Socjologia sztuki. Wprowadzenie (TABS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL417 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia sztuki. Wprowadzenie (TABS) |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. seminaria 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość koncepcji i pojęć z zakresu współczesnych teorii socjologicznych i antropologicznych |
Skrócony opis: |
Picasso miał zwyczaj płacić rachunki w restauracjach pospiesznie wykonanymi rysunkami na serwetkach. Fakt ten jest symbolicznym przedstawieniem walki między dwoma nowoczesnościami – jedną związaną z pracą, przemysłem, dyscypliną i drugą – stanowiącą protest i krytykę zracjonalizowanego świata, a reprezentowaną przede wszystkim przez pole sztuki. Pola sztuki to przestrzeń, w której zaznaczyły się najważniejsze przemiany zachodzące w nowoczesnych społeczeństwach: rewolucja kapitalistyczna, racjonalizacja świata i powstanie rynku „dóbr symbolicznych”. Socjogeneza pola sztuki to historia jego walk o autonomię. Różne tradycje interpretacji dzieła krystalizowały się wokół opozycji między analizą wewnętrzną (eksponującą autonomię tego pola) i analizą zewnętrzną (eksponującą izomorfizm struktur). Historię przemian pola artystycznego można analizować przez zjawiska wyznaczające momenty krytyczne w zdobywanej przez nie („względnej”) autonomii (awangarda, „nowa wrażliwość”, pop art). |
Pełny opis: |
Picasso miał zwyczaj płacić rachunki w restauracjach pospiesznie wykonanymi rysunkami na serwetkach. Fakt ten jest symbolicznym przedstawieniem walki między dwoma nowoczesnościami – jedną związaną z pracą, przemysłem, dyscypliną i drugą – stanowiącą protest i krytykę zracjonalizowanego świata, a reprezentowaną przede wszystkim przez pole sztuki. Pola sztuki to przestrzeń, w której zaznaczyły się najważniejsze przemiany zachodzące w nowoczesnych społeczeństwach: rewolucja kapitalistyczna, racjonalizacja świata i powstanie rynku „dóbr symbolicznych”. Socjogeneza pola sztuki to historia jego walk o autonomię. Różne tradycje interpretacji dzieła krystalizowały się wokół opozycji między analizą wewnętrzną (eksponującą autonomię tego pola) i analizą zewnętrzną (eksponującą izomorfizm struktur). Historię przemian pola artystycznego można analizować przez zjawiska wyznaczające momenty krytyczne w zdobywanej przez nie („względnej”) autonomii (awangarda, „nowa wrażliwość”, pop art). Estetyka stała się „religią”, a także „polityką” późnej nowoczesności. Zamiana statusu pola artystycznego wyzwoliła nowe i przeformułowała dawniej stawiane pytania o „motyw estetyczny” w świecie. Dominacja symboliczna, kompetencje kulturowe, formy demokratyzacji sztuki (edukacja, design, styl życia, niedzielni malarze, terapia przez sztukę) to kwestie związaną z analizą zewnętrzną pola artystycznego. |
Literatura: |
P. Bourdieu, Reguły sztuki, P. Burger, Teoria awangardy, N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, J. Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, H.. Foster, Recodings. Art., Spectacle, Cultural Politics, H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, R. E. Karuss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, S. Lash, Refleksyjność i jej sobowtóry: struktura, estetyka, wspólnota, J. Ranciere, Estetyka jako polityka, H. Segal, Marzenie senne, wyobraźnia i sztuka, R. Sheppard, Problematyka europejskiego modernizmu, S. Sontag, O fotografii |
Efekty uczenia się: |
- zdobycie wiedzy o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania pola artystycznego - umiejętność wykorzystania tej wiedzy do badania pola artystycznego -umiejętność wspólnego wypracowywania konkluzji |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena pracy studenta na podstawie jego udziału w dyskusji - ocena pracy studenta na podstawie pracy pisemnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.