Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia sztuki. Wprowadzenie (TABS)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL417
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia sztuki. Wprowadzenie (TABS)
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. seminaria 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość koncepcji i pojęć z zakresu współczesnych teorii socjologicznych i antropologicznych

Skrócony opis:

Picasso miał zwyczaj płacić rachunki w restauracjach pospiesznie wykonanymi rysunkami na serwetkach. Fakt ten jest symbolicznym przedstawieniem walki między dwoma nowoczesnościami – jedną związaną z pracą, przemysłem, dyscypliną i drugą – stanowiącą protest i krytykę zracjonalizowanego świata, a reprezentowaną przede wszystkim przez pole sztuki. Pola sztuki to przestrzeń, w której zaznaczyły się najważniejsze przemiany zachodzące w nowoczesnych społeczeństwach: rewolucja kapitalistyczna, racjonalizacja świata i powstanie rynku „dóbr symbolicznych”. Socjogeneza pola sztuki to historia jego walk o autonomię. Różne tradycje interpretacji dzieła krystalizowały się wokół opozycji między analizą wewnętrzną (eksponującą autonomię tego pola) i analizą zewnętrzną (eksponującą izomorfizm struktur).

Historię przemian pola artystycznego można analizować przez zjawiska wyznaczające momenty krytyczne w zdobywanej przez nie („względnej”) autonomii (awangarda, „nowa wrażliwość”, pop art).

Pełny opis:

Picasso miał zwyczaj płacić rachunki w restauracjach pospiesznie wykonanymi rysunkami na serwetkach. Fakt ten jest symbolicznym przedstawieniem walki między dwoma nowoczesnościami – jedną związaną z pracą, przemysłem, dyscypliną i drugą – stanowiącą protest i krytykę zracjonalizowanego świata, a reprezentowaną przede wszystkim przez pole sztuki. Pola sztuki to przestrzeń, w której zaznaczyły się najważniejsze przemiany zachodzące w nowoczesnych społeczeństwach: rewolucja kapitalistyczna, racjonalizacja świata i powstanie rynku „dóbr symbolicznych”. Socjogeneza pola sztuki to historia jego walk o autonomię. Różne tradycje interpretacji dzieła krystalizowały się wokół opozycji między analizą wewnętrzną (eksponującą autonomię tego pola) i analizą zewnętrzną (eksponującą izomorfizm struktur).

Historię przemian pola artystycznego można analizować przez zjawiska wyznaczające momenty krytyczne w zdobywanej przez nie („względnej”) autonomii (awangarda, „nowa wrażliwość”, pop art).

Estetyka stała się „religią”, a także „polityką” późnej nowoczesności. Zamiana statusu pola artystycznego wyzwoliła nowe i przeformułowała dawniej stawiane pytania o „motyw estetyczny” w świecie. Dominacja symboliczna, kompetencje kulturowe, formy demokratyzacji sztuki (edukacja, design, styl życia, niedzielni malarze, terapia przez sztukę) to kwestie związaną z analizą zewnętrzną pola artystycznego.

Literatura:

P. Bourdieu, Reguły sztuki, P. Burger, Teoria awangardy, N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna, J. Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, H.. Foster, Recodings. Art., Spectacle, Cultural Politics, H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, R. E. Karuss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, S. Lash, Refleksyjność i jej sobowtóry: struktura, estetyka, wspólnota, J. Ranciere, Estetyka jako polityka, H. Segal, Marzenie senne, wyobraźnia i sztuka, R. Sheppard, Problematyka europejskiego modernizmu, S. Sontag, O fotografii

Efekty uczenia się:

- zdobycie wiedzy o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania pola artystycznego

- umiejętność wykorzystania tej wiedzy do badania pola artystycznego

-umiejętność wspólnego wypracowywania konkluzji

Metody i kryteria oceniania:

- ocena pracy studenta na podstawie jego udziału w dyskusji

- ocena pracy studenta na podstawie pracy pisemnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)