Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

TABS: Monografie - problemy teoretyczne i etyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL617
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: TABS: Monografie - problemy teoretyczne i etyczne
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. seminaria 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone analizie klasycznych monografii, jakie powstały w socjologii polskiej. Zwrócona będzie uwaga na założenia, na których opiera się ten gatunek pisarstwa socjologicznego oraz status materiałów i danych, uwzględnianych przez badaczy (dokumenty zastane, dane wywołane, świadectwa materialne, behawioralne, wypowiedzi, doświadczenia somatyczno-emocjonalne badacza).

Pełny opis:

Monografie, będące kiedyś „wizytówką polskiej socjologii” (prof. Kwaśniewicz) popadły w zapomnienie. Tymczasem współczesne tendencje w naukach społecznych (waga konkretu, autopsji, doświadczenia cielesnego) wskazuje na potrzebę przybliżenia założeń tej metody. Na przykładzie klasycznych monografii w socjologii polskiej ukazane zostaną najważniejsze problemy związane z doborem materiału, sposobem konstruowania „narracji” i dylematami etycznymi będącymi udziałem badacza poznającego społeczeństwo „in vivo”, a nie „in vitro”.

Literatura:

W. Kwaśniewicz - Badania monograficzne, „Kultura i Społeczeństwo” 3/1993;

F. Bujak - Żmiąca, Kraków 1903;

Z.T. Wierzbicki - Żmiąca w pół wieku później, Wrocław 1963;

M. Łuczewski - Odwieczny naród, Toruń 2012 (Żmiąca III);

M. Burawoy - Revisits: an Outline of a Theory of. Refleksive Ethnography (w:) ASR 68/2003;

Efekty uczenia się:

student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu metodologii; ma świadomość złożoności sytuacji badania i wnioskowania w metodzie monograficznej; posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach monografii i obowiązujących w tym zakresie zasadach reprezentatywności’; jest refleksyjny i krytyczny jeśli chodzi o sytuację badania, relacji z badanym środowiskiem i respondentami;

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji, znajomość lektur, umiejętność posługiwania się pojęciami, zrozumienie aktualnych zjawisk

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)