Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna) Dyskurs mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-2-KON-4
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna) Dyskurs mediów
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego umożliwiająca zapoznanie się z tekstem naukowym.

Skrócony opis:

W trakcie konwersatorium zrealizujemy następujące cele:

1. Poddamy refleksji zagadnienie oddziaływania przez instytucje medialne, ze względu na właściwą im organizację oraz sposób działania, na obszar dyskursu publicznego,

2. Omówimy i odniesiemy to praktyki badawczej alternatywne podejścia do analizy dyskursu zapośredniczonego przez media.

Literatura:

 Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.). 2017. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

 Czyżewski, M., K. Franczak, M. Nowicka, J. Stachowiak (red.). 2014. Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

 Giza-Poleszczuk i inni. 2013. Gabinet luster: o kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym. Warszawa: Scholar.

 Jabłońska, B. 2012. Władza i wiedza w krytycznych studiach nad dyskursem. Szkic teoretyczny. „Studia Socjologiczne” nr 1 (204), s.77-92.

 Tuchman, G. 2002. The production of news (w:) K. B. Jensen, A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and Quantitative Methodologies. London: Routledge.

 Schroeder, K. Ch.2002. Discourses of fact (w:) K. B. Jensen, A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and Quantitative Methodologies. London: Routledge.

 Shoemaker, P. J., S. D. Reese. 2014. Mediating the Message in the 21st century. A Media Sociology Perspective. London: Routledge.

Efekty uczenia się:

 Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania.

 Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.

 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad

komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu.

 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne

opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.

 Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a

przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.

 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i

lingwistyczną.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena dwóch krótkich zadań pisemnych – 50%,

Dwa quizy sprawdzające poziom wiedzy – 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)