Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna) Dyskurs mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-2-KON-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna) Dyskurs mediów |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego umożliwiająca zapoznanie się z tekstem naukowym. |
Skrócony opis: |
W trakcie konwersatorium zrealizujemy następujące cele: 1. Poddamy refleksji zagadnienie oddziaływania przez instytucje medialne, ze względu na właściwą im organizację oraz sposób działania, na obszar dyskursu publicznego, 2. Omówimy i odniesiemy to praktyki badawczej alternatywne podejścia do analizy dyskursu zapośredniczonego przez media. |
Literatura: |
Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.). 2017. Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Czyżewski, M., K. Franczak, M. Nowicka, J. Stachowiak (red.). 2014. Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Giza-Poleszczuk i inni. 2013. Gabinet luster: o kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym. Warszawa: Scholar. Jabłońska, B. 2012. Władza i wiedza w krytycznych studiach nad dyskursem. Szkic teoretyczny. „Studia Socjologiczne” nr 1 (204), s.77-92. Tuchman, G. 2002. The production of news (w:) K. B. Jensen, A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and Quantitative Methodologies. London: Routledge. Schroeder, K. Ch.2002. Discourses of fact (w:) K. B. Jensen, A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and Quantitative Methodologies. London: Routledge. Shoemaker, P. J., S. D. Reese. 2014. Mediating the Message in the 21st century. A Media Sociology Perspective. London: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania. Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich. Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu. Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dwóch krótkich zadań pisemnych – 50%, Dwa quizy sprawdzające poziom wiedzy – 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.