Seminarium magisterskie - socjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-SEMMGR1-S-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie - socjologiczne |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem przyjęcia do grupy jest deklaracja pisania pracy magisterskiej w zakresie szeroko rozumianej tematyki mediów lub komunikacji z perspektywy socjologicznej. Student powinien mieć zdefiniowany obszar tematyczny/problemowy, którym chciałby się zająć podczas przygotowywania pracy magisterskiej. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają dwa cele: 1) umożliwić sprawne przygotowanie pracy magisterskiej; 2) przygotować studenta do egzaminu magisterskiego. W tym celu program zajęć, oprócz części wstępnej, będzie w głównej mierze dostosowany do potrzeb (tematów i problemów) projektów praca magisterskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają dwa cele: 1) umożliwić sprawne przygotowanie pracy magisterskiej; 2) przygotować studenta do egzaminu magisterskiego. W tym celu program zajęć, oprócz części wstępnej, będzie w głównej mierze dostosowany do potrzeb (tematów i problemów) projektów praca magisterskich. W pierwszej części zajęć studenci zapoznają się z procesem pisania pracy magisterskiej: sformułowania problemu badawczego, metodykę przeglądu literatury, sformułowanie pytań badawczych, dobór metodologii oraz metod, realizacje badań, zasad pisania pracy magisterskiej. W drugiej części zajęć, zależności od tematyki prac magisterskich, zostanie dobrany i przestudiowany zestaw lektur. Przykładowe sugerowane obszary tematyczne ewentualnej pracy magisterskich: - analiza funkcjonowania publicznych lub prywatnych mediów w Polsce - porównanie funkcjonowania mediów publicznych w Polce i wybranych kraju - analiza treści wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych) - analiza dyskursu wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych) - analiza procesu konwersacji w wybranych sytuacjach społecznych - codzienne procesy komunikacji - psychologiczne uwarunkowania procesów komunikacji |
Literatura: |
W zależności od potrzeb grupy; oprócz tego: J.B. Thompson, Media i nowoczesność, Krytyczna analiza dyskursu, M. McLuhan, J. Fiske. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych. K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej. K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego. K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania. K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę. K_U20 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami. K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. K_K08 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań. K_K09 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie i obronienie pracy magisterskiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.