Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie - socjologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-SEMMGR1-S-L
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie - socjologiczne
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Seminaria magisterskie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Warunkiem przyjęcia do grupy jest deklaracja pisania pracy magisterskiej w zakresie szeroko rozumianej tematyki mediów lub komunikacji z perspektywy socjologicznej.

Student powinien mieć zdefiniowany obszar tematyczny/problemowy, którym chciałby się zająć podczas przygotowywania pracy magisterskiej.





Skrócony opis:

Zajęcia mają dwa cele: 1) umożliwić sprawne przygotowanie pracy magisterskiej; 2) przygotować studenta do egzaminu magisterskiego.

W tym celu program zajęć, oprócz części wstępnej, będzie w głównej mierze dostosowany do potrzeb (tematów i problemów) projektów praca magisterskich.

Pełny opis:

Zajęcia mają dwa cele: 1) umożliwić sprawne przygotowanie pracy magisterskiej; 2) przygotować studenta do egzaminu magisterskiego.

W tym celu program zajęć, oprócz części wstępnej, będzie w głównej mierze dostosowany do potrzeb (tematów i problemów) projektów praca magisterskich.

W pierwszej części zajęć studenci zapoznają się z procesem pisania pracy magisterskiej: sformułowania problemu badawczego, metodykę przeglądu literatury, sformułowanie pytań badawczych, dobór metodologii oraz metod, realizacje badań, zasad pisania pracy magisterskiej. W drugiej części zajęć, zależności od tematyki prac magisterskich, zostanie dobrany i przestudiowany zestaw lektur.

Przykładowe sugerowane obszary tematyczne ewentualnej pracy magisterskich:

- analiza funkcjonowania publicznych lub prywatnych mediów w Polsce

- porównanie funkcjonowania mediów publicznych w Polce i wybranych kraju

- analiza treści wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych)

- analiza dyskursu wybranych przekazów medialnych (telewizyjnych, gazetowych lub radiowych)

- analiza procesu konwersacji w wybranych sytuacjach społecznych

- codzienne procesy komunikacji

- psychologiczne uwarunkowania procesów komunikacji

Literatura:

W zależności od potrzeb grupy; oprócz tego: J.B. Thompson, Media i nowoczesność, Krytyczna analiza dyskursu, M. McLuhan, J. Fiske.

Efekty uczenia się:

K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki

społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na

integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych.

K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji

publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.

K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego.

K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych,

formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.

K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz

proponować możliwe rozwiązania.

K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.

K_U20 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z

różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami.

K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia,

potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.

K_K08 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i

potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań.

K_K09 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę

socjologiczną i lingwistyczną.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie i obronienie pracy magisterskiej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)