Przetwarzanie danych: Analiza danych rejestrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-SCC-ADAr |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Przetwarzanie danych: Analiza danych rejestrowych |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne, socjologia cyfrowa, 1 rok, stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Pełny opis: |
Zajęcia adresowane do osób zainteresowanych poznaniem i przetestowaniem potencjału gwałtownie rozwijającego się sektora badań populacyjnych opartych na danych administracyjnych. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z wynikami najnowszych badań bazujących na rejestrach administracyjnych. Badania tego typu należą do najbardziej innowacyjnych badań społecznych na świecie. Na ten rozwój wpłynęło szereg ważnych cech takich badań, np. niskie koszty, możliwość prowadzenia badań na całych, nawet bardzo licznych, populacjach, czy nieobecność zjawiska odmów odpowiedzi trapiącego badania sondażowe. Polska należy od kilku lat do krajów, w których rozwój ten jest najintensywniejszy. Jednym ze źródeł tego rozwoju są unikatowe badania prowadzone na podstawie danych pochodzących z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (ELA) przygotowanych przez nasz zespół (PEJK UW) na podstawie informacji pochodzących z rejestrów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i systemu POL-on. Uczestnicy zajęć poznają ponadto jeden z najbardziej innowacyjnych europejskich systemów badawczych - "Zintegrowaną Platformę Analityczną" (ZPA) - realizowany przez UW wraz z m.in. Ministerstwem Cyfryzacji. Poniżej przedstawiamy obszary, których będą mogły dotyczyć nasze prace: - efektywność pomocy społecznej - koszty rodzicielstwa - nierówność płci - skutki niepełnosprawności dla ścieżek edukacyjnych i zawodowych - interakcja edukacji i rynku pracy - ścieżki edukacyjne - efektywność terapii medycznych Zajęcia będą realizowane w kilku etapach: Przedstawimy uczestnikom przegląd zawartości rejestrów – jako surowych danych źródłowych, na podstawie których tworzone będą dane analityczne zawierające wskaźniki. Wspólnie sformułujemy pytania badawcze i hipotezy możliwe do weryfikacji na podstawie tych danych. Omówimy zasady tworzenia wskaźników na konkretnych przykładach danych źródłowych. Przedyskutujemy i przygotujemy algorytmy wyliczania wybranych wskaźników Dwuosobowe zespoły pod kierunkiem prowadzącego skonstruują wskaźniki zgodne z opracowanymi algorytmami (w środowisku R) Zespoły badawcze przeanalizują wybrane problemy przy pomocy opracowanych wskaźników Zespoły badawcze przygotują interpretację wyników i przedstawią wyniki w krótkich raportach badawczych. Studenci, którzy podczas zajęć zainteresują się szczególnie problematyką badań bazujących na danych administracyjnych, będą mieli możliwość współpracy z zespołem badawczym ZPA i ELA. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie pojęcia socjologii cyfrowej K_W05 rozumie funkcjonujące w świecie cyfrowym mechanizmy i źródła danych, jakie można wykorzystywać albo wygenerować K_W12 rozumie założenia metodologiczne stojące za wybranymi metodami zbierania i analizy danych cyfrowych K_U01 potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić badania społeczne z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi przystosowanych lub stworzonych specjalnie na potrzeby świata cyfrowego K_U02 potrafi analizować dane ilościowe i jakościowe o charakterze cyfrowym K_U03 ma podstawowe umiejętności informatyczne pozwalające na poruszanie się w świecie cyfrowym i ułatwiające komunikację międzydziedzinową K_U04 ma zaawansowane umiejętności komunikacyjne obejmujące komunikację międzydziedzinową (nauki społeczne/IT) K_U05 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi do opisu i analizy procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy za pomocą wybranych narzędzi dane dotyczące określonych zjawisk społecznych K_U09 ma motywację do ciągłego doskonalenia własnych umiejętności dzięki postawie otwartej na konieczność uczenia się przez całe życie K_U11 samodzielnie wyszukuje informacje o narzędziach służących analizie danych cyfrowych i dokształca się w zakresie korzystania z nich K_U12 potrafi posługiwać się danym programem komputerowym do analizy danych cyfrowych korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_K01 jest świadom dylematów etycznych związanych z wykorzystaniem danych cyfrowych K_K03 potrafi krytycznie selekcjonować dane cyfrowe umożliwiające opracowanie wybranego problemu badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zbiorowa: raport z analiz przeprowadzonych w trakcie trwania zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.