Przetwarzanie danych: wykorzystanie programu Atlas.ti w jakościowej i ilościowej analizie danych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-SCC-ADAt |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Przetwarzanie danych: wykorzystanie programu Atlas.ti w jakościowej i ilościowej analizie danych jakościowych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne, socjologia cyfrowa, 1 rok, stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom jakościowej i ilościowej analizy treści z wykorzystaniem do tego celu programu Atlas.ti. Kurs składa się z trzech części: w pierwszej części (teoretycznej) zostaną przedstawione założenia teoretyczne leżące u podłoża analizy treści oraz zróżnicowanie typów analizy treści. W drugiej części zajęć omówione zostaną podstawowe elementy metodologii analizy treści z naciskiem na pytania o to, kiedy można ją stosować, jak dobierać dane do analizy, co jest jednostką analizy. Dodatkowo, przyjrzymy się różnym strategiom prowadzenia analizy treści. W części trzeciej uczestnicy zajęć przejdą kolejne kroki procesu analizy z wykorzystaniem programu Atlas.ti: 1) przygotowanie planu badania; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlas.ti; 5) analiza zakodowanego materiału; 6) prezentacja wyników i opracowanie raportu. |
Pełny opis: |
Zajęcia adresowane są do osób chcących nabyć umiejętności systematycznej analizy jakościowej i ilościowej dużych partii danych tekstowych (o zróżnicowanym charakterze – od „klasycznych” tekstów prasowych po wypowiedzi użytkowników forów internetowych lub tweety opatrzone wybranym hashtagiem). Zajęcia składają się z części teoretycznej – wprowadzającej w założenia i metodologię analizy treści oraz warsztatowej – w ramach której każdy uczestnik przeprowadzi analizę, pracując z programem Atlas.ti w kilkuosobowym zespole i uwzględniając przy prowadzonych analizach założenia metodologiczne poznane w pierwszej części zajęć. W części teoretycznej przedyskutujemy podstawowe założenia analizy treści i przyjrzymy się jej dwóm podstawowym typom: analizie jakościowej i ilościowej. Dowiemy się również, jak można połączyć w procesie badawczym podejście jakościowe i ilościowe. Główna część zajęć będzie poświęcona na omówienie metodologii wspomaganej komputerowo analizy treści tj.: wybór tematów badawczych, dobór danych do analizy i problem reprezentatywności, tworzenie klucza kodowego oraz praca z kodami. W części warsztatowej uczestnicy zajęć przejdą przez kolejne kroki procesu analizy przy użyciu programu Atlas.ti, realizując wybrany projekt badawczy: 1) przygotowanie planu badania; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie biblioteki projektu, kodowanie otwarte, opracowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlas.ti i praca z kodami; 5) analiza i wizualizowanie zakodowanego materiału; 6) opracowanie raportu i prezentacji wyników. Zajęcia zamknie spotkanie, na którym uczestnicy zaprezentują wyniki swoich analiz i poddadzą je dyskusji. |
Literatura: |
Braun, V, and V. Clarke. 2006. Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology (3), 77-101. Friese, S. 2016. CAQDAS and Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07. Friese, S. 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wyd. Sage, London. Friese, S., J. Soratto, and D. Pires. 2018 Carrying out a computer-aided thematic content analysis with Atlas.ti, MMG Working Paper 18/02. Palska H. 1999. Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Rapley T. 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. 2008, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie pojęcia socjologii cyfrowej K_W05 rozumie funkcjonujące w świecie cyfrowym mechanizmy i źródła danych, jakie można wykorzystywać albo wygenerować K_W12 rozumie założenia metodologiczne stojące za wybranymi metodami zbierania i analizy danych cyfrowych K_U01 potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić badania społeczne z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi przystosowanych lub stworzonych specjalnie na potrzeby świata cyfrowego K_U02 potrafi analizować dane ilościowe i jakościowe o charakterze cyfrowym K_U03 ma podstawowe umiejętności informatyczne pozwalające na poruszanie się w świecie cyfrowym i ułatwiające komunikację międzydziedzinową K_U04 ma zaawansowane umiejętności komunikacyjne obejmujące komunikację międzydziedzinową (nauki społeczne/IT) K_U05 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi do opisu i analizy procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi wyszukiwać, gromadzić i przygotować do analizy za pomocą wybranych narzędzi dane dotyczące określonych zjawisk społecznych K_U09 ma motywację do ciągłego doskonalenia własnych umiejętności dzięki postawie otwartej na konieczność uczenia się przez całe życie K_U11 samodzielnie wyszukuje informacje o narzędziach służących analizie danych cyfrowych i dokształca się w zakresie korzystania z nich K_U12 potrafi posługiwać się danym programem komputerowym do analizy danych cyfrowych korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_K01 jest świadom dylematów etycznych związanych z wykorzystaniem danych cyfrowych K_K03 potrafi krytycznie selekcjonować dane cyfrowe umożliwiające opracowanie wybranego problemu badawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie raportu z przeprowadzonej analizy (w grupach) Przygotowanie i przedstawienie prezentacji z wykonanej analizy (w grupach) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.