Dydaktyka przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w szkołach ponadpodstawowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-ZNP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w szkołach ponadpodstawowych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii kontroli społecznej i socjalizacji; |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej, stanowi przygotowanie do prowadzenia zajęć edukacyjnych z przedmiotu wiedzy o społeczeństwie w szkołach ponadpostawowych/ponadgimnazjalnych oraz do innych ról nauczyciela w szkole (opiekuńczych i wychowawczych). Przedmiot zostanie podzielony na 3 moduły, 2 ćwiczeniowe o charakterze bardziej praktycznym, i 1 konwersatoryjny o charakterze bardziej analitycznym. Moduł 1 – uczenie i wychowywanie w szkole ponadpostawowej: cele, metody, procesy, trudności, roztrzygnięcia (semestr zimowy) moduł 2 – uczenie Wiedzy o społeczeństwie: program, źródła, pomoce dydaktyczne, trudności (semestr zimowy). Moduł 3 – społeczny kontekst uczenia wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpostawowej (i różne odpowiedzi na ten kontekst) (semestr letni) |
Pełny opis: |
Moduł 1: Uczenie i wychowywanie w szkole ponadpodstawej: cele, metody, trudności, dylematy, warunki prawny i instycjonalny ma na celu zapoznać uczestników i uczestniczki zajęć ze wszystkimi najważniejszymi procesami i aktorami pracy edukacyjnej (dydaktycznej i pedagogicznej) w szkole ponadpostawowej. Ta część ma przybliżyć przyszłych nauczycieli z najważniejszymi apektami ich przyszłego zawodu obejrzanymi z różnych perspektyw. Cele nauczania przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” Przegląd rozwiązań międzynarodowych Wiedza a umiejętności Style nauczania, style uczenia się Uczenie się indywidualne uczenie się w grupie Metody uczenia Wiedzy o społeczeństwa Praca z tekstem ; praca z danymi ; praca z filmem Ocenianie Prawo dotyczące oceniania i klasyfikacji Prawa ucznia i inne dokumenty prawne regulujące stosunki nauczyciel_ka/uczeń_nnica Projekt edukacyjny; wyjazd edukacyjny Wychowywanie (formalnie i merytorycznie) Procesy grupowe w klasie i w szkole Sytuacje konfliktowe Cele wychowawcze Ocena ze sprawowania Różne role wychowawcy Relacje z rodzicami Relacji ze społecznym otoczeniem szkoły Podział ról w szkole: zadania Dyrekcji, wychowawców_czyń, Rady Pedagogicznej Podstawy prawa oświatowego (Karta Nauczyciela, awans zawodowy, najważniejsze rozporządzenia regulujące pracę w szkole) Specjalne potrzeby edukacyjne Moduł 2: Przedmiot „wiedza o społeczeństwie” - program, zasoby, metody, trudności. Ma na celu szczegółowe przedstawienie i omówienie zakresu wiedzy i umiejętności zawartych w przedmiocie „wiedza o społeczeństwie” Podstawa programowa (a właściwie 2 podstawy programowe) Cele ogólne i szczegółowe ; Podręczniki – analiza krytyczna Struktura egzaminu maturalnego (analiza arkuszy) Opracowanie własnych celów uczenia Przegląd pomocy dydaktycznych i źródeł i sposoby pracy z nimi Opracowanie własnego planu nauczania Opracowanie Przedmiotowych Zasad Oceniania Projekty edukacyjne Wyjazdy edukacyjne Prace domowe Trudności: tematy ważne a egzamin zewnętrzny Egzamin maturalny a wychowanie obywatelskie Motywowanie uczniów_uczennic Wykształcenie postawy pro-społecznej Moduł 3: społeczne konteksty działania szkoły i różne reakcje na nie szkoła a normy społeczne (socjalizacja do czego? Ukryty program szkoły) szkoła a państwo szkoła a rynek pracy szkoła a nierówności społeczne szkoła a inny_a szkoła jako mikro-społeczeństwo (wcale nie koniecznie mikro) i jak ma być urządzone modele i dylematy szkolnictwa „progresywnego” odzyskać szkołę – nowe pomysły na szkołę |
Literatura: |
Moduł 1: B. Niemierko Między ocenianiem a dydaktyką, Warszawa, WSiP, 1997 Kruszewski K.(red) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2004. G. Fenstermacher, J. Solis, Style nauczania, WSiP, Warszawa, W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa, 2002 Wybrane dokumenty programowe MEN Prawo oświatowe Opisy dobrych (i złych) praktyk Moduł 2: Wybrane dokumenty MEN i CKE Podręczniki Artkyły prasowe, dane statystyczne Materiały CEO i innych organizacji pozarządowych Moduł 3: R. Meighan Socjologia Edukacji Toruń, 1993 E. Gellner Narody i nacjonalizm, Warszawa, 1991 P. Bourdieu, J. C. Passeron Reprodukcja elementy teorii systemu nauczania, Warszawa, 2012 P. Bourdieu Medytacje Paskalianskie, Warszawa 2006 Wybrane fragmenty pism C.Freineta, J. Korczaka, J. Kuronia, A. Neilla, J. Dewey'a; I. Illich Odszkolnić społeczeństwo, Warszawa, 2010; J. Ranciere The ignorant schoolmaster, California, 1991; J. Masschelein, M. Simons, In Defense of the school, Leuven, 2013. Films Klasa (Entre les murs) ; Niebieskoocy (Blue-eyed) Literatura może zostać aktualizowana w trakcie roku akademickiego. |
Efekty uczenia się: |
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W09 posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W18 posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp. K_U15 potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie jednostki K_U16 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego K_K03 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych K_K04 potrafi w podstawowym zakresie przewidywać skutki projektów społecznych K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K10 samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i dokształcania się K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania dodatkowo efekty szczegółowe: - umie sformułować cele kształcenia i dobrać do nich odpowiednie metody i pomoce dydatkyczne; - zna podstawę programową, odróżnia poziom podstawowy od rozszerzonego - zna podręczniki przeznaczone do nauczania wiedzy o społeczeństwie na etapie ponadpodstawowym; analizuje ich treść pod kątem potrzeb dydaktycznych; - zna zasady konstruowania lekcji wiedzy o społeczeństwie; - umie określić swoje najważniejsze cele edukacyjne i wychowawcze; - rozumie znaczenie procesów grupowych i społecznych dla przebiegu procesu edukacyjnego i wychowawczego; - formułuje zasady oceniania zgodne z celami kształcenia i wychowania; - Rozumie zależności między szkołą (konkretnym jej modelem) a innymi społecznymi instytucjami i dominującymi normami społecznymi; - Rozumie jak rzeczywistość szkolna zależna jest od procesów społecznych i ideologii; - Rozumie i analizuje krytyczne założenia różnych modeli szkół; - Potrafi opracować i zaplanować projekt edukacyjny i wyjazd edukacyjny; - Rozumie uwarunkowania pozalekcyjnych form edukacji obywatelskiej. Docenia znaczenie aktywności nauczyciela w środowisku społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł 1: Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Czytanie lektur/literatury, przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w nich Zadania pisemne (kilka w semestrze) Moduł 2: Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Czytanie lektur/literatury, przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w nich Realizowanie praktycznych zadań pisemnych i ustnych (krytyczna analiza dokumentów programowych i podręczników, przykładowe lekcje, projekty wyjazdów, systemów oceniania, koncepcje projektów edukacyjnych). Moduł 3: Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności) Czytanie lektur/literatury, przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w nich Referowanie wybranych tekstów/zagadnień Praca semestralna Ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.