Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczeny język chiński

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-4-SIW1-WJCH1.2
Kod Erasmus / ISCED: 09.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczeny język chiński
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zapisem fonetycznym języka chińskiego, zwanym pinyin, wypracowanie poprawnej wymowy, poznanie kluczy semantycznych oraz opanowanie umiejętności korzystania ze słowników ze znakami pełnymi i uproszczonymi. Dwa pierwsze semestry ćwiczeń przewidują zdobycie umiejętności wstępnych, poznanie słownictwa w zakresie komunikacji na poziomie podstawowym A1 i A2 oraz podstawowych struktur gramatycznych wyrazu, frazy i zdania, zdobycie umiejętności rozumienia, mówienia, pisania, konstruowania fraz i prostych zdań, dotyczących wąskiego i ograniczonego zakresu codziennego życia, domu, szkoły.

Pełny opis:

W semestrze zimowym:

Ćwiczenia słownikowe:

• Znak jako kod zewnętrzny języka;

• Semantyka znaku;

• 214 kluczy semantycznych;

• Relacja między tradycyjnymi kluczami semantycznymi a systemem elementów semantycznych dla znaków uproszczonych;

• Praktyczne zastosowanie sposobów wyszukiwania znaków w słownikach (klucze, kreski, transkrypcje fonetyczne);

• Umiejętność posługiwania się różnorodnymi słownikami;

Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:

• Ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin;

• Ćwiczenia tonów na sylabach pojedynczych i złożeniach dwusylabowych.

• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej (formy grzecznościowe, proste i zasadnicze informacje o osobie, miejscach, poruszaniu się, prostych czynnościach życia codziennego).

• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych; zaimki osobowe, pytajne, dzierżawcze, predykatywny, dopełnienie przedmiotowe puste i sprecyzowane, struktura przydawkowa, kierunki, wyrażenia przyimkowe, okoliczniki miejsca i czasu, liczebniki i podstawowe klasyfikatory.

W semestrze letnim:

Podstawowa wiedza o procesie przyswajania elementów języka chińskiego i opanowania poszczególnych kompetencji językowych;

Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:

• Dalsze ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin; ćwiczenia tonów w wyrazach wielosylabowych, frazach i zdaniach.

• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej w formie bardziej rozbudowanej: pytanie i odpowiadanie na pytania z zakresu: czasu (informacje rozbudowane do pory dnia i godziny, kalendarza, dni tygodnia), miejsca (nazwy, kierunki), sposobu wykonywania czynności; opis ludzi z najbliższego otoczenia, miejsc, rzeczy, podstawowych umiejętności i zainteresowań.

• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych i podstawowych zdań złożonych; struktury przysłówkowe sposobu, stopnia; czasowniki kierunkowe i wybrane czasowniki rezultatywne; partykuły stanu, progresu, aspektu dokonanego; grupy nominalne, podstawowe czasowniki modalne i przykłady orzeczenia złożonego, zdania teleskopowe.

Ćwiczenia komunikacyjne:

• Wykorzystanie ‘shadow reading’ w intensywnym przyswajaniu języka;

• Ćwiczenia rozbudowywania frazy i zdania, grup wyrazowych; ćwiczenie komunikowania informacji zbudowanej wokół wyznaczonego elementu wyjściowego;

• Ćwiczenie słuchu fonematycznego;

• Ćwiczenie zrozumienia informacji ze słuchu;

• Zapamiętywanie fraz i zdań ze słuchu;

• Generowanie informacji wcześniej usłyszanej;

• Zapis w znakach usłyszanej i zrozumianej informacji;

Literatura:

Chen Yizhen 陳怡真 (red.) (1999). Shíyòng shìtīng huáyǔ (yī) 實用視聽華語(一) Guólì Táiwān shīfàn dàxué guóyǔ jiàoxué zhōngxīn 國立台灣師範大學國語教學中心 . Taipei.

Liu Xun 刘珣 (2005). Xīn shíyòng hànyǔ kèběn 新实用汉语课本 .I i II. Běijīng yǔyán dàxué chūbǎnshè 北京语言大学出版社. Pekin.

Materiały przygotowywane przez prowadzących.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)