Współczeny język chiński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-4-SIW1-WJCH1.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczeny język chiński |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zapisem fonetycznym języka chińskiego, zwanym pinyin, wypracowanie poprawnej wymowy, poznanie kluczy semantycznych oraz opanowanie umiejętności korzystania ze słowników ze znakami pełnymi i uproszczonymi. Dwa pierwsze semestry ćwiczeń przewidują zdobycie umiejętności wstępnych, poznanie słownictwa w zakresie komunikacji na poziomie podstawowym A1 i A2 oraz podstawowych struktur gramatycznych wyrazu, frazy i zdania, zdobycie umiejętności rozumienia, mówienia, pisania, konstruowania fraz i prostych zdań, dotyczących wąskiego i ograniczonego zakresu codziennego życia, domu, szkoły. |
Pełny opis: |
W semestrze zimowym: Ćwiczenia słownikowe: • Znak jako kod zewnętrzny języka; • Semantyka znaku; • 214 kluczy semantycznych; • Relacja między tradycyjnymi kluczami semantycznymi a systemem elementów semantycznych dla znaków uproszczonych; • Praktyczne zastosowanie sposobów wyszukiwania znaków w słownikach (klucze, kreski, transkrypcje fonetyczne); • Umiejętność posługiwania się różnorodnymi słownikami; Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych: • Ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin; • Ćwiczenia tonów na sylabach pojedynczych i złożeniach dwusylabowych. • Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej (formy grzecznościowe, proste i zasadnicze informacje o osobie, miejscach, poruszaniu się, prostych czynnościach życia codziennego). • Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych; zaimki osobowe, pytajne, dzierżawcze, predykatywny, dopełnienie przedmiotowe puste i sprecyzowane, struktura przydawkowa, kierunki, wyrażenia przyimkowe, okoliczniki miejsca i czasu, liczebniki i podstawowe klasyfikatory. W semestrze letnim: Podstawowa wiedza o procesie przyswajania elementów języka chińskiego i opanowania poszczególnych kompetencji językowych; Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych: • Dalsze ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin; ćwiczenia tonów w wyrazach wielosylabowych, frazach i zdaniach. • Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej w formie bardziej rozbudowanej: pytanie i odpowiadanie na pytania z zakresu: czasu (informacje rozbudowane do pory dnia i godziny, kalendarza, dni tygodnia), miejsca (nazwy, kierunki), sposobu wykonywania czynności; opis ludzi z najbliższego otoczenia, miejsc, rzeczy, podstawowych umiejętności i zainteresowań. • Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych i podstawowych zdań złożonych; struktury przysłówkowe sposobu, stopnia; czasowniki kierunkowe i wybrane czasowniki rezultatywne; partykuły stanu, progresu, aspektu dokonanego; grupy nominalne, podstawowe czasowniki modalne i przykłady orzeczenia złożonego, zdania teleskopowe. Ćwiczenia komunikacyjne: • Wykorzystanie ‘shadow reading’ w intensywnym przyswajaniu języka; • Ćwiczenia rozbudowywania frazy i zdania, grup wyrazowych; ćwiczenie komunikowania informacji zbudowanej wokół wyznaczonego elementu wyjściowego; • Ćwiczenie słuchu fonematycznego; • Ćwiczenie zrozumienia informacji ze słuchu; • Zapamiętywanie fraz i zdań ze słuchu; • Generowanie informacji wcześniej usłyszanej; • Zapis w znakach usłyszanej i zrozumianej informacji; |
Literatura: |
Chen Yizhen 陳怡真 (red.) (1999). Shíyòng shìtīng huáyǔ (yī) 實用視聽華語(一) Guólì Táiwān shīfàn dàxué guóyǔ jiàoxué zhōngxīn 國立台灣師範大學國語教學中心 . Taipei. Liu Xun 刘珣 (2005). Xīn shíyòng hànyǔ kèběn 新实用汉语课本 .I i II. Běijīng yǔyán dàxué chūbǎnshè 北京语言大学出版社. Pekin. Materiały przygotowywane przez prowadzących. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.