Język i kultura arabska1.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-AR4-JKA1.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.8
|
Nazwa przedmiotu: | Język i kultura arabska1.2 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | arabski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka arabskiego na poziomie B2. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie czynnych i biernych umiejętności posługiwania się współczesnym literackim językiem arabskim na poziomie zaawansowanym. Zajęcia obejmują lekturę tekstów zróżnicowanych gatunkowo i tematycznie, udział w dyskusjach inspirowanych przeczytanymi tekstami, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne oraz przygotowywanie prac pisemnych o różnorodnej formie i treści. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie czynnych i biernych umiejętności posługiwania się współczesnym literackim językiem arabskim na poziomie zaawansowanym. Nauka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach: praktycznej i teoretycznej. Szczególny nacisk położony jest na pogłębienie znajomości zróżnicowanego tematycznie słownictwa i związków frazeologicznych poprzez lekturę autentycznych tekstów literackich, prasowych i użytkowych, udział w dyskusjach inspirowanych przeczytanymi tekstami, ćwiczenia leksykalne, a także przygotowywanie prac pisemnych o różnorodnej treści i formie (m.in. korespondencji prywatnej i zawodowej, opisów miejsc i wydarzeń oraz biografii). Podczas zajęć utrwalana i rozszerzana jest również znajomość gramatyki współczesnego literackiego języka arabskiego. Formuła zajęć umożliwia poznanie różnorodnych aspektów kultury świata arabskiego oraz odpowiada na potrzeby osób wykorzystujących język arabski w życiu zawodowym. |
Literatura: |
Ben Amor T., Developing Writing Skills in Arabic, Routledge 2013. Lahlali E.M, How to Write in Arabic, Edinburgh University Press 2009. Moussa M.S., A Dictionary of Idiomatic Expressions in Written Arabic, AUC Press 2014. Al-Warraki N.N., Harb N., Building Arabic Vocabulary through Reading, AUC Press 2013. Wybrane teksty z internetowych portali informacyjnych: www.aljazeera.net, www.alarabiyya.com, www.alhayat.com, www.bbc.com/arabic, https://arabic.cnn.com |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - studentka/student: Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej K_W02 Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku arabskim K_W04 Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) państw arabskich K_W07 Ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym państw arabskich K_W08 Ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku arabskim K_W09 Ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych państw arabskich w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową K_W10 Umiejętności - studentka/student: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U01 Potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych K_U02 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U03 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U04 Potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych K_U05 Potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii państw arabskich w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami K_U06 Potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) państw arabskich prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym K_U08 Umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej państw arabskich (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności K_U09 Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej państw arabskich K_U11 Potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury państw arabskich K_U12 Potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa państw arabskich K_U13 Posługuje się językiem arabskim na poziomie zaawansowanym K_U15 Potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście państw arabskich K_U16 Potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła języku arabskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł K_U17 Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej państw arabskich w języku polskim oraz w języku arabskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej państw arabskich K_U18 Posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku arabskim K_U19 Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku arabskim K_U21 Kompetencje społeczne - studentka/student: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K01 Potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02 Potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03 Jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K05 Ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06 Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz państw arabskich K_K08 Dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe państw arabskich, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną K_K09 Aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w państwach arabskich K_K10 Aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury państw arabskich K_K11 Potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju K_K12 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność Sprawdziany leksykalne Pisemne prace domowe Pisemny test semestralny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.