Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cywilizacja chińska - językoznawcza (L)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-SI4-CCHJ2
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cywilizacja chińska - językoznawcza (L)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium ma zapoznać studenta z podstawowymi teoriami i trendami badawczymi językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w badaniach języka i kultury chińskiej. Zakładamy również emiczne podejście do badań chińskiego w historycznym kontekście.

Pełny opis:

Konwersatorium ma zapoznać z takimi podstawowymi teoriami strukturalistyczne i funkcjonalne podejście do jezykoznawstwa, a także współczesne podejścia generatywistyczne i kognitywistyczne. Powinno także pomóc studentowi zagłębić się w prace przedstawicieli różnych szkół i traycji badawczych od Saussure’a do Chomsky’ego, a także współczesnymi trendami badawczymi. Studenci będą poznawali metody badawcze kognitywistyczne, doświadczalne, w tym korpusowe. Nauki pomocnicze językoznawstwa również będą przedstawione, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w badaniach języka i kultury chińskiej. Zakładamy również emiczne podejście do badań chińskiego w historycznym kontekście. Przedstawione będą bazowe dzieła językoznawców sinologów polskich (Kałużyńska, Huszcza, Chmielewski, a także Kunstler i Zajdler). Poruszone też będą problemy dydaktyki i opisu języka.

Literatura:

Saussure F. Kurs Językoznawstwa Ogólnego, Warszawa 1991

Chomsky N, Zagadnienia Teorii Składni, Wrocław 1982

Kunstler M, Języki Chińskie, Warszawa

Trubecki N, Podstawy1999 Fonologii, Warszawa 1973

Efekty uczenia się:

K_U01

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy

K_U03

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej

K_W01

Ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu językoznawstwa l

K_K01

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

K_K02

Potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne

K_U07

umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości językowej Chin i chińskiego kręgu językowego (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę na zaliczenie zajęć składają się następujące elementy

– aktywność na zajęciach – 90% oceny, przy czym konieczne jest terminowe przygotowanie przynajmniej jednej prezentacji tematycznej oraz terminowe zaznajomienie się z materiałami.

-obecność na zajęciach 10%

przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich)

Zajęcia ( także zaliczanie klejnych elementów) mogą odbywać się przy pomocy narzędzi zdalnych, takich jak Moodle, platforma Kampus, a także G-Suite (łącznie z google docs, google meets i in.) W trakciezajęć będą wykorzystywane narzędzia online Kahoot, Quizlet. W miarę potrzeby dopuszczalne będzie również korzystanie z Zoom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Olgierd Uziembło
Prowadzący grup: Olgierd Uziembło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Olgierd Uziembło
Prowadzący grup: Olgierd Uziembło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)