Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cywilizacja chińska - nauka o kulturze i religii (Z)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-SI4-CCHNKR1
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cywilizacja chińska - nauka o kulturze i religii (Z)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia wymagają biegłej znajomości języka angielskiego oraz chińskiego oraz podstawowej wiedzy dotyczącej historii i kultury Chin

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium polegające na analizie i dyskusji na temat zadanej literatury źródłowej i opisowej.

Pełny opis:

Zajęcia składające się z 60 godzin (2 semestry) przeznaczone są dla osób chcących pogłębić swoją wiedzę na temat religii i kultury Chin. Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze stanem badań na temat wybranego zagadnienia oraz sposobami jego analizy. Studenci będą otrzymywali co tydzień nową porcję materiałów do przeczytania tak, by móc po krótkim wprowadzeniu prowadzącego uczestniczyć na zajęciach w dyskusji. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne przygotowywanie się oraz aktywny udział w studenta w zajęciach (40% oceny końcowej) oraz w pierwszym semestrze przygotowanie prezentacji na zadany temat a w drugim napisanie eseju. (60% oceny końcowej).

Wybór omawianych zagadnień dokonywany jest co roku przez prowadzącego na podstawie zainteresowań i potrzeb studentów.

Jeśli jest taka potrzeba zajęcia mogą odbywać się zdalnie.

Literatura:

Zależy od omawianych w danym semestrze zagadnień.

Efekty uczenia się:

K_W03-Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Chin (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) Chin;

K_W06-Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Chin właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii;

K_W07 -Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Chin;

K_W08- ;Ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Chin, Tajwanu

K_W10-Ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Chin i Tajwanu w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową;

K_W11-Zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami własności intelektualnej;

K_U01-Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy;

K_U02-Potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych;

K_U03-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej;

K_U06-Potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Chin w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami;

K_U08-Potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Chin, Tajwanu i chińskiego obszaru językowego prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym;

K_U09-Umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Chin i Tajwanu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności;

K_U10-Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Chin w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki;

K_U11-Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Chin;

K_U17-Potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła we współczesnym i klasycznym języku chińskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł;

K_U18-Posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin w języku polskim oraz w we współczesnym języku chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin;

K_K01-Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;

K_K05-Jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową;

K_K07-Rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Chinach i Tajwanie;

K_K11-Aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Chin i Tajwanu

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne przygotowywanie się oraz aktywny udział w studenta w zajęciach (40% oceny końcowej) oraz w pierwszym semestrze przygotowanie prezentacji na zadany temat a w drugim napisanie eseju. (60% oceny końcowej).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Paśnik-Tułowiecka
Prowadzący grup: Ewa Paśnik-Tułowiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia wymagają biegłej znajomości języka angielskiego oraz chińskiego oraz podstawowej wiedzy dotyczącej historii i kultury Chin

Pełny opis:

Zajęcia składające się z 30 godzin przeznaczone są dla osób chcących pogłębić swoją wiedzę na temat religii i kultury Chin. Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze stanem badań na temat wybranego zagadnienia oraz sposobami jego analizy. Studenci będą otrzymywali co tydzień nową porcję materiałów do przeczytania tak, by móc po krótkim wprowadzeniu prowadzącego, uczestniczyć na zajęciach w dyskusji. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczne przygotowywanie się do zajęć i przygotowanie w wyznaczonych terminach prezentacji oraz aktywny udział w studenta w zajęciach

Wybór omawianych zagadnień dokonywany jest co roku przez prowadzącego na podstawie zainteresowań i potrzeb studentów

Literatura:

• Tybetańska księga umarłych” Kraków, 2013

• Lat Rinpoche, Jeffery Hopkins, „Śmierć, stan pośredni i odrodzenie w buddyzmie tybetańskim”, Kraków 2008

• Andrzej Szyjewski „Etnologia religii”, Kraków 2001

• Arnold van Gennep „Obrzędy przejścia” Warszawa, 2006

• Religions of China in Practice ed. Donald S. Lopez Jr, New Jersey, 1996

• Mortality in Traditional Chinese Thought ed. Amy Olberding, Philip Ivanhoe, New York, 2011

• James L Watson, Evelyn S. Rawski, „Death Ritual in Late Imperial and Modern China, Berkley, Los Angeles. London, 1988

• The Buddhist Dead, ed. Bryan J. Cuevas, Jacqueline I. Stone, Honolulu, 2007

• Zhuangzi Prawdziwa księga południowego kwiatu, Warszawa, 2009

• Robert F. Campany „To Live Ad Long As Heaven and Earth”, Berkley, Los Angeles, London, 2001

• Robert F. Campany „Making Transcendents. Ascetics and Social Memory in Early Medieval China, Honolulu, 2009

• Robert Ford Campany, Signs of unseen realm, Honolulu, 2012

• Robert Ford Campany, Strange Writing. Annoaly accounts in Raely Medieval China, New York, 1996

• Taoist Meditation and Lonevity Techiques, ed. Livia Kohn, Michigan, 1989

Między innymi

• Ewa Paśnik Duchy i czary chińskie. Palimpsestowy charakter 'zebranych zapisków o zjawiskach nadprzyrodzonych Soushenji', Warszawa, 2013

• Pu Songling „Opowiadania anegdoty notatki. Wybór z Liaozhai zhiyi, Warszawa, 2012

• Pu Songling „Mnisi-czarnoksiężnicy czyli niesamowite historie o dziwnych ludziach”, Warszawa, 2008

• Zhongguo siwang wenhua da guan, red. Zheng Xiaojinag, Nanchang, 2010

• Shanhaijing red. Luo Mengshan, Pekin, 1998

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Paśnik-Tułowiecka
Prowadzący grup: Ewa Paśnik-Tułowiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)