Wstęp do badań językoznawczych - wieczorowi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-OR-WBJ.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań językoznawczych - wieczorowi |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje podstawy metodologii badań w głównych dziedzinach językoznawstwa (fonologia, morfologia, składnia, semantyka z pragmatyką, socjolingwistyka). Zawiera elementy typologii języków ze względu na różne kryteria, a także założenia klasyfikacji genetycznej wraz z omówieniem wybranych rodzin i grup językowych. Pokazuje różne podejścia i nurty współczesnego językoznawstwa ogólnego. |
Literatura: |
Austin J. 1993. Mówienie i poznawanie Bartmiński, J. (red.). 1999. Językowy obraz świata Comrie, B., S. Matthews, M. Polinsky. 1996. Atlas Języków Grzegorczykowa, R. 2001. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej Grzegorczykowa, R. 2007. Wstęp do językoznawstwa Handke, K. 2009. Socjologia języka Heinz, A. 1978. Dzieje językoznawstwa w zarysie Język a kultura – wybrane tomy Kardela, H. (red.). 1994. Podstawy gramatyki kognitywnej Kövecses, Z. 2011. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. (Wyd. ang. 2006) Kurcz I. 1987. Język a reprezentacja świata w umyśle Kurcz I. 2000. Psychologia języka i komunikacji Lachur, Cz. 2004. Zarys językoznawstwa ogólnego Lakoff, G. 2011. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. (Wyd. ang. 1987) Lakoff, G. i M. Johnson. 1988. Metafory w naszym życiu. Warszawa: PIW. (Wyd. ang. 1980) Langacker, R. W. 2009. Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Lewandowska-Tomaszczyk, B. 2012. New ways to language Mańczak, W. 1996. Problemy językoznawstwa ogólnego Paveau, M.-A. i G.-E. Sarfati. 2008. Wielkie Teorie Językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki Perlin, J. 1997. Typologia zmian fonemicznych Stalmaszczyk, P. (red.). 2013. Metodologie językoznawstwa Tabakowska, E. (red.). 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa Taylor, J. R. 2001. Kategoryzacja w języku: prototypy w teorii językoznawczej (wyd. ang. 1995) Wierzbicka, A. 1999. Język - umysł - kultura. Wybór prac pod red. J. Bartmińskiego. Wierzbicka, A. 2007. Słowa klucze: Różne języki – różne kultury (wyd. ang. 1998) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student(ka) dysponuje wiedzą z zakresu metodologii różnych obszarów językoznawstwa pozwalającą na samodzielne poszukiwania tematyki wybranych zagadnień lingwistycznych w zakresie badań języka kierunkowego bądź językoznawstwa ogólnego. Efekty kształcenia w zakresie: Wiedza: - ma świadomość złożonej natury wybranego języka orientalnego/afrykańskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (K_W13) - ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14) Umiejętności: - potrafi analizować język pod kątem jego treści kulturowych (K_U11) - potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku wybranej specjalności (K_U13) - potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (K_U16) Kompetencje: - potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03) - dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K09) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.