Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do badań językoznawczych - wieczorowi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-OR-WBJ.2
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do badań językoznawczych - wieczorowi
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Pełny opis:

Wykład obejmuje podstawy metodologii badań w głównych dziedzinach językoznawstwa (fonologia, morfologia, składnia, semantyka z pragmatyką, socjolingwistyka). Zawiera elementy typologii języków ze względu na różne kryteria, a także założenia klasyfikacji genetycznej wraz z omówieniem wybranych rodzin i grup językowych. Pokazuje różne podejścia i nurty współczesnego językoznawstwa ogólnego.

Literatura:

Austin J. 1993. Mówienie i poznawanie

Bartmiński, J. (red.). 1999. Językowy obraz świata

Comrie, B., S. Matthews, M. Polinsky. 1996. Atlas Języków

Grzegorczykowa, R. 2001. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej

Grzegorczykowa, R. 2007. Wstęp do językoznawstwa

Handke, K. 2009. Socjologia języka

Heinz, A. 1978. Dzieje językoznawstwa w zarysie

Język a kultura – wybrane tomy

Kardela, H. (red.). 1994. Podstawy gramatyki kognitywnej

Kövecses, Z. 2011. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. (Wyd. ang. 2006)

Kurcz I. 1987. Język a reprezentacja świata w umyśle

Kurcz I. 2000. Psychologia języka i komunikacji

Lachur, Cz. 2004. Zarys językoznawstwa ogólnego

Lakoff, G. 2011. Kobiety, ogień i rzeczy niebezpieczne. Co kategorie mówią nam o umyśle. (Wyd. ang. 1987)

Lakoff, G. i M. Johnson. 1988. Metafory w naszym życiu. Warszawa: PIW. (Wyd. ang. 1980)

Langacker, R. W. 2009. Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. 2012. New ways to language

Mańczak, W. 1996. Problemy językoznawstwa ogólnego

Paveau, M.-A. i G.-E. Sarfati. 2008. Wielkie Teorie Językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki

Perlin, J. 1997. Typologia zmian fonemicznych

Stalmaszczyk, P. (red.). 2013. Metodologie językoznawstwa

Tabakowska, E. (red.). 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa

Taylor, J. R. 2001. Kategoryzacja w języku: prototypy w teorii językoznawczej (wyd. ang. 1995)

Wierzbicka, A. 1999. Język - umysł - kultura. Wybór prac pod red. J. Bartmińskiego.

Wierzbicka, A. 2007. Słowa klucze: Różne języki – różne kultury (wyd. ang. 1998)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student(ka) dysponuje wiedzą z zakresu metodologii różnych obszarów językoznawstwa pozwalającą na samodzielne poszukiwania tematyki wybranych zagadnień lingwistycznych w zakresie badań języka kierunkowego bądź językoznawstwa ogólnego.

Efekty kształcenia w zakresie:

Wiedza:

- ma świadomość złożonej natury wybranego języka orientalnego/afrykańskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (K_W13)

- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14)

Umiejętności:

- potrafi analizować język pod kątem jego treści kulturowych (K_U11)

- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku wybranej specjalności (K_U13)

- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (K_U16)

Kompetencje:

- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)

- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K09)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)