Historia Europy Środkowej i Bałkanów w XX wieku - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-LC2-HESBw |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Europy Środkowej i Bałkanów w XX wieku - wykład |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla Studiów Wschodnich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładów omówione zostaną kluczowe dla dziejów Europy Środkowej i Bałkanów wydarzenia i zjawiska. Nacisk położony będzie na chronologiczne przedstawienie najistotniejszych problemów narodowościowych, politycznych, społecznych i gospodarczych XX wieku, w kontekście wydarzeń kontynentalnych. Celem wykładu jest przedstawienie regionu Europy Środkowej i Bałkanów jako obszaru zróżnicowanego pod względem społecznym, gospodarczym, politycznym, kulturowym i etnicznym. |
Pełny opis: |
Prezentowane są dzieje Europy Środkowej i Bałkanów w wieku XX. Jako moment wyjściowy traktowane są moment przełomowe dla obu regionów – rok 1878 na Bałkanach I lata 1867-1868 w Europie Środkowej. Do 1914 r. wykład toczy się dwutorowo – dzieje Europy Środkowej (rozumianej przede wszystkim jako Cesarstwo Austriacko-Węgierskie) oraz terenów bałkańskich (Serbia, Czarnogóra, Bułgaria, Grecja, Turcja, Rumunia). Po 1914 r. gdy oba region zaczynają żyć wspólnie – wykład staje się liniowy I chronologiczny. Omówione są kluczowe moment historii wewnętrznej poszczególnych państw, dzieje ich stosunków bilateralnych i multilateralnych oraz Europa Środkowa i Bałkany jako podmiot polityki europejskiej i światowej. Po 1945 r. wykład staje się przede wszystkim opisem obozu komunistcyznego na Bałkanach i jego roli jako frontu “antykapitalistycznego” (granice z Austrią, Włochami, Grecją i Turcją). Końcowym akordem jest upadek “państw demokracji ludowej”, konflikty bałkańskie w ostatnim 10-leciu XX wieku oraz wchodzenie Europy Środkowej i Bałkanów do struktur europejskich i atlantyckich. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Tomaszewski, Czechy i Słowacja, Warszawa 2008. J. Kochanowski, Węgry od ugody do ugody 1867-1990, Warszawa 1997. M. Willaume, Rumunia, Warszawa 2004. P. S. Wandycz, Cena wolności, Kraków 1995. M. Tanty, Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Warszawa 2003. Walkiewicz W., Jugosławia. Byt wspólny i rozpad, Warszawa 2002. Literatura pomocnicza: W. Borodziej, M. Górny, Nasza wojna. t. 1. Imperia 1912-1916, Warszawa 2014. W. Borodziej, M. Górny, Nasza wojna. t. 2. Imperia 1917-1923, Warszawa 2018. P. Eberhardt, Między Rosją a Niemcami. Przemiany narodowościowe w Europie Środkowo-Wschodniej w XX w., Warszawa 1996. M. Waldenberg, Kwestie narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzieje, idee, Warszawa 1992. J. Skowronek, M. Tanty, T. Wasilewski, Historia Słowian południowych i zachodnich, Warszawa 1977. J. Skowronek, M. Tanty, T. Wasilewski, Słowianie południowi i zachodni VI-XX wiek, Warszawa 2005, J. Pajewski, Pierwsza wojna światowa 1914-1918, Warszawa 2004. H. Batowski, Między dwiema wojnami 1919-1939: zarys historii dyplomatycznej, Kraków 2003. J. Tomaszewski, Europa Środkowo-Wschodnia 1944-1968. Powstanie, ewolucja i kryzys realnego socjalizmu, Warszawa 1992. P.R. Magocsi, G.J. Matthews, Historical Atlas of East Central Europe, Toronto 1995. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Wiedza - Student dysponuje wiedzą dotyczącą historii politycznej i społecznej Europy Środkowej i Bałkanów w XX wieku [K_W01, K_W03, K_W07] - zna podstawową bibliografię z tego zakresu oraz najważniejsze perspektywy interpretacyjne [K_W08, K_W11, K_W12] Umiejętności - student potrafi dokonać syntezy posiadanych informacji i nadać jej charakter indywidualny i koherentny [K_U03] - jest w stanie umieścić współczesne wydarzenia w danym regionie w szerszym kontekście historycznym oraz w sposób przekonujący (z wykorzystaniem argumentacji historycznej) obronić własny punkt widzenia [K_U03, K_U05, K_U06] - umie wykorzystać zdobytą wiedzę w tekście pisanym, zredagowanym w sposób spójny i logiczny [K_U10, K_U11, K_U12] Kompetencje społeczne - student jest przygotowany do pogłębiania swojej wiedzy z danego zakresu [K_K01, K_K06] - zdobyta wiedza i umiejętności warsztatowe ułatwiają mu udział w życiu publicznym, pozwalają uczestniczyć w dyskusjach i debatach (także międzynarodowych) w sposób odpowiedzialny i kompetentny [K_K02, K_K04] - wiedza historyczna ułatwia mu wypracowanie własnego, odpowiedzialnego i tolerancyjnego podejścia do wydarzeń współczesnych [K_K03, K_K06] |
Metody i kryteria oceniania: |
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: – opracowanie prezentacji na temat polityki pamięciowej w jednym z wielokulturowych miast regionu - aktywny udział w zajęciach – test końcowy. Stosowana jest standardowa skala ocen. Kryteria oceny: 60% możliwych do uzyskania punktów: ocena dst 70% punktów: ocena plus dst 80 % punktów: ocena db 90% punktów: ocena bdb 95% punktów: ocena bdb z wyróżnieniem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.