Historia kultury obszaru sowieckiego i postsowieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-LC3-HKLSOSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury obszaru sowieckiego i postsowieckiego |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla Studiów Wschodnich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Definicja kulturowa i dywinacyjna obszaru postsowieckiego. Analiza fundamentalnych zagadnień kulturowych i intelektualnych związanych z obszarem sowieckim i postsowieckim. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu zostanie podjęta próba definiowania regionu sowieckiego/postsowieckiego w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym na podstawie współczesnych nurtów krytycznych teorii humanistycznych. Zaprezentowana zostanie przestrzenna i czasowa ciągłość kulturowo-politycznych zjawisk na obszarze sowieckim i postsowieckim, relacji centrum-peryferia oraz definitywne znaczenie pola wiedzy/władzy dla procesów kulturowych na przestrzeni postsowieckiej. Na podstawie metodologicznych aspektów zostaną zanalizowane wybrane utwory literackie, filmowe, muzyczne, intelektualne, które mają kluczowe znaczenie dla postrzegania procesów kulturowych na obszarze postsowieckim. W równym stopniu uwzględnione zostaną główne tendencje w architekturze I kulturze materialnej a także podstawowe pojęcia kultury późnosowieckiej I postsowieckiej tj. np. Kultura protestu, kultura oficjalna i “niepodległa”. W podsumowaniu zostanie podjęta próba definiowania tożsamości “człowieka postsowieckiego”. |
Literatura: |
1. Wprowadzenie teoretyczne: podstawowe pojęcia. Lektura: H. Bhabha, Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 79-88. D. Kołodziejczyk, Postkolonialny transfer na Europę Środkowo-Wschodnią, "Teksty Drugie” 2010, nr. 5, s. 22-39. 2. Narodowy, oficjalny, globalny. Kultura w kontekście układu centrum-peryferia/kolonizator-uzależniony Lektura: T. Zarycki, Peryferie. Nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych, Warszawa 2009, s. 19-36. I. Babkou, Królestwo Białoruś. Interpretacja ru(i)n, tłum. J. Maksymiuk, Wrocław 2008, s. 11-14, 21-29. 3. Homo soveticus vs. Człowiek Drugiego światu Lektura: A. W. Nowak, Tajemnicze zniknięcie Drugiego Świata. O trudnym losie półperyferii, [w:] Polska jako peryferie, red. nauk. T. Zarycki, Warszawa 2016, s. 86-104. A. Etkin, Internal colonization : Russia's imperial experience, Cambridge 2011, s. 249-256. FILM (na żądanie): Garaż (ros. Гараж) 1979 r. https://www.filmweb.pl/film/Gara%C5%BC-1979-101704 https://sovietmoviesonline.com/comedy/66-garazh.html 4. Czasy second-hand, przestrzeń ruin. Człowiek na tle przemian globalnych Lektura: S. Aleksijewicz, Czasy secondhand: koniec czerwonego człowieka, tłum. J. Czech, Wołowiec (Czarne) 2014, s. 47-86; 99-116 5. Miedzy traumą a heroizacją. Wojna w literaturze sowieckiej Lektura: W. Bykow, Ballada alpejska, tłum. W. Woroszylski, Warszawa 1970. (POL) В. Быкаў, Поўны збор твораў, 4 том, Мінск 2006, с. 449-584. (BY) FILM: Tak tu cicho o zmierzchu… (ros. А зори здесь тихие ...) http://www.filmweb.pl/film/Tak+tu+cicho+o+zmierzchu-1972-91539 https://www.kinopoisk.ru/film/a-zori-zdes-tikhie-2015-840754/ 6. Pompatyczność a bezguście. Kompleksy postkolonialne w architekturze postsowieckiej Materiały: http://www.imperial-pomp.info/ http://tehne.com/event/arhivsyachina/postsovetskaya-arhitektura-glazami-fotografa-franka-herforta 7. Między językiem a poznaniem. Historiografia jako proklamacja kulturowa Lektura: H. White, Proza historyczna, tłum. R. Borysławski, T. Dobrogoszcz i inni, Kraków 2009, s. 25-35. Lektura (na żądanie): O. Malinowa, Idea wspólnej przeszłości w Rosji postsowieckiej: wyobrażenia o narodzie i imperialnym dziedzictwie, [w:] Dialog pamięci w regionie ULB, pod. red. A. Nikžentaitisa i M. Kopczyńskiego, Warszawa 2014, s. 263-282; O. Malinowa, Zagadnienia przeszłości w przemówieniach prezydentów Rosji na przykładzie analizy corocznych posłań do Zgromadzenia Federalnego FR, „Obóz” 2017, nr. 56-57, s. 33-50 O. Malinova, In Search of a “Usable Past”: Discourse about National Identity in Post-Soviet Russia, Paper for the 22th IPSA World Congress of Political Science, Madrid, July, 8-12, 2012, [online], http://paperroom.ipsa.org/papers/paper_12707.pdf [dostęp: 09.11.2016]; 8. Leninopad. Sakralizacja pomniku w wymiarze kulturowo-społecznym i kulturowo-politycznym. Materiały: https://www.youtube.com/watch?v=_cOi67qHeYg https://www.youtube.com/watch?v=i63JrTEZDb8 https://www.youtube.com/watch?v=F9l5fyzz9Zo https://www.youtube.com/watch?v=zx0c7kmizuw https://www.youtube.com/watch?v=vAI7FIqjLew https://www.youtube.com/watch?v=UtY3sYyWwZY https://www.tourister.ru/world/asia/tajikistan/city/dushanbe/placeofinterest/26306 https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D0%BA%D0%B0_%D0%BD%D0%B5%D0%B9%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B0 https://www.azathabar.com/a/27033591.html https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Borysa_Jelcyna_w_Jekaterynburgu https://www.mk.ru/politics/2017/11/19/putin-otkryl-pamyatnik-aleksandru-iii-samyy-effektivnyy-i-uspeshnyy-car.html https://newizv.ru/news/society/29-05-2018/v-kurganskom-sele-otkryli-a-potom-demontirovali-pamyatnik-putinu https://en.wikipedia.org/wiki/Monument_to_Vladimir_the_Great https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Vladimir_Monument 9. Postsowiecka kultura protestu (muzyka) Materiały: Viktor Tsoi "Peremen" ("Changes") [https://www.youtube.com/watch?v=syTqQ-TU_c8] Grazhdanskaya Oborona “Все идет по плану” (Wszystko według planu) [https://www.youtube.com/watch?v=DDCDsKHCE8s] LUMEN "Государство" (State) [https://www.youtube.com/watch?v=rkNQ61pJ2hQ] Lyapis Trubetskoy – Kapital [https://www.youtube.com/watch?v=m5qDsOmz-Yk] Lyapis Trubetskoy – Voiny svieta [https://vimeo.com/88128946] Хаски - Седьмое октября (Husky - October 7-th) [https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=PIO9SaSw8Uk] dodatkowo: https://www.nytimes.com/2018/11/23/world/europe/russia-rapper-husky-prison.html Oxxxymiron — Полигон [https://www.youtube.com/watch?v=jTRovNJ2CKQ] Monetochka “Русский ковчег” [https://www.youtube.com/watch?v=yKy4INHSERQ] tłumaczenie 10. Postsowieckie kultury wirtualne. Materiały: https://www.youtube.com/channel/UC6cqazSR6CnVMClY0bJI0Lg https://www.youtube.com/channel/UCnbxcA3kZ_uUYIBHNvxpDQw https://www.youtube.com/channel/UCsAw3WynQJMm7tMy093y37A https://www.youtube.com/channel/UCMCgOm8GZkHp8zJ6l7_hIuA https://www.youtube.com/channel/UCp2zBKrqP0ZQF6RN4RJtF2Q https://tlgrm.ru/channels/@breakingmash https://9net.ru/53-public-vk.html https://vk.com/stopaye https://www.youtube.com/channel/UCpdr2tWl-PRtt1kaYfkxCEQ 11. Feminizm i płeć. (Post)sowiecka kobieta w wymiarze kulturowym i społeczno-politycznym. Lektura: J. Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Warszawa 2008, s. 100-104. S. Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, Wołowiec (Czarne) 2010, część I „Człowiek jest większy niż wojna (z dziennika książki)” Е. Гапова, Классы наций. Феминистская критика нациостроительства, Москва 2016. s. 27-35. 12. Orientalizm i rasizm w (post)sowieckim Lektura: E. Said, Orientalizm, Poznań 2018 (2005), s. 28-56. A. Etkin, Internal colonization : Russia's imperial experience, Cambridge 2011, s. 27-42; 53-60; FILM: Brat; Brat 2 [https://www.filmweb.pl/film/Brat-1997-35642 ; https://www.kinopoisk.ru/film/41519/related/] [https://www.filmweb.pl/film/Brat+2%3A+Misja+w+Chicago-2000-1367 ; https://www.kinopoisk.ru/film/brat-2-2000-41520/] FILM ANIMOWANY: Wakacje Bonifacego (ros. Каникулы Бонифация) [https://www.imdb.com/title/tt1332537/] [https://www.kinopoisk.ru/film/256092/] [https://www.youtube.com/watch?v=HwV_vpY3wB4] PL [https://www.youtube.com/watch?v=QHOj5lP3Zvs] [https://www.youtube.com/watch?v=6U2H0bUFq08] 13. Postsowieckie „kultury śmieciowe”? Lektura: М. Жбанков, No Style. Мусорная культура, версия 2.0, [http://journalby.com/news/no-style-musornaya-kultura-versiya-20-756] |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Ma podstawową wiedzę na temat głównych dziedzin kultury i sztuki przedmiotowego obszaru studiów. K_W09 Ma podstawową wiedzę o cywilizacji i kulturze, pozwalającą na interpretację współczesnych zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych, występujących na przedmiotowym obszarze studiów. K_K04 Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów K_K10 Ma świadomość wartości europejskiego dziedzictwa kulturowego dla zrozumienia wydarzeń historycznych, społeczno-ekonomicznych i kulturalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny lub egzamin pisemny Obecność na zajęciach Aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.