Jacques Tati albo nowoczesna komedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-JTNK-QHU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jacques Tati albo nowoczesna komedia |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Ukończone studia I stopnia |
Skrócony opis: |
Podczas seminarium chciałbym zastanowić się nad wizją świata nowoczesnego, która da się wyprowadzić z filmów (stale nie dość docenionego) francuskiego reżysera (rosyjskiego pochodzenia) Jacquesa Tatiego. Twierdzę, że jego filmy opowiadają o komedii świata nowoczesnego. |
Pełny opis: |
Filmy Tatiego to wielka satyra na nowoczesność we wszystkich jej aspektach – nowoczesnego miasta, nowoczesnych form zachowań, nowoczesnych form komunikacji, nowoczesnych urządzeń i technologii, nowoczesnych wakacji, nowoczesnej rodziny. U Tatiego modernizacja zostaje wprowadzona w kryzys, w drżenie i w samo-ośmieszenie. Do tego ośmieszenia i auto-denuncjacji doprowadza ulubiony bohater filmów Tatiego pan Hulot, który porusza się po świecie rozklekotanym autem lub rowerem. Bill Murray, inspektor Clouseau, a nawet Jaś Fasola i postacie z filmów Vesa Andersona są już tylko powtórzeniami tego „obiektu komicznego” jakim jest pan Hulot (we wszystkich odsłonach). Choć z drugiej strony należałoby zapytać, na ile sam pan Hulot sam jest „powtórzeniem” gestykulacji (działających i gadających gagów) Charlie Chaplina? Chciałbym się zastanowić przez (najbliższe pół roku) nad sensem i bezsensem tej nowoczesnej komedii. Czym jest „obiekt komiczny”? Czym jest komiczna nowoczesność? 1-2. Dzień świąteczny albo geniusz prowincjonalnego listonosza 3-4. Wakacje pana Hulot albo dźwięki, które przypominają ponawianą czkawkę 5-6. Mój wujaszek albo Anty-Edyp z plastiku szukający zatrudnienia 7-8. Playtime albo drzwi, które zatrzaskują się w „złotej ciszy” w restauracji The Royal Garden 9-10. Pan Hulot wśród samochodów albo technologia demoniczna, szalona i tylko zwyczajna. Jednym słowem trafic 11-12. Parada albo społeczeństwo spektaklu w społeczeństwie kaźni 13-14. Let’s Go Crazy: Charlie Chaplin (Dzień wypłaty), Bill Murray (Dzień świstaka), Peter Sellers (A Day at the Beach), czyli po prostu „dzień na ziemi” 15-16. Stanley Kubrick na dobranoc: Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę. Apokalipsa oswojona śmiechem |
Literatura: |
Malcolm Turvey, Jacques Tati and comedic modernism, New York: Columbia University Press 2019. Michel Chion, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Kraków: Wydawnictwo: Ha!art 2012. Henri Bergson, Wykład o wychowaniu, przeł. P. Kostyło, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2004, Gilles Deleuze, Kino. 1. Obraz-ruch, Kino. 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. Philip Watts, Roland Barthes’ Cinema, Oxford University Press, 2016. Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, PIW, Warszawa 2006, Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. Alenka Zupancic, The Odd One In: On Comedy, The MIT Press 2008. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych KU_05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury KU_08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym KK_01 jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning) KK_02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze KK_05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych KK_07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła) Prace cząstkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.