Wprowadzenie do problematyki zwierzęcej w filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AZ-L1-7-WPZF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do problematyki zwierzęcej w filozofii |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią przegląd najważniejszych sposobów ujmowania problemu zwierząt i relacji zwierzę-człowiek w myśli filozoficznej, zwłaszcza zaliczanej do nurtu tzw. animal studies. Wykłady oraz teksty analizowane wspólnie podczas konwersatorium skupiać się będą na problematyce ontologicznej („czym jest zwierzę?”) i etycznej („jak powinniśmy postępować wobec zwierząt?”), ale nie zabraknie również pytań politycznych („jak stworzyć wspólnotę, w której będzie miejsce dla zwierząt?”) oraz epistemologicznych („co możemy wiedzieć o zwierzętach i skąd możemy to wiedzieć?”). |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu pokazanie szerokiej panoramy zagadnień związanych z tym, w jaki sposób zwierzęta były ujmowane w myśli filozoficznej w przeszłości i współcześnie. Jednocześnie, wykład stanowić ma wstęp do filozofii, a zatem zawierał będzie informacje o najważniejszych nurtach, podejściach, postaciach i dziełach, podane przez pryzmat problemu zwierzęcości. Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów pierwszego roku z najważniejszymi podejściami filozoficznymi w obrębie animal studies. Teksty zostały dobrane w taki sposób, żeby przedstawić i skonfrontować ze sobą sposoby myślenia o zwierzętach wywodzące się zarówno z tradycji anglosaskiej, jak i filozofii „kontynentalnej”. Spotkania poświęcone będą wspólnej analizie wybranych tekstów filozoficznych z dziedziny animal studies, z którymi studenci będą się zapoznawać samodzielnie przed zajęciami. Podczas drugiego semestru uczestnicy będą przygotowywać prace pisemne, w których spróbują zbadać praktyczne zastosowanie poznanych teorii. Przygotowaniu prac poświęcone będą trzy osobne spotkania, na których studenci będą mieli okazję dyskutować o zaproponowanych przez siebie tematach oraz poznać najważniejsze zagadnienia dotyczące formalnego przygotowania pracy naukowej (poszukiwanie bibliografii, tworzenie przypisów, formułowanie pytań badawczych etc). |
Literatura: |
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna podstawy filozofii środowiskowej, filozofii umysłu, filozofii nauki i etyki Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian Rozumie przyrodnicze, ekonomiczne, prawne, społeczne i polityczne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami Zna podstawową terminologię i metodologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych Orientuje się w zasobach sztuki, literatury, języka i filozofii w zakresie refleksji nad zwierzętami i zwierzęcością Umiejętności: Potrafi, z perspektywy różnych dyscyplin, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę Potrafi diagnozować główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów Potrafi - w kontekście kulturowym, społecznym i etycznym - analizować i interpretować dzieła artystyczne, w których obecne są zwierzęta lub ich wizerunki Potrafi ustawicznie aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności Kompetencje społeczne: Jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów Jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej Jest gotów do wykorzystywania umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdziany cząstkowe / Praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.