Metody badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-1-MBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zapoznać studentów z metodologią badań w obszarze nauk społecznych (antropologią społeczną i socjologią). Szczególnie akcentowana będzie perspektywa etnograficzna. |
Pełny opis: |
Przedmiot składać się będzie z następujących wyróżnionych cykli tematycznych: 1. wstęp teoretyczny 2. przykłady tematyczne i formalne 3. projektowanie badań Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z ze specyfiką prowadzenia badań, głównie jakościowych oraz interpretacji zjawisk w obszarze takich aspektów życia, jak tożsamość, nacjonalizm, język, taniec czy kultura popularna. Duży nacisk w zajęciach będzie położony na metody badań terenowych oraz sposoby analizowania tekstu. Poszczególne zagadnienia będą omawiane w odniesieniu do konkretnych przypadków pochodzących z bsanu śródziemnomorskiego, głównie z Grecji i Cypru.. |
Literatura: |
Literatura ogólna (przykłady): Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003. Buchowski M., Burszta W., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005 . Herzfeld M., Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, Kraków 2007. Metody badań jakościowych, t. 1-2, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009. Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005. literatura szczegółowa (przykłady): Leigh Fermor P., Mani. Podróże po południowym Peloponezie, Warszawa 2013. Papadakis Yiannis, Echoes from the Dead Zone, London-New York 2005 (fragmenty). Nikos Dimos, Nieszczęście bycia Grekiem, Wrocław 2016. Wrazas Ilias, Dyskomfort (nowo)Greków, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student: Zna i rozumie P_MBK_W1: wybrane tendencje rozwoju, powiązania dyscyplin naukowych wokół studiów nad kulturą (m.in. kulturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, ale i antropologia) oraz związaną z owymi dyscyplinami przykładową terminologię i powiązane z nią metodologie (odnosi się do K_W02). P_MBK_W2: pogłębione, wybrane metody analizy i prób interpretacji wytworów (tekstów) kultury w obrębie odpowiednio dobranych tradycji i teorii badawczych, a także zależnych od dobranych przykładów elementów studiów regionalnych i gatunkowych (K_W03, K_W08). P_MBK_W3: zależności i głębokie związki między dyscyplinami skupionymi wokół immanentnie interdyscyplinarnego kulturoznawstwa, z uwzględnieniem wybranych elementów dyscyplin społecznych, w tym socjologii kultury (K_W06, K_W07). Potrafi P_MBK_U1 samodzielnie lub - szczególnie w początkowych fazach przedmiotu - z pomocą prowadzącego formułować, a następnie prezentować w rozwinięty sposób problemy badawcze (wykazując si znajomością: doboru źródeł - w tym tekstów w języku angielskim - języka pojęciowego i struktury wypowiedzi, metod analitycznych, krytycznych i argumentacyjnych) w ramach odpowiednio dobranej metodologii badawczej zależnej od przedstawianego w prezentacji problemu (K_U01, K_U02). P_MBK_U2: zastosować w piśmie (prezentacja pisemna) i słownie (prezentacja ustna oraz debata) odpowiednie zasoby analogowe i cyfrowe, w tym wyspecjalizowanych aplikacji wspierających tak działania prezentacyjne, jak badawcze (K_U01, K_U06) P_MBK_U3: uczestniczyć w debatach, dyskusjach, przysłuchiwać się krytycznie prezentacjom i referatom oraz, w razie potrzeby, poprawiać poglądy innych lub weryfikować swoje, zawsze z poszanowanej zdania drugiej osoby (K_U03). Jest gotów do P_MBK_K1: nieustannego stosowania i egzekwowania zasad etosu akademickiego, w tym elementów ślubowania studenckiego, ze szczególną świadomością znaczenia praw autorskich i odpowiedzialności za plagiat lub autoplagiat, a także świadomością odpowiedzialnego zabierania głosu w dyskusji i debacie (K_K03); P_MBK_K2: okazania szacunku do osób studenckich - ich poglądów, tożsamości, specyfiki kulturowej - nie tylko wobec uczestniczących czynnie (debatując, dyskutując) wraz z nim/nią zajęciach, ale i wobec tych, którzy wybierają obserwować, nie angażując się w konwersacje (K_K05). Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: Zna i rozumie K_W02 główne tendencje rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie. K_W03 pogłębione metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. K_W06 powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych. K_W07 zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych. K_W08 specyfikę studiów regionalnych. Potrafi K_U01 samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. K_U02 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno- kulturowym. K_U03 przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców. K_U06 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu. Jest gotów do K_K03 poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego. K_K05 uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie: * aktywność na zajęciach, * przygotowanie prezentacji, * praca pisemna z nią związana. Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 2 kolejne należy zaliczyć wykonaniem dodatkowej pracy 5 lub więcej nieobecności skutkuje niezaliczeniem przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.