Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium hiszpańskie: Współczesna Hiszpania. Kultura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-2-K-HIS1
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium hiszpańskie: Współczesna Hiszpania. Kultura
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie wystarczającym do samodzielnej lektury tekstów w języku hiszpańskim.

Skrócony opis:

Osiągnięcie wysokiego poziomu języka hiszpańskiego w mowie i jednoczesne zdobycie szerokiej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów współczesnej Hiszpanii w dziedzinie kultury.

Pełny opis:

Na tych zajęciach poświęconych współczesnej Hiszpanii analizowane będą niektóre z najistotniejszych tematów z punktu widzenia kultury. Wybrane do komentowania na zajęciach teksty zostały tak wyselekcjonowane, by pokazać studentom możliwie różne punkty widzenia na współczesną Hiszpanię w tej dziedzinie.

KONWERSATORIUM JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO - WSPÓŁCZESNA HISZPANIA. KULTURA

Zakres tematów:

Temat 1: Kultura wina

Temat 2: Piłka nożna jako sport narodowy

Temat 3: Corrida

Temat 4: Turystyka

Temat 5: Kultura machismo

Literatura:

Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane ze studiowanymi tematami.

Literatura:

Abril Stoffels, Ruth de María. «España ante los ojos de la comunidad internacional. Violencia contra las mujeres y participación política femenina», Mujer, derecho y sociedad en el siglo XXI, Valencia, 2010, pp.15-52.

Celestino Pérez, Sebastián. «Origen y desarrollo del cultivo del vino en el Mediterráneo: la Península Ibérica», Universum. Rrevista de humanidades y ciencias sociales, t. 22, 2007 (1), pp. 33-60.

Especial La Liga Santander 2022-23: jugadores, equipos, claves..., Diario As, 2022.

La maleta de Carla. Guía completa para viajar por España (https://lamaletadecarla.com/guia-completa-para-viajar-por-espana/)

Martín, María. Ni por favor ni por favora. Cómo hablar con lenguaje inclusivo sin que se note (demasiado), Madrid, 2019.

Plasencia, Pedro. Manual de los vinos de España, León, 1999.

Reymont, Władysław Stanisław. «Los toros», Pisma, t. 13, Varsovia, 1952, pp. 125-146.

Sentimiento del Toreo, Carlos Marzal (ed.), Barcelona, 2010.

Tajahuerce Ángel, Isabel. La tolerancia social de la violencia contra las mujeres en España, Barcelona, t. 59, 2009 (960), pp. 32-37.

Równiez artykuły prasowe z głównych hiszpańskich gazet: „ABC”, „El Mundo” albo „El País”.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu Studentka/Student osiąga efekty przedmiotowe:

w zakresie wiedzy:

zna kulturę współczesnej Hiszpanii oraz uwarunkowania jej funkcjonowania (dot. K_W03).

posiada pogłębioną wiedzę na temat szkół badania kultury współczesnej Hiszpanii (dot. K_W03).

posiada pogłębioną wiedzę na temat kultury oraz języka hiszpańskiego, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultury hiszpańskiej (dot. K_W04).

zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).

nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych dotyczących współczesnej Hiszpanii (dot. K_W06).

zna zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych (historia, nauki polityczne) (dot. K_W07).

w zakresie umiejętności:

potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze w odniesieniu do kultury współczesnej Hiszpanii, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne (dot. K_U01).

potrafi prezentować wybrane zagadnienia w ramach dyskusji oraz swobodnie komunikować się na temat kultury współczesnej Hiszpanii (dot. K_U02).

w zakresie kompetencji społecznych:

jest gotów do samodzielnej i krytycznej analizy oraz interpretacji tekstów oraz dzieł audiowizualnych dotyczących kultury współczesnej Hiszpanii z uwzględnieniem ich kontekstu historycznego (dot. K_K01)

rozumie potrzebę wykorzystywania wiedzy na temat kultury współczesnej Hiszpanii w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych (dot. K_K01).

jest gotów do zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury na przykładzie kultury hiszpańskiej (dot. K_K02).

jest gotów do uczestnictwa w dyskusji na temat współczesnej kultury Hiszpanii; szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (dot. K_K05).

Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów:

Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

K_W03, K_W04, K_W06, K_W07

- zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych.

- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.

- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.

- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01, K_U02

- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K01, K_K05

- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.

- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2.

Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz końcowego zaliczenia ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)