Integracja przez sport – wspieranie różnorodności kulturowej w społecznościach lokalnych STUDENCI DLA OTOCZENIA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-FAKUL-SDO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja przez sport – wspieranie różnorodności kulturowej w społecznościach lokalnych STUDENCI DLA OTOCZENIA |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (I i II stopnia) Przedmioty fakultatywne dla kierunku: Filologia nowogrecka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci czterech ostatnich semestrów studiów I i II stopnia oraz studiów jednolitych zainteresowani rozwojem kompetencji w obszarze planowania i realizacji projektów społecznych, metod pracy ze społecznością lokalną, animacji społeczno-kulturowej, integracji uchodźców, budowania kultury szacunku i wzajemnego zrozumienia między przedstawicielami różnorodnych grup, oraz szeroko rozumianej komunikacji z otoczeniem. |
Skrócony opis: |
Studenci we współpracy ze społecznościami oraz ekspertami Fundacji dla Wolności (https://www.fundacjadlawolnosci.org/) zaplanują, przygotują i zrealizują trzy lub cztery zespołowe mini-projekty społeczne. Celem działań będzie integracja oraz przeciwdziałanie wykluczeniu i dyskryminacji migrantów i migrantek mieszkających na terenie trzech podwarszawskich gmin: Marki, Izabelin, Podkowa Leśna, a także wzmocnienie potencjału lokalnych środowisk w zarządzaniu różnorodnością. Kurs pozwoli na nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych w pracy ze społecznością lokalną zróżnicowaną kulturowo. Przedmiot jest realizowany w ramach Programu zintegrowanego działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego PO WER, ścieżka 3.5. |
Pełny opis: |
W ramach kursu studenci samodzielnie przygotują i poprowadzą trzy lub cztery projekty zespołowe skierowane na aktywizację oraz integrację społeczności lokalnej poprzez organizację wydarzeń sportowych oraz aktywności towarzyszących (np. piknik rodzinny, turniej, trening). Kryteria sukcesu: - student zrealizuje wspólnie z rówieśnikami i lokalnymi społecznościami jednodniowe wydarzenie integracyjne - student nawiąże kontakt z lokalną społecznością oraz osobami z doświadczeniem migracji - student będzie umiał zaplanować proces pracy ze społecznością lokalną, - student będzie umiał formułować cele projektu/działania społecznego. - student będzie potrafił samodzielnie przeprowadzić ewaluację projektu oraz wyciągnąć wnioski rozwojowe. Ramowy harmonogram działań: Luty – wprowadzenie, uzgodnienie celów, podział na zespoły Marzec - diagnoza potrzeb, początek przygotowania projektów Kwiecień - przygotowania ciąg dalszy Maj - realizacja projektów Koniec maja / czerwiec – ewaluacja Kurs składa się z części wspólnej, tutoringu zespołowego oraz indywidualnego. Opierając się na ponad 15 letnim doświadczeniu Fundacji dla Wolności w wykorzystaniu sportu jako narzędzia integracji osób z różnych środowisk społecznych i kulturowych, w różnym wieku, kobiet i mężczyzn, zrealizowane zostaną jednodniowe wydarzenia promujące sport jako narzędzie integracji. Wydarzenia realizowane będą w formie pikniku rodzinnego, turnieju, treningu, sparingu (w zależności od potrzeb i specyfiki środowiska) w połączeniu z innymi działaniami animacyjnymi, integracyjnymi m.in. stacje warsztatowe, pokazy, projekcje, wystawy, spotkania z gościem/gośćmi. Wydarzeniu towarzyszyć będzie cathering/ degustacja potraw z różnych stron świata. W realizację zaangażowane zostaną następujące osoby: trener/sędzia sportowy, ratownik medyczny, animatorzy, członkowie społeczności ETNOLIGA, organizator wydarzenia. Do współpracy zaproszeni będą lokalni aktorzy społeczni (m.in. szkoły, animatorzy, kluby sportowe, członkowie społeczności). W Europie Zachodniej już od wielu lat kluby, szkoły i organizacje pozarządowe wykorzystują sport do poprawy sytuacji najsłabszych grup społecznych czy do rozwiązywania lokalnych konfliktów. Sport – choć jego znaczenie wyrasta z korzystnego oddziaływania na zdrowie, samopoczucie i wygląd człowieka – pełni też ważną rolę kulturową i daje poczucie przynależności społecznej. Piłka nożna, pasja dzielona przez miliony ludzi, stwarza naturalne warunki do łączenia jej z działaniami edukacyjnymi i wspierającymi rozwój. W szczególności dotyczy to wymiaru fair play, integracji i przeciwdziałania dyskryminacji. Uniwersalne reguły futbolu pomagają przełamywać bariery tam, gdzie zróżnicowane grupy nie znajdują innego wspólnego języka. Programy rozwijające postawy prospołeczne są bardzo popularne np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce są wdrażane rzadko i niesystematycznie. Fundacja dla Wolności jest miejscem dialogu. Od początku istnienia koncentruje się na edukacji młodzieży i przeciwdziałaniu dyskryminacji. Organizuje działania służące zdobywaniu kompetencji do życia w społeczeństwach wielokulturowych. Od 2005 roku realizuje turnieje piłkarskie integrujące warszawiaków pochodzących z różnych stron świata, różnych środowisk społecznych, różnych wyzwań, kobiety i mężczyzn w różnym wieku, od 2010 roku w formie stałej ligi - ETNOLIGA, a rozgrywanym turniejom towarzyszą działania integracyjne, treningi, szkolenia i kampanie. Ponadto Fundacja od 2012 r. prowadzi cykliczne działania edukacyjne i integracyjne dla dzieci z ośrodka dla cudzoziemców Warszawa-Targówek. Stopniowe poznawanie potrzeb środowiska skłoniło zespół Fundacji do rozwijania działań wspierających edukację i rozwój. W 2013 roku działania przyjęły formę świetlicy na terenie ośrodka. Celem programu „Przystanek : świetlica dla dzieci uchodźczych” jest podniesienie kompetencji społecznych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży, zapewnienie bezpiecznych warunków zabawy i rozwoju oraz wspieranie rodzin w procesie integracji. Od 2020 roku - opierając się na wieloletnim doświadczeniu pracy edukacyjnej i integracyjnej z dziećmi i rodzinami z doświadczeniem uchodźczym - zespół Fundacji realizuje również liczne warsztaty edukacyjne dla uczniów i nauczycieli klas wielokulturowych w warszawskich szkołach podstawowych. Aktualnie obecność dużej liczby uchodźców z Ukrainy sprawiła, że prowadzimy codzienne treningi sportowe dla dzieci i młodzieży z centrum pobytowego Modlińska oraz świetlicę dla dzieci w wieku 3-9 lat w Centrum Porad i Pomocy “Plich-o-plich”, kurs języka polskiego oraz grupę wsparcia dla kobiet. Zaangażowanie studentów UW w ramach programu studenci dla otoczenia w realne działania Fundacji pozwoli na zdobycie wiedzy oraz rozwój praktycznych umiejętności poprzez doświadczenie. Zakres tematów 1. Wprowadzenie, integracja, oczekiwania i uzgodnienie zasad 2. Motywacja - jak skutecznie angażować siebie i innych do współpracy 3. Cykl projektu. Praca metodą projektu oraz podejście doceniające 4. Praca ze społecznością lokalną część 1 (metody i narzędzia) 5. Podział na zespoły i definiowanie celów podprojektów. 6. Diagnoza potrzeb 7. Migracja i wyzwania integracji w społeczności lokalnej 8. Podsumowanie oraz wnioski z diagnozy potrzeb 9. Integracja przez sport – korzyści, mechanizmy, przykłady działań 10. Zasady efektywnej współpracy w zespole 11. Praca ze społecznością lokalną część 2 (rola animatora) 12. Komunikacja międzykulturowa 13. Ewaluacja projektów 14. Tworzenie użytecznych raportów 15. Podsumowanie zajęć i wnioski rozwojowe Ponadto w trakcie kursu odbędą się dwa całodniowe warsztaty: 18.03 Marzec: Komunikacja bez przemocy NVC, role grupowe i proces grupowy 22.04 Kwiecień: Prezentacje i wystąpienia publiczne |
Literatura: |
Doktryna jakości Model środowiskowej pracy socjalnej / organizowania społeczności lokalnej Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej Kim jest animator społeczny Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej Graj fair z innymi. Praktyczny przewodnik dla nauczycieli, animatorów i liderów lokalnych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - praca metodą projektu (w tym między innymi cykl życia projektu, fazy procesu grupowego, role w zespole, podział zadań, tworzenie harmonogramów etc.) - psychologiczne, społeczne i prawne aspekty migracji - uchodźcy w lokalnej społeczności - konteksty i wyzwania - praca ze społecznością lokalną (Model Organizowania Społeczności Lokalnej) - etapy procesu grupowego - sport jako narzędzie zmiany społecznej - elementy komunikacji bez przemocy (NVC) - wykluczanie społeczne vs włączanie Umiejętności: - przeprowadzenia pogłębionej diagnozy potrzeb środowiska lokalnego związanych z planowanym projektem (S1-AlL-F K_U01, S1-FLNG K_U01) - współpracy w zespole projektowym, w tym umiejętność podziału obowiązków, planowania, komunikacji oraz realizacji podjętych zobowiązań - pracy metodą projektów (określanie potrzeb, planowanie, realizacja, ewaluacja, zarządzanie budżetem, promocja) - przygotowanie i prowadzenie spotkań - przygotowania i prowadzenia skutecznej komunikacji z otoczeniem (S1-AL-F- K_U10) - tworzenie użytecznych podsumowań i raportów wraz z rekomendacjami - ewaluacji działań i procesu (m.in. tworzenie narzędzi, autoewaluacja) Kompetencje społeczne: - animacja społeczna środowisk wielokulturowych (S1-AL-F- K_K07, K_K09: S1-FLNG - K_K06 S2-KUIBI - K_K05 ) - efektywna współpraca w zespole (S1-AL-F - K_K02, S1-FLNG K_K01) - komunikacja z partnerami oraz otoczeniem - umiejętność rozpoznawania sytuacji kryzysowych, konfliktowych, oraz tworzenie planów naprawczych - przyjmowanie i realizowanie zadaniowych ról grupowych - twórcze rozwiązywanie problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą samodzielnie oceniać swój wkład pracy, zaangażowanie oraz osiągnięte rezultaty na podstawie liczby i użyteczności zrealizowanych zadań indywidualnych lub zespołowych w trakcie projektu. Zaliczenie i finalna ocena będzie uwzględniała także informację zwrotną od partnera projektu. Kryteria oceny: - aktywny udział podczas zajęć - zaangażowanie w proces realizacji projektu studenckiego (diagnoza, przygotowanie, realizacja, raport) - wypełnienie kwestionariusza autoewaluacji 2 nieusprawiedliwione nieobecności Sposób i zasady zaliczenia: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest realizacja projektu studenckiego odpowiadająca na zdiagnozowane potrzeby społeczności lokalnej. Rodzaj przedmiotu: Uczestnikami kursu mogą być studenci czterech ostatnich semestrów studiów I i II stopnia oraz studiów jednolitych zainteresowani rozwojem kompetencji w obszarze planowania i realizacji projektów, współpracy w zespole, prowadzenia dialogu obywatelskiego i spotkań oraz szeroko rozumianej komunikacji z otoczeniem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.