Wprowadzenie do historii Grecji nowożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-FN-1-WHGN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do historii Grecji nowożytnej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty obowiazkowe dla I roku Filologii Nowogreckiej |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład z elementami konwersatorium zapoznaje z wiedzą o dziejach Grecji od upadku Cesarstwa Bizantyńskiego (1453) po dzień dzisiejszy. Ilustrowany jest fragmentami tekstów źródłowych w przekładzie polskim. Studenci zdobywają wiedzę o wydarzeniach przełomowych dla dziejów Grecji (okres panowania tureckiego, powstanie 1821 r. i jego obraz w pamiętnikach z epoki (Makrijanis, Kolokotronis), etapy formowania się państwa w jego obecnych granicach, katastrofa Wielkiej Idei, I i II wojna światowa, wojna domowa i rządy „czarnych pułkowników”, Grecja współczesna i jej problemy). |
Pełny opis: |
Studentki i studenci: zdobywają wiedzę o wydarzeniach przełomowych dla dziejów Grecji (okres panowania tureckiego, powstanie 1821 r. i jego obraz w pamiętnikach z epoki (Makrijanis, Kolokotronis), etapy formowania się państwa w jego obecnych granicach, katastrofa Wielkiej Idei, I i II wojna światowa, wojna domowa i rządy „czarnych pułkowników”), „kryzys grecki”. Zakres tematów 1. Zajęcia organizacyjne: omówienie tematyki; niezbędnej literatury przedmiotu i pomocy (tablice chronologiczne, mapy, przewodniki), warunków zaliczenia, wymogów egzaminu. Propozycje lektur. 2-3. Grecja w czasie I: Periodyzacja dziejów Grecji nowożytnej (Okres dominacji tureckiej, powstanie 1821, powstanie państwa greckiego (Kapodistrias), okres do wojen bałkańskich, I wojna światowa, okres międzywojenny (katastrofa Wielkiej Idei), II wojna światowa, wojna domowa, junta pułkowników, Grecja obecnie. 4. Zdobycie Konstantynopola (źródła, przebieg, skutki). Fragmenty dramatu Nikosa Kazandzakisa Konstantyn Paleolog (przekład wykładowcy). 5-6. Organizacja państwa osmańskiego; obciążenia ludności chrześcijańskiej. Rola Patriarchatu. Charakterystyka okresu Turkokracji (1453–1821). Grecy w księstwach naddunajskich, Grecy w diasporze. Ruchy powstańcze. 7. Powstanie 1821. Przygotowania: działalność Rigasa Fereosa (Hymn bojowy i projekt konstytucji), powstanie FilikiEteria. Bunt Alego Paszy. 8. Powstanie 1821. Etapy powstania: najważniejsze wydarzenia, przywódcy, działalność polityczna; Filhellenowie; postawa wielkich mocarstw. Fragmenty doniesień "Gazety Krakowskiej" z lat 1821–1828. 9. Państwo greckie w okresie rządów Kapodistriasa. 10. Grecja za Otona I. i Jerzego I. Sylwetka CharilaosaTrikupisa. Osiągnięcia państwa greckiego do końca XIX w. 11. Grecja w okresie do końca I wojny światowej. Sylwetka Elefteriosa Wenizelosa. Rozłam Narodowy. 12. Grecja w okresie międzywojennym. Klęska "Wielkiej Idei". 13. Grecja w okresie II wojny światowej i wojny domowej. Sylwetka Jeorjosa Papandreu. 14-15. Ostatnie półwiecze dziejów Grecji (junta 1967–1974; problemy dnia dzisiejszego). Sylwetki Konstandinosa Karamanlisa i Andreasa Papandreu. |
Literatura: |
podstawowa* uzupełniająca Konstytucja Grecji, tłum. z francuskiego G. i W. Uliccy, wyd. 2, Warszawa 2005.* G. Bernatowicz, Stosunki Grecji, Hiszpanii i Portugalii z EWG i NATO, Warszawa 1981. A. Bojarski, Powstanie Greków w latach 1821–1829, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2011. A. Bojarski, Navarino 1827, wyd. Bellona, Warszawa 2007.* J. Bonarek, T. Czekalski, S. Sprawski, S. Turlej, Historia Grecji, Kraków 2005. (część nowożytna)* F. Braudel, Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, t. I-II, tłum. z francuskiego Gdańsk 1977. A.M. Brzeziński, Grecja, Warszawa 2002.* R. Clogg, Historia Grecji nowożytnej, tłum. W. Gałąska, wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2006. * T. Czekalski, Pogrobowcy Wielkiej Idei. Przemiany społeczne w Grecji w latach 1923–1940, Kraków 2007. A. Giza, Bułgaria i problem macedoński od początku XVIII do lat trzydziestych XX wieku, Szczecin 2003. F. Gołembski, Proces formowania się świadomości narodowej Greków, "Balcanica Posnanensia" VI (1993). W. Gorzycki, Walka Grecji o niepodległość w wieku XIX, wyd. Polska Składnica Pomocy Szkolnych, Warszawa 1922. T. Jarmoła, Kreta 1941, wyd. Bellona, Warszawa 2015. J. Knopek, Polacy w Grecji. Historia i współczesność, Bydgoszcz 1997. D. Kołodziejczyk, Imperium Osmańskie w XVI w. Kilka uwag o potencjale demograficznym i gospodarczym, "Przegląd Orientalistyczny" 28 (1987). K. Kuczara, Od Pawła do Bartłomieja. Kościół w Europie Południowo-Wschodniej (krąg bizantyński), Warszawa 2016. M. Mazower, Saloniki. Miasto duchów. Chrześcijanie, muzułmanie i Żydzi w latach 1430-1950, wyd. Czarne 2017. M. Misztal, Historia Cypru, wyd. naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013. A. Murawski, Góry Pindos 1943–1949, wyd. Bellona, Warszawa 2013.* Naród¬ – Państwo – Europa Środkowa w XIX i XX wieku, red. A. Patek, W. Rojek, Kraków 2006. P. Osiewicz, Konflikt cypryjski, Warszawa 2013. L. Podhorodecki, Lepanto 1571, wyd. Bellona, Warszawa 1993.* T. Rawski, Wojna na Bałkanach 1941. Agresja hitlerowska na Jugosławię i Grecję, Warszawa 1981. J. Reychman, Historia Turcji, Warszawa-Wrocław 1973. I. Stawowy-Kawka, Macedonia w polityce państw bałkańskich w XX wieku, Kraków 1993. D. Sturis, Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji, wyd. W.A.B. 2017. T. Wituch, Tureckie przemiany. Dzieje Turcji 1878-1923, Warszawa 1980. M. Wojecki, Uchodźcy polityczni z Grecji w Polsce 1948–1975, Jelenia Góra 1989. *** Filhellenizm w Polsce. Rekonesans, praca zbiorowa pod red. M. Borowskiej, M. Kalinowskiej, J. Ławskiego i K. Tomaszuk, wyd. UW, Warszawa 2007. Filhellenizm w Polsce. Wybrane tematy. Praca zbiorowa pod red. M. Borowskiej, M. Kalinowskiej i K. Tomaszuk, wyd. UW, Warszawa 2012. G. Malinowski, Hellenopolonica. Miniatury z dziejów polsko-greckich, Wrocław 2020. + Wyciągi z "Gazety Krakowskiej" z lat 1821–1828, dotyczące powstania greckiego 1821 r., opatrzone przypisami przez wykładowcę (w plikach). (Zob. Materiały PSH). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu: W zakresie WIEDZY student/-ka zna i rozumie: – historię nowożytnej Grecji (wydarzenia, ideologie, mężowie stanu); K_W18, K_W19 – kulturę Grecji nowożytnej ze wskazaniem na jej oryginalność i specyfikę (np. wpływy tureckie, i weneckie, dziedzictwo Wielkiej Idei, twórczość ludowa) na tle dziejów regionu Morza Śródziemnego. K_W02, K_W17, K_W19 W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/-ka potrafi: – korzystać z nabytych na wykładzie i wyszukanych samodzielnie wiadomości przy interpretacji źródeł (np. Pamiętniki Makrijanisa; pieśni ludowe cyklu historycznego, manifesty powstańcze; fragmenty konstytucji, itp.); K_U01, K_U03, K_U05 – dostrzegać kontekst historyczny w czytanych utworach; K_U01, W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/-ka jest gotów do: – uświadomienia sobie ograniczeń własnej wiedzy, K_K01 – stałego dokształcania się; K_K02 – organizowania własnej pracy K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, sprawdzający wiedzę o dziejach Grecji nowożytnej i umiejętność syntetycznego jej przedstawienia na piśmie. Dopuszczalna liczba nieobecności wynosi dwie. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają indywidualnego zaliczenia zajęć. Pięć i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie zajęć i konieczność ich powtarzania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Borowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Borowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.