Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-FNL2-WDJ-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Do uczestnictwa w zajęciach nie jest wymagane formalne zaliczenie innych przedmiotów. Założenia wstępne Przed przystąpieniem do realizacji przedmiotu „Wstęp do językoznawstwa” studenci kierunku filologia nowogrecka muszą zaliczyć I rok studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów filologii nowogreckiej z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa oraz sposobami prowadzenia analiz językoznawczych (w zakresie językoznawstwa ogólnego), jak również przedstawienie nowożytnych dziejów dyscypliny. |
Pełny opis: |
Adresatami konwersatorium są studenci II roku filologii nowogreckiej oraz fakultatywnie studenci studiów śródziemnomorskich Wydziału „Artes Liberales” zainteresowani tym, jak funkcjonuje język i jak się go bada. Podczas zajęć studenci poznają przede wszystkim problemy opisu języka naturalnego. W tym kontekście będą omawiane kluczowe zagadnienia z zakresu językoznawstwa ogólnego, takie jak istota i struktura języka oraz obszary zainteresowań językoznawstwa. Studenci będą również mogli przy okazji zapoznać się z wybranymi metodami i praktykami badawczymi stosowanymi we współczesnym językoznawstwie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grzegorczykowa R., 2008, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa. Milewski T., 2006, Językoznawstwo, Warszawa. Tabakowska E., 2004, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. Literatura uzupełniająca: Apresjan J., 1980, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław. Bańko M., 2012, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa. Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D., 2005, red., Język polski. Kompendium, Warszawa. Grzegorczykowa R., 1996, Wykłady z polskiej składni, Warszawa. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa. Milewski T., 2006, Językoznawstwo, Warszawa. Nagórko A., 2010, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa. Ostaszewska D., Tambor J., 2012, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa. Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. Wierzbicka A., 1999, Język, umysł, kultura, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych Efekty kształcenia w zakresie umiejętności K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U03 sformułować problem badawczy K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie K_U010 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców K_U013 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych K_K011 szanuje etyczny wymiar badań naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze), b) aktywne uczestnictwo w zajęciach, c) wykonywanie na bieżąco zadań związanych z zajęciami, d) pisemne kolokwium z materiału omawianego na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.