Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-FNL2-WDJ-AL
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wymagania formalne

Do uczestnictwa w zajęciach nie jest wymagane formalne zaliczenie innych przedmiotów.

Założenia wstępne

Przed przystąpieniem do realizacji przedmiotu „Wstęp do językoznawstwa” studenci kierunku filologia nowogrecka muszą zaliczyć I rok studiów I stopnia.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów filologii nowogreckiej z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa oraz sposobami prowadzenia analiz językoznawczych (w zakresie językoznawstwa ogólnego), jak również przedstawienie nowożytnych dziejów dyscypliny.

Pełny opis:

Adresatami konwersatorium są studenci II roku filologii nowogreckiej oraz fakultatywnie studenci studiów śródziemnomorskich Wydziału „Artes Liberales” zainteresowani tym, jak funkcjonuje język i jak się go bada.

Podczas zajęć studenci poznają przede wszystkim problemy opisu języka naturalnego. W tym kontekście będą omawiane kluczowe zagadnienia z zakresu językoznawstwa ogólnego, takie jak istota i struktura języka oraz obszary zainteresowań językoznawstwa. Studenci będą również mogli przy okazji zapoznać się z wybranymi metodami i praktykami badawczymi stosowanymi we współczesnym językoznawstwie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grzegorczykowa R., 2008, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.

Milewski T., 2006, Językoznawstwo, Warszawa.

Tabakowska E., 2004, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

Apresjan J., 1980, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Wrocław.

Bańko M., 2012, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa.

Derwojedowa M., Karaś H., Kopcińska D., 2005, red., Język polski. Kompendium, Warszawa.

Grzegorczykowa R., 1996, Wykłady z polskiej składni, Warszawa.

Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.

Milewski T., 2006, Językoznawstwo, Warszawa.

Nagórko A., 2010, Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa.

Ostaszewska D., Tambor J., 2012, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.

Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.

Wierzbicka A., 1999, Język, umysł, kultura, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U03 sformułować problem badawczy

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych

K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

K_U010 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców

K_U013 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych

K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań

K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K011 szanuje etyczny wymiar badań naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia zajęć jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze),

b) aktywne uczestnictwo w zajęciach,

c) wykonywanie na bieżąco zadań związanych z zajęciami,

d) pisemne kolokwium z materiału omawianego na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)