Zwierzęta w sztuce i kulturze wizualnej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON10-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta w sztuce i kulturze wizualnej II |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat ikonografii zwierzęcej w sztukach wizualnych od końca XIX wieku po współczesność z uwzględnieniem związków sztuki z rozwojem nauk przyrodniczych, a także nauka analizy artystycznych wizerunków zwierząt z perspektywy antropozoologii i animal studies. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat problematyki zwierząt w sztukach wizualnych od końca XIX wieku po współczesność z uwzględnieniem związków sztuki z rozwojem nauk przyrodniczych, a także nauka analizy artystycznych wizerunków zwierząt z perspektywy antropozoologii i animal studies. W ramach zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1) Darwinizm a kultura wizualna – ewolucjonizm i symbolizm. Małpy w obrazach Gabriela von Maxa 2) Zwierzęta w fotografii - zmiany przedstawianiu zwierząt w fotografii a zmiany funkcji fotografii jako medium (od pierwszych fotografii po sztukę konceptualną) 3) Międzygatunkowa koncepcja przestrzeni – historie pozaludzkie i perspektywy pozaludzkie w kształtowaniu tożsamości miejsca, perspektywa zwierząt a wydarzenia graniczne – interwencje artystyczne w przestrzeni. 4) Śmierć i ciało zwierząt w sztuce – etyczne granice sztuki, wolność zwierząt a wolność twórcza na przykładzie „Piramidy zwierząt” Katarzyny Kozyry i innych dzieł 5) Śmierć i ciało zwierząt w sztuce – stosunek człowieka do śmierci zwierząt i zwierząt jako eksponatów na przykładzie twórczości Angeli Singer i Joela Petera Witkina 6) Między podmiotem a przedmiotem - zwierzę jako uczestnik sztuki, ciało zwierząt jako tworzywo sztuki na przykładzie akcji Josepha Bueysa i innych dzieł 7) Zwierzęta jako podmioty twórcze – estetyka przyrody i estetyka zwierzęca a wartości artystyczne i granice sztuki, land art, wytwory natury a wytwory kultury 8) Zwierzęta jako podmioty twórcze - malarstwo szympansów i gniazda altanników 9) „Lilly Does Derrida. Esej filmowy psa” Kathy High – śmierć zwierzęcia, zwierzę jako podmiot i zwierzę jako artysta w kontekście zmiany statusu zwierząt w sztuce współczesnej i eseju Jacquesa Derridy „The Animal Therefore I Am” 10) Zwierzęta we współczesnym filmie na wybranych przykładach – zajęcia z gościnnym udziałem Michała Matuszewskiego, kuratora kina w CSW Zamek Ujazdowski ¬¬¬11) Hybrydy i transformacje – perspektywa gender i queer, cielesność, seksizm-gatunkowizm, m. in. na podstawie twórczości Tomera Sapira i Daniela Lee 12) Ludzko-zwierzęce hybrydy na przykładzie twórczości Patricii Piccinini i innych dzieł 13) Bio-art – wprowadzenie pojęcia sztuki biologicznej, angażującej biotechnologie i inne narzędzia nauk przyrodniczych. Zwierzęta w bio-art – perspektywa etyczna, granice nauki i sztuki. 14) Dyskusja w grupach podsumowująca zagadnienia poruszane na poprzednich zajęciach, przygotowanie do semestralnej pracy pisemnej 15) Omówienie prac zaliczeniowych i podsumowanie obu semestrów zajęć |
Literatura: |
W przybliżonej kolejności omawiania: Gabriela Świtek, Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty drugie”, nr 3(129)/2011; Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2010, s. 7-14 (fragmenty); Monika Bakke, Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie” nr 3(129)/2011, s. 193-204; Dorota Łagodzka, Śmierć zwierząt w sztuce współczesnej na przykładzie „Piramidy zwierząt” Katarzyny Kozyry, w: Śmierć zwierzęcia. Współczesne zootanatologie, Katowice, 2014, s. 117-137; Wolfgang Welsch, Animal Aesthetics, w: Contemporary Aesthetics, Volume 2, 2004. Permalink:http://hdl.handle.net/2027/spo.7523862.0002.015 [http://hdl.handle.net/2027/spo.7523862.0002.015]; Steve Baker, “You kill things to look at them”. Animal Death in Contmeporary Art, w: Killing Animals, ed. The Animals Studies Group, Urbana and Chicago: University of Illinois Press 2006; Steve Baker, The Postmodern Animal, London 2008 (fragmenty); Elizabeth Sutton, Art, animals, and experience,RAVS book series Nowy Jork, 2017 (fragmenty) Giovanni Aloi, Art and Animals, (fragmenty); Dead Animals or the Curious Occurance of Taxidermy in Contemporary Art, katalog wystawy, David Winton Bell Gallery, 2016; Ron Broglio, Thinking with animals and art, Minneapolis 2010 (fragmenty) Mann Charles The bone house, 2001 www.zonezero.com/exposiciones/fotografos/witkin Animals. Documents of Contemporary Art, ed. Filipa Ramos, Whitechapel Gallery I MIT Press Cambridge 2016 (fragment); Desmond Morris, The Biology of Art, London 1962 (fragmenty); Desmond Morris, The Artistic Ape. Three Million Years of Art, London 2013, (fragmenty); Thierry Leanain, Monkey Painting, London 1997 (fragmenty); Ron Broglio, Surface Encounters. Thinking with Animals and Art, Minneapoli-London: University of Minnesota Press 2011 (fragmenty); Joanna Jeśman, Żywa sztuka, Warszawa 2015 (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
KW-11 Zna i rozumie relacje pomiędzy sztuką a natura oraz sztuką a nauką; KW-12 Zna ikonografię animalistyczną od czasów prehistorycznych po współczesne; KW-13 Orientuje się w zasobach sztuki, literatury, języka i filozofii w zakresie refleksji nad zwierzętami i zwierzęcością; KU-05 Potrafi dostrzegać i analizować procesy i zjawiska artystyczne i kulturowe dotyczące zwierząt w kontekście społecznym; KU-06 Potrafi – w kontekście kulturowym, społecznym i etycznym – analizować i interpretować dzieła artystyczne, w których obecne są zwierzęta lub ich wizerunki; KK-09 Wykorzystuje umiejętność myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja (100% obecność, pod warunkiem dobrej aktywności, podwyższa ocenę o pół stopnia. Więcej niż 2 nieobecności, niezależnie od przyczyn, muszą zostać nadrobione w formie uzgodnionej z wykładowcą, np. dodatkowego eseju lub indywidualnej rozmowy na temat lektur.); Aktywność (częstotliwość i jakość wypowiedzi z poszanowaniem innych uczestników dyskusji, wykazanie się znajomością zadanych lektur); Umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia na temat sztuki i poruszanych w niej problemów; Umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych dzieł artystycznych; Ocena z prezentacji, ocena z pracy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.