Shakespeare teatralny i filmowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON147-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Shakespeare teatralny i filmowy |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Jedynym założeniem wstępnym jest znajomość przez studenta języka angielskiego, jako że wiele fragmentów filmowych prezentowanych w ramach zajęć nie będzie posiadać polskiego tłumaczenia. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarnego warsztatu, w ramach którego dwóch prowadzących – filmoznawca i teatrolog – zaproponują studentom spotkanie z wybranymi dziełami Williama Shakespeare’a poprzez ich wybrane adaptacje teatralne i filmowe. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studenta w zagadnienia związane z interpretacją tekstów szekspirowskich poprzez ich wybrane teatralne i filmowe adaptacje. Prowadzący skupią się na kilku wybranych dramatach Szekspira, a następnie poddadzą wybrane z nich sceny procesowi uważnej wspólnej lektury ze studentami (tzw. close reading), po czym przejdą do części omawiającej wybrane przykłady adaptacji teatralnych i filmowych. Częścią zajęć będzie także powracające ćwiczenie polegające na zadaniu studentom napisania mini-scenariusza (czasami w grupie) adaptacji wybranej sceny z Szekspira, a zadaniem końcowym będzie z kolei szczegółowe rozpisanie wyobrażonej adaptacji szekspirowskiej w wybranej przez siebie konwencji, z dołączonym uzasadnieniem. Lista tematów i sztuk będzie kształtowana wespół ze studentami, zaś wstępne propozycje prowadzących wyglądają następująco: -- zagadnienie inscenizacji filmowej i teatralnej -- tradycja teatru szekspirowskiego i filmu szekspirowskiego -- najważniejsi interpretatorzy Szekspira w kinie i teatrze XX wieku -- różnice w adaptowaniu komedii, tragedii i kronik historycznych -- Hamlet: inscenizacja wątpienia -- Romeo i Julia: inscenizacja miłości -- Otello: inscenizacja zazdrości -- postać Falstaffa jako bohatera szekspirowskiego w adaptacjach -- Makbet -- Ryszard III i Henryk V w kontekście politycznym Forma zajęć wybrana przez prowadzących to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami. Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”. |
Literatura: |
Literatura zalecana: Peter Brook, Wywołując (i zapominając) Szekspira, Wrocław 2006 Alicja Helman, Twórcza zdrada: Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998. Olga Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005 Olga Katafiasz, Shakespeare I kino. Strategie adaptacyjne I ich konteksty społeczno-kulturowe, Kraków 2012. Russell Jackson (red.), The Cambridge Companion to Shakespeare on film, Cambridge 2010. Daniel Rosenthal, 100 Shakespeare Films, London 2007. James Shapiro (red.), Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution To Now, New York 2014. Małgorzata Sugiera, Wariacje Szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997 Shakespeare po polsku, red: M.Zelent, Ł.Jaroń, M.Pilas, Gdańsk 2016 Piotr Gruszczyński, Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński, Warszawa 2007 Ślady Szekspira. Jego dzieło w literaturze i teatrze, Kraków 2018 |
Efekty uczenia się: |
zob. opis w cyklu |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii inscenizacji teatralnej i filmowej, a także kluczowych nazwisk wybitnych inscenizatorów Szekspira, wraz z umiejętnością przypisania ich do konkretnego okresu historycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.