Dramat i teatr kondycji ludzkiej 2.0. Od Szekspira do Norwida
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON22-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dramat i teatr kondycji ludzkiej 2.0. Od Szekspira do Norwida |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kontynuacja eksperymentalnego autorskiego wykładu wykorzystującego dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa stanu kondycji ludzkiej. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do innego/obcego, do natury, do boga/bogów). Celem wykładu jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. |
Pełny opis: |
Eksperymentalny autorski wykład wykorzystujący dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa stanu kondycji ludzkiej. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem wykładu jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, kuglarze i cyrkowcy, sportowcy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. Przygotowanie do zajęć wymaga cotygodniowej lektury jednego tekstu dramatycznego (udostępnianego przez prowadzącego w formie pdf) oraz lektury „Krytyki czystego rozumu” Kanta w pierwszym semestrze oraz „Bojaźni i drżenia” Sorena Kierkegaarda w drugim semestrze. Cotygodniowe zajęcia trwają 135 minut (trzy jednostki) i zawsze przebiegają według ustalonego scenariusza: 1. Krótki 10-minutowy test z lektury zadanego na ten tydzień dramatu (nie na ocenę, ma on znaczenie dydaktyczne: ma pomóc w profilowaniu lektury dramatu pod kątem pytań i rozważań prowadzonych na zajęciach). 2. Wykład właściwy każdorazowo poprzedzony wstępem faktograficznym (oś czasu, daty, nazwiska, zjawiska, tytuły), ilustrowany bogatym materiałem ikonograficznym (60 minut) 3. Dyskusja na bazie wykładu i przeczytanego dramatu (65 minut) 4. Od czasu do czasu: bonus (projekcja unikatowych materiałów niedostępnych w Internecie, spotkanie z zaproszonym gościem/ekspertem). Zajęcia mogą przedłużać się – wyłącznie dla chętnych – do późnych godzin wieczornych, o ile rozpoczęta w gronie plenarnym dyskusja znajdzie chętnych do kontynuacji w kameralnym gronie osób szczególnie zainteresowanych. Jak widać z tego opisu jest to propozycja dla osób ambitnych, wrażliwych, myślących i poszukujących, słowem dla wszystkim niespokojnych dusz. Jest zaproszeniem do intensywnego i systematycznego studiowania opartego przede wszystkim o samodzielną pracę nad lekturami. Jeśli szukasz łatwych ECTÓW za bierne słuchanie wykładów, to źle trafiłeś. Jeśli szukasz intelektualnej przygody, niestandardowego i niepodręcznikowego podejścia do tekstów kultury, to jest to kurs właśnie dla Ciebie. Kurs zasadniczo będzie trzymał się chronologii dziejów i obejmuje zjawisko dramatu od Szekspira do Norwida, jest on kontynuacją kursu Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira w roku 2016/17. W planie pozostaje część trzecia i ostatnia: Dramat i teatr kondycji ludzkiej 3.0. Od Norwida do Masłowskiej w roku 2018/2019). Każdego roku będzie można na nowo przystąpić do zajęć. |
Literatura: |
1. A. Nicoll, Dzieje dramatu (wiele wydań) 2. A. Nicoll, Dzieje teatru (wiele wydań) 3. J. R. Brown (red.), Historia teatru 4. M. Bartold, Historia teatru W zależności od wybory przez uczestników do każdego analizowanego tekstu podane zostaną osobne lektury, w tym cotygodniowy dramat do przeczytania. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: • ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą; • zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa; • zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego; • zna powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; • nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych; • zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego; • wymienia najważniejsze dzieła w dorobku dramaturgii antycznej; • ma elementarną wiedzę o budowie tragedii i komedii; Student w zakresie umiejętności: • potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury; • posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; • potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych; • potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski; • prezentuje wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej; • potrafi dokonać interpretacji przedstawienia teatralnego w podstawowym zakresie; • potrafi zrekonstruować podstawowy kształt spektaklu na podstawie zachowanych archiwaliów; • czyta tekst literacki metodą „close reading”; Student w zakresie kompetencji społecznych: • rozumie potrzebę i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej; • potrafi pracować w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania • ma świadomość ograniczoności swojej wiedzy i potrzeby jej pogłębiania; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach semestralnych kolokwiów z lektury „Krytyki czystego rozumu” Kanta (I semestr) i „Bojaźni i drżenia” Kierkegaarda (II semestr) oraz na podstawie pozytywnego wyniku testu wielokrotnego wyboru (100 pytań) na zakończenie kursu. Wyniki z kolokwiów i testu nie wpływają na ocenę, są jedynie narzędziem sprawdzającym przyswojenie wiedzy, test wystarczy zaliczyć na 60%. Nieobowiązkowy egzamin będzie miał formę ustnej 30-minutowej rozmowy z prowadzącym na jeden z dwóch przygotowanych samodzielnie i zaproponowanych przez studenta tematów (zatwierdzonych uprzednio przez prowadzącego). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.