Sztuka opisu kulturowego. Współczesne wyzwania metodologiczne i pisarskie w antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON248-AL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka opisu kulturowego. Współczesne wyzwania metodologiczne i pisarskie w antropologii kulturowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów samoświadomości badawczej i pisarskiej w dziedzinie antropologii kulturowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów samoświadomości badawczej, metodologicznej oraz pisarskiej w dziedzinie antropologii kulturowej. W ramach konwersatorium będziemy starali się pokazać sposoby budowania wiedzy antropologicznej i sposoby jej opisywania; będziemy też starali się pokazać strategie budowania jawnej i niejawnej obecności autora w tekście, a także odsłaniać konteksty tworzonej przez niego wiedzy i jej historyczne uwikłania. W ramach konwersatorium będziemy także omawiali sposoby pisania tekstu antropologicznego oraz najważniejsze formy tekstowo-narracyjne w etnografii. Tematyka zajęć: • Opis etnologiczny: od doświadczenia terenowego do tekstu etnologicznego • Wiedza pre-refleksyjna, wiedza i doświadczenie - etnografia przed-tekstowa • Współczesne redefinicje "terenu" w antropologii • Antropologia jako krytyka kulturowa: uwikłania poznawcze • Antropologia refleksywna; dialogiczność w antropologii • Najnowsze dyrektywy antropologii zaangażowanej/wielostanowiskowej • Antropologia kultury materialnej • Zwrot ontologiczny w antropologii • Antropologia performatywna i badania w działaniu • Problemy etyczne w antropologii • Pogranicza antropologii i sztuki współczesnej: nowe pole metodologiczne |
Literatura: |
F. Znaniecki, Wychowanie a refleksja pedagogiczna („Współczynnik Humanistyczny”) [w:] Socjologia wychowania, tegoż, Warszawa 1973. T. Csordas, Introduction: The Body as Representation and Being-in-the World [w:] red. T. Csordas, Embodiment and Experience. The Existential Ground of Culture and Self, Cambridge 2001 H. Coenen, Cielesność a życie społeczne [w:] Socjologia i fenomenologia, red. Z. Krasnodębski, Warszawa 1989. J. K. Samudra, Memory in our Body: Thick Participation and the Translation of Kinesthetic Experience, in “American Ethnologist”, 2008, no. 35 (4), p. 665-681. S. Pink, Uruchamiając etnografie wizualną, w: (red.) M. Krajewski In. Badania wizualne w działaniu, Warszawa 2011. K. Hastrup, O ugruntowywaniu się światów. Empiryczne podstawy etnografii [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa 2006. O. Löfgren, The Black Box of Everyday Life. Entanglements of Stuff, Affects, and Activities, w: Cultural Analysis. What’s in a Discipline?, tom 13, s. 77-98. T. Ingold, Kultura i postrzeganie środowiska, [w:], red. E. Nowicka, M. Kempny, Badanie kultury, t.1, Warszawa 2004 I. Kopytoff , Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, w: Badanie kultury, red. M. Kempny, E, Nowicka, Warszawa 2003, s.249-274. M. Krajewski, Przedmiot, który uczłowiecza…, „Kultura współczesna” 3/2008. E. Domańska, Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami, „Kultura Współczesna”, 3/2008. J. Clifford, O autorytecie etnograficznym, [w:] tegoż, Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000. [fragmenty] P.Ricouer, Model tekstu. Działanie znaczące rozważane jako tekst, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, 1973 J. Clifford, Notes on Field Notes [w:] red. R. Sanjek, Fieldnotes. The Makings of Anthropology, London 1990. A. Szahaj, Teksty na wolności, „Kultura Współczesna”, 2/1993. M. Buchowski, M. Kempny, Czy istnieje antropologia postmodernistyczna? [w:] red. M. Buchowski, M. Kempny, Amerykańska antropologia postmodernistyczna, Warszawa 1999 S. Tyler. Postmodern Ethnography. From the document of the occult to the occult document, w: Writing Culture. Ed. J. Clifford and G. Marcus A. Gupta, J. Fergusson, Poza „kulturę”: przestrzeń, tożsamość i polityka różnicy, [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa 2006. J. Clifford, Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące w antropologii, [w:] red. M. Kempny, E. Nowicka, Badanie kultury, t.2, Warszawa 2006. V. Amit (red.), Constructing the Field, London: Routledge, 2000. Hammersley M., Atkinson P., Problemy etyczne, [w:] Metody badań terenowych, s. 268-291. Code of Ethics of the American Anthropological Association M. Hammersley, A. Atkinson, Metody badań terenowych, r. Relacje w terenie, s. 89-130. Freedman D.C., Wife, Widow, Woman: Roles of an Anthropologist in a Transylvanian Village, 221 [w:] Women in the field. Anthropological experiences ed. Peggy Golde, s. 333-359 (tekst w tłum. K. Bielenin). Skórzyńska A., Kto potrzebuje współ-badań? (Participatory) action research jako projekt emancypacji (intelektualistów), Kultura Współczesna”, 2013, 2. Experimental Collaborations. Ethnography Through Fieldwork Devices, red. A. Estalella, T. Sanches Criado, 2018. Rogalska A. This is not a love song, w: Etnografia/animacja/sztuka, Warszawa 2013. E. Viveiros de Castro, Perspectival anthropology and the method of controlled equivocation. “Tipitií: Journal of the Society for the Anthropology of Lowland South America”, 2004, nr 2(1), s. 2 – 20. M. Holbraad, The power of powder: Multiplicity and motion in the divinatory cosmology of Cuban Ifá (or Mana, again) w: A. Henare, M. Holbraad and S. Wastell (eds.) Thinking Through Things: Theorising Artifacts Ethnographically, London, Routledge, 2007. B. K. Alexander, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury [w:] Metody badań jakościowych, red. N. Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009, t.1. D. Ogrodzka, Powracająca panna młoda, w: Etnografia/animacja/sztuka, red. T. Rakowski. D. Holmes, G. Marcus, Przeformułowanie etnografii. Wyzwanie dla antropologii współczesności, [w:] Metody badań jakościowych, red. N Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009, t.1. A. Wądołowska, Pigułki zamiast chleba, „Opcit”, nr 41. G. Marcus, Użyteczność kategorii uczestnictwa w zmieniających się kontekstach antropologicznych badań terenowych [w:] Clifford Geertz. Lokalna lektura red. M Brocki, D. Wolska, 2000 G. Marcus. Ethnography in/of the World System. The Emergence of the Multi-sited Ethnography, Annual Review of Anthropology, 1995, vol. 24 T. Ingold, „Człowieczyć” to czasownik. przeł. E. Klekot, w: w: Colloquia Anthropologica, red. M.Buchowski, A. Bentkowski, Warszawa, 2013. N. Ssorin-Chaikov, Ethnographic Conceptualism. An Introduction, “Laboratorium”, 2013, 5 (2), s. 5-18. M. Nielsen. N. Rapport, red., The Composition of Anthropology. How Anthropological Texts Are Written, London 2018. T. Ingold, That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 1. „Etnografia przedtekstowa”, numer specjalny czasopisma „Teksty Drugie”, 2018, nr 1. |
Efekty uczenia się: |
Osiągnięcie przez studentów samoświadomości badawczej i pisarskiej w dziedzinie antropologii kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności na zajęciach, ocena zaliczenia pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.