Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne spojrzenie na problem autodestrukcji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON330-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne spojrzenie na problem autodestrukcji
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu socjologii, kulturoznawstwa i filozofii. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych.

Skrócony opis:

Tematem zajęć będzie filozoficzne podejście do ludzkiej autodestrukcji. Poprzez rozwój myśli filozoficznej obserwować będziemy zmiany społeczne i filozoficzne w podejściu do samobójstwa.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu omówienie fenomenu samobójstwa z punktu widzenia wybranych myślicieli. Problem autodestrukcji człowieka towarzyszy filozofii od starożytności po dzień dzisiejszy. W trakcie kursu studenci podążą ścieżką myślenia filozofów, dla których samobójstwo było pytaniem fundamentalnym i zawsze aktualnym. Camus w jednym ze swoich esejów napisał: „Jest tylko jeden problem filozoficzny prawdziwie poważny: samobójstwo. Orzec, czy życie jest, czy nie jest warte trudu, by je przeżyć, to odpowiedzieć na fundamentalne pytanie filozofii.” Podczas zajęć nacisk będzie położony przede wszystkim na żywą dyskusje wokół tekstów filozoficznych. Interesować nas będzie autodestrukcja jako pytanie par excellence filozoficzne – pytanie o wartość życia i próby dyskusji ze Stwórcą.

Literatura:

1) Amery Jean, Podnieść na siebie rękę, przeł. Bogdan Baran, wyd. Czytelnik, Warszawa 2007.

2) Alvarez Al, Bóg bestia. Studium samobójstwa, przeł. Łukasz Sommer, wyd. Aletheia, Warszawa 2011.

3) Camus Albert, Mit Syzyfa i inne eseje, przeł. Joanna Guze, wyd. Muza, Warszawa 2004.

4) Cioran Emil, Zły demiurg, przeł. Ireneusz Kania, wyd. Aletheia, Warszawa 2008.

5) Hecht Michael Jennifer, Stay: A history of suicide and the Philosophies Against it, wyd. Yale University Press, 2013.

6) Hume David, Esej o samobójstwie, przeł. Anna Hochfeldowa, [w:] Hume, Dialogi o Religi naturalnej, wyd. PWN, Warszawa 1962.

7) Marx Jan, Idea samobójstwa w filozofii: od antyku do współczesności, wyd. Alfa, Warszawa 2003.

8) Sahaj Tomasz, Problem samobójstwa w wybranych koncepcjach filozofów polskich: Elzenberg, Kotarbiński, Ślipko, Witkiewicz., wyd. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, Poznań 2005.

9) Schopenhauer Artur, Samobójstwo i inne pisma pomniejsze, przeł. Grzegorz Sowiński, wyd. Wydawnictwo A, Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

KW_16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym – udział w dyskusji

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac – praca pisemna

K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej – udział w dyskusji

K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym – udział w dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywna dyskusja wokół zadawanych tekstów, praca pisemna.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)