Język na tapecie – warsztaty polszczyzny użytkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WAR9-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Język na tapecie – warsztaty polszczyzny użytkowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Do uczestnictwa w zajęciach nie jest wymagane formalne zaliczenie innych przedmiotów. Od uczestników zajęć nie oczekuje się przed rozpoczęciem kursu opanowania szczególnego zakresu wiedzy czy umiejętności. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie krytycznego myślenia o współczesnej polszczyźnie oraz wykształcenie umiejętności pisania dobrych pod względem językowym tekstów użytkowych, w tym także akademickich. Służyć temu ma poznanie narzędzi do pracy z tekstem, poznanie zasad warsztatu redakcyjnego oraz przyswojenie sobie przez uczestników najważniejszych zasad i umiejętności praktycznych z zakresu współczesnej normy językowej. |
Pełny opis: |
Podstawowym założeniem zajęć jest funkcjonalne podejście do języka. Język jako narzędzie służy nam do stałej komunikacji z innymi. Im doskonalsze jest to narzędzie, im lepiej potrafimy się nim posługiwać, tym łatwiej osiągnąć nam zamierzony cel. Dlatego z jednej strony ważne jest poznanie wszystkich możliwości i ograniczeń tego narzędzia narzędzie, a z drugiej – właściwie dbanie o nie tak, by stale było sprawne i efektywnie nam służyło. Istotnym elementem zajęć będzie zapoznanie się z podstawowymi pojęciami kultury języka. Wspólnie zastanowimy się też nad stanem współczesnej polszczyzny ze szczególnym uwzględnieniem tendencji rozwojowych we współczesnym języku, mody językowej, wpływu nowoczesnych technologii i języków obcych na zmiany zwyczajów językowych. Najważniejsze będą jednak ćwiczenia praktyczne pomagające w eliminowaniu błędów z własnych wypowiedzi oraz opanowaniu umiejętności konstruowania spójnych wypowiedzi i tekstów. Zajęcia praktyczne będą polegały na opanowaniu sprawności wykorzystywania właściwych źródeł normatywnych do pracy z tekstem, umiejętności te będą następnie spożytkowane m.in. przy pisaniu, redagowaniu i korygowaniu własnych form użytkowych (np. często funkcjonujących w obiegu akademickim), które będą podlegały ocenie normatywnej. Zakres i stopień szczegółowości omawiania kwestii dotyczących poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, fleksyjnej, składniowej, leksykalnej, syntagmatycznej, frazeologicznej, stylistycznej będzie zależał od liczebności i typów błędów pojawiających się w tekstach studentów (uczestników). Wszystko to okraszone będzie ciekawostkami dotyczącymi tego, jak nasi przodkowie zmagali się z podobnymi kłopotami językowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze), b) aktywne uczestnictwo w zajęciach, c) wykonywanie na bieżąco wszystkich zadań związanych z zajęciami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.