Filozofia środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK16-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia środowiskowa |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zrealizowany pierwszy rok studiów Antropozoologii; Zrealizowane zajęcia „Wprowadzenie do problematyki zwierzęcej w filozofii” Bardzo przydatna znajomość języka angielskiego wystarczająca do zrozumienia tekstu naukowego |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi nurtami filozofii środowiskowej, skupiając się przede wszystkim na dwudziestym wieku – od narodzin ruchu ekologicznego w latach sześćdziesiątych do czasów współczesnych. Filozofia środowiskowa podnosi podstawowe pytania dotyczące związku ludzkości ze światem przyrody i ze zwierzętami innymi niż ludzkie, zarówno dzikimi, jak i domowymi. Podczas tego kursu przyjrzymy się głównym dziedzinom filozofii ochrony środowiska i spróbujemy wykorzystać narzędzia filozoficzne do zrozumienia problemów środowiskowych, takich jak populacja, zmiana klimatu, energia, różnorodność biologiczna. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu pomóc studentom zrozumieć i odpowiedzieć na różnorodne wyzwania, przed jakimi stają ludzie, zważywszy, że nie jesteśmy w stanie uniknąć ingerencji w środowisko naturalne. Będziemy rozwijać kompetencje filozoficzne studentów, zmagając się z pytaniami o to, jak konceptualizować świat przyrody, jaka jest jego wartość i jakie jest nasze właściwe miejsce w nim. Podczas wykładów, studenci będą mogli zapoznać się z ogólnym zarysem najważniejszych sposobów ujmowania problemów filozofii środowiskowych, przede wszystkim w aspekcie ontologicznym (czym jest środowisko? Jaka jest nasza relacja do niego?), etycznym (jak powinniśmy postępować względem środowiska?) i politycznym (jakie są wzajemne zależności między środowiskiem a systemem społeczno-politycznym?). Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z najważniejszymi tekstami z w/w zakresu. Spis tematów: 1. Pojęcie natury w koncepcjach klasycznych 2. Początki ruchu enwironemtalistycznego w XX wieku 3. Lata 60. – efekt Silent Spring 4. Deep Ecology 5. Utylitaryzm 6. Marksizm 7. Ekofeminzim + ekokrytyka 8. Nowy animizm 9. Nieeuropejskie podejścia do problemów środowiskowych 10. Antropocentryzm (za i przeciw) 11. Biocentryzm/ecocentryzm 12. Ochrona 13. Co chronimy, kiedy mówimy, że chronimy środowisko? 14. Dlaczego chronimy – przyczyny ekonomiczne 15. Dlaczego chronimy – przyczyny estetyczne |
Literatura: |
A Companion to Environmental Philosophy, ed. Dale Jamieson, Wiley-Blackwell: 1991. Encyclopedia of Environmental Ethics and Philosophy, ed. J. Baird Callicott, Robert Frodeman, Macmillan: 2008. Environmental Ethics: Readings in Theory and Application, ed. Louis P. Pojman, Paul Pojman, Katie McShane, Wadsworth Publishing: 2016. Marion Hourdequin, Environmental Ethics: From Theory to Practice, Bloomsbury Academic: 2015. Arne Johan Vetlesen, The Denial of Nature: Environmental philosophy in the era of global capitalism, Routledge: 2015. Michael Boylan, Environmental Ethics, Wiley-Blackwell: 2013. Svein Anders Noer Lie, Philosophy of Nature: Rethinking Naturalness, Routledge: 2016. Andrew Brennan; Y.S. Lo , Understanding Environmental Philosophy, McGill-Queen’s University Press: 2011. Sahotra Sarkar, Biodiversity and Environmental Philosophy: An Introduction, Cambridge University Press: 2005. Jozet Keulartz, The Struggle For Nature: A Critique of Environmental Philosophy, Routledge: 1999. John O’Neill, Ecology, Policy and Politics, Routledge: 1993. |
Efekty uczenia się: |
KW_03 Zna podstawy filozofii środowiskowej KW_07 Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian KW_09 Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze i dobrostan zwierząt KK_02 Potrafi merytorycznie argumentować w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów KK_03 Właściwie interpretuje i krzewi odpowiedzialność ludzi wobec zwierząt oraz środowiska ich życia KK_04 Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności KK_05 Postępuje zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów KK_07 Jest wrażliwy na los zwierząt i powiązania człowieka z przyrodą KK_09 Wykorzystuje umiejętność myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – pytania sprawdzające po każdym spotkaniu Ćwiczenia – dyskusja, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.