Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ewolucja moralności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-WYK24-AZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ewolucja moralności
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajecia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami szeroko rozumianej ewolucji moralności.

Pełny opis:

Zajecia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami ewolucji moralności. Ewolucja owa będzie na naszych zajęciach traktowana w sesnie szerokim – zgodnie z paradygmatem adaptacyjności układów złożonych. Tak więc w obrębie naszego zainteresowania znajdzie się między innymi klasyczna neo-darwinowska ewolucja biologiczna (adaptacja genetyczna) jak też ewolucja kulturowa (adaptacja memetyczna) i adaptacja osobnicza.

Na każdym z powyższych obszarów adaptacyjnych będziemy śledzili pojawianie się takich mechanizmów dostosowawczych które będą związane (przyczynowo bądź korelacyjnie) z zachowaniami moralnymi współczesnych ludzi. W ramach takiego naukowe śledztwa będziemy podróżowali po osi czasu historii naszej planety – zaczynając od powstania życia do współczesności.

Literatura:

Axelrod, R., Hamilton, W. D (1981) The evolution of cooperation.

Science 211, 1390-256

Bargh, J A (1999) Automatyzmy dnia powszedniego.

Czasopismo Psychologiczne, 5 209-256.

Dawkins, R. (1996) Samolubny gen.

Warszawa: Prószyński i S-ka.

Domasio. A. (2018) Dziwny porządek rzeczy. Życie, uczucia i tworzenie kultury.

Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis

Elżanowski, A. (2011) Jak powstała moralność i co z tego wynika.

W: A. Krajna, L. Ryk, K. SujakLesz (red.) Problemy dydaktyki fizyki. Oficyna Wydawnicza ATUT/Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocław

Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar.

Łódź. Wydawnictwo CIS.

Gohen. J. Stewart J. (1994) Załamanie chaosu. Odkrywanie prostoty w złożonym świecie.

Warszawa: Prószyński i S-ka.

Hofmann, M L. Empatia i rozwój moralny.

Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Krebs J.R. Davies N.B. (2014). Wprowadzenie do ekologii behawioralnej.

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Psychologiczne

L. Kohlberg. Moral stages and moralization / The cognitivedevelopmental approach.

W: Moral Development and Behavior. Lickona T. (red.). Holt,

Maynard Smith J. (1964) Group selection and kin selection.

Nature, 201 1145-1147

Trivers, R, L. (1971) The evolution of reciprocal altruism.

Quarterly Review of Biology, 46, 35-57.

Wojciechowski, Ł. (2008) Ewolucyjne widzenie altruizmu. Od redukcjonizmu do…

W: Rudkowska, D Szuster A (red) O różnych obliczach altruizmu. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar

Efekty uczenia się:

1. wiedza

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu:

1.1 po pierwsze – znać podstawowe podejścia do genezy moralności w ujęciu współczesnych nauk zajmujących się adaptacją (czyli klasycznej neodarwinistyki, memetyki i behawiorystyki).

1.2 po drugie (i być może ważniejsze) powinien znać ograniczenia owych podejść – wyróżnić obszary niepewności i wątpliwości

2. umiejętności

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu umieć zastosować powyższą wiedzą :

2.1 w praktyce naukowej – w opisywania adaptacyjności na naszej planecie

2.2 w praktyce życia we współczesnym społeczeństwie

3. kompetencje społeczne

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu

3.1 być w stanie samodzielnie przekazywać wiedze i umiejętności na nich nabyte.

3.2 wyciągać wnioski z punktu 1.2 (patrz wyżej) przy dyskutowaniu z osobami mającymi różne podejścia do poruszanych na zajęciach zagadnień

Metody i kryteria oceniania:

test sprawdzający (wielokrotnego wyboru)

możliwe dwie nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)