Ewolucja moralności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK24-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja moralności |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajecia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami szeroko rozumianej ewolucji moralności. |
Pełny opis: |
Zajecia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami ewolucji moralności. Ewolucja owa będzie na naszych zajęciach traktowana w sesnie szerokim – zgodnie z paradygmatem adaptacyjności układów złożonych. Tak więc w obrębie naszego zainteresowania znajdzie się między innymi klasyczna neo-darwinowska ewolucja biologiczna (adaptacja genetyczna) jak też ewolucja kulturowa (adaptacja memetyczna) i adaptacja osobnicza. Na każdym z powyższych obszarów adaptacyjnych będziemy śledzili pojawianie się takich mechanizmów dostosowawczych które będą związane (przyczynowo bądź korelacyjnie) z zachowaniami moralnymi współczesnych ludzi. W ramach takiego naukowe śledztwa będziemy podróżowali po osi czasu historii naszej planety – zaczynając od powstania życia do współczesności. |
Literatura: |
Axelrod, R., Hamilton, W. D (1981) The evolution of cooperation. Science 211, 1390-256 Bargh, J A (1999) Automatyzmy dnia powszedniego. Czasopismo Psychologiczne, 5 209-256. Dawkins, R. (1996) Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka. Domasio. A. (2018) Dziwny porządek rzeczy. Życie, uczucia i tworzenie kultury. Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis Elżanowski, A. (2011) Jak powstała moralność i co z tego wynika. W: A. Krajna, L. Ryk, K. SujakLesz (red.) Problemy dydaktyki fizyki. Oficyna Wydawnicza ATUT/Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocław Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Łódź. Wydawnictwo CIS. Gohen. J. Stewart J. (1994) Załamanie chaosu. Odkrywanie prostoty w złożonym świecie. Warszawa: Prószyński i S-ka. Hofmann, M L. Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Krebs J.R. Davies N.B. (2014). Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Psychologiczne L. Kohlberg. Moral stages and moralization / The cognitivedevelopmental approach. W: Moral Development and Behavior. Lickona T. (red.). Holt, Maynard Smith J. (1964) Group selection and kin selection. Nature, 201 1145-1147 Trivers, R, L. (1971) The evolution of reciprocal altruism. Quarterly Review of Biology, 46, 35-57. Wojciechowski, Ł. (2008) Ewolucyjne widzenie altruizmu. Od redukcjonizmu do… W: Rudkowska, D Szuster A (red) O różnych obliczach altruizmu. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar |
Efekty uczenia się: |
1. wiedza Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu: 1.1 po pierwsze – znać podstawowe podejścia do genezy moralności w ujęciu współczesnych nauk zajmujących się adaptacją (czyli klasycznej neodarwinistyki, memetyki i behawiorystyki). 1.2 po drugie (i być może ważniejsze) powinien znać ograniczenia owych podejść – wyróżnić obszary niepewności i wątpliwości 2. umiejętności Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu umieć zastosować powyższą wiedzą : 2.1 w praktyce naukowej – w opisywania adaptacyjności na naszej planecie 2.2 w praktyce życia we współczesnym społeczeństwie 3. kompetencje społeczne Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu 3.1 być w stanie samodzielnie przekazywać wiedze i umiejętności na nich nabyte. 3.2 wyciągać wnioski z punktu 1.2 (patrz wyżej) przy dyskutowaniu z osobami mającymi różne podejścia do poruszanych na zajęciach zagadnień |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający (wielokrotnego wyboru) możliwe dwie nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.