Metody opisu i analizy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK4-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody opisu i analizy zachowania |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Student zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii oraz biologicznych podstaw zachowania. Student zna podstawową metodologię i terminologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych. Student potrafi interpretować wyniki badań empirycznych i teoretycznych. Student wykorzystuje umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych. |
Pełny opis: |
• Wprowadzenie. Po co badać zachowanie? Różne podejścia do analizy zachowania. Podejście etologiczne. • Podstawowe mechanizmy zachowania. Model aktów behawioralnych. Kategoryzacja aktów behawioralnych. Dobór poziomu analizy. • • Metody badawcze (eksperyment vs obserwacja; badania polowe vs badania laboratoryjne; etc.) • Wybór obiektów badawczego. Orientacja na gatunek vs orientacja na ideę badawczą. • Etapy planu badawczego (koceptualizacja problemu badawczego, pytania badawcze, hipotezy, dobór zmiennych, operacjonalizacja zmiennych, etc.) • • Planowanie obserwacji. • Wybór miejsca, czasu, metody rejestracji zachowania, etc. • Metody próbkowania obiektów badawczych (sampling). • Identyfikowanie badanych osobników. • • Etogram. • Protokoły obserwacyjne i inne motody zapisu obserwacji. • Typy mierzonych zmiennych. Miary zachowania. • Analiza różnic indywidualnych w zachowaniu, sekwencji zachowania, zachowań międzyosobniczych etc. • • Urządzenia i programy do zapisu, kodowania i analizy zachowania zachowania. • Główne zagrożenia dla rzetelności procesu analizy zachowania (efekt obserwatora, antropomorfizm, efekt miotu/grupy, interakcje pomiędzy zmiennymi, efekt oczekiwań eksperymentatora, efekt sufitowy i podłogowy etc.) |
Literatura: |
Martin, P., Bateson, P. P. G., & Bateson, P. (2007). Measuring behaviour: an introductory guide. Cambridge University Press. Lehner, P. N. (1998). Handbook of ethological methods. Cambridge University Press. Materiały dostarczone przez prowadzącą. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii oraz biologicznych podstaw zachowania. Student zna podstawową metodologię i terminologię nauk humanistycznych, przyrodniczych i społecznych. Student potrafi interpretować wyniki badań empirycznych i teoretycznych. Student wykorzystuje umiejętności myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: minimum 60% poprawnych odpowiedzi na arkuszu egzaminacyjnym. (pytanie zamknięte i otwarte) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.