Translatorium filozoficzne angielskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-A223-T |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Translatorium filozoficzne angielskie |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Translatoria (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | translatoria |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą udoskonaleniu umiejętności czytania tekstów filozoficznych w języku angielskim. Na translatorium akcent będzie padał na adekwatne rozumienie tłumaczonego tekstu i znalezienie jak najtrafniejszych polskich odpowiedników pewnych bardziej kłopotliwych terminów i fraz. |
Pełny opis: |
Umiejętność płynnego czytania tekstów filozoficznych w języku angielskim i znajomość angielskiej terminologii filozoficznej jest niezbędnym elementem pracy badawczej dzisiejszego filozofa. Celem zajęć jest nabranie pewności siebie przy lekturze myślicieli tworzących w nowej lingua franca. Akcent będzie padał na adekwatne rozumienie tłumaczonego tekstu i na znalezienie jak najtrafniejszych polskich odpowiedników pewnych bardziej kłopotliwych terminów i fraz. Na każdych zajęciach studenci będą odczytywać i tłumaczyć kolejne zdania wybranego artykułu lub książki. Po zajęciach studenci zapisują robocze tłumaczenia swoich zdań w dokumencie google, gdzie prowadzący dodaje kolejne sugestie. W roku akademickim 2023/2024 zaczniemy od przeczytania jednego rozdziału On Truth Simona Blackburna, Oxford 2018. Później przetłumaczymy fragmenty artykułów i książek w kolejności wybranej przez uczestników w ankiecie online. Na dany tekst poświęcimy 4-5 zajęć i przejdziemy do następnej pozycji. Wstępne propozycje (nie wystarczy czasu na wszystkie): - Simon Blackburn, On Truth, Oxford 2018 (jeden rozdział). - John MacFarlane, “Future Contingents and Relative Truth”, The Philosophical Quarterly 53.212 (2003), 321-336. - Galen Strawson, “The Impossibility of Moral Responsibility”, Philosophical Studies 75.1/2 (1994), 5-24. - John Martin Fischer, “Introduction: A Framework for Moral Responsibility”, in My Way, Oxford 2006, fragmenty. - Edward J. Watts, Hypatia: The Life and Legend of an Ancient Philosopher, Oxford 2007, rozdział 3, “The School of Hypatia”. - Christopher J. Martin, “The Development of Logic in the Twelfth Century”, in R. Pasnau (ed.), The Cambridge History of Medieval Philosophy, Cambridge 2010, 129-145. - Derek Parfit, Reasons and Persons, Part 3, “Personal Identity”, Oxford 1984 (jeden rozdział). - David Edmonds, Parfit: A Philosopher and His Mission to Save Morality, Princeton 2023. - Bernard Williams, “The Makropulos Case: Reflections on the Tedium of Immortality”, in Problems of the Self, Philosophical Papers 1956–1972, Cambridge 1972, 82-100. - Harry Deutsch, “Relative Identity”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, bez technicznej części 1. - Harold W. Noonan, “Indeterminate Identity, Contingent Identity and Abelardian Predicates”, Mind, New Series 102.405 (1993), 133-146. Uwaga: Możliwy jest też dobór innych tekstów w zależności od zainteresowań grupy, np. fragmentów dawniejszych filozofów. |
Literatura: |
- Simon Blackburn, On Truth, Oxford 2018. - John MacFarlane, “Future Contingents and Relative Truth”, The Philosophical Quarterly 53.212 (2003), 321-336. - Galen Strawson, “The Impossibility of Moral Responsibility”, Philosophical Studies 75.1/2 (1994), 5-24. - John Martin Fischer, “Introduction: A Framework for Moral Responsibility”, in My Way, Oxford 2006. - Edward J. Watts, Hypatia: The Life and Legend of an Ancient Philosopher, Oxford 2007. - Christopher J. Martin, “The Development of Logic in the Twelfth Century”, in R. Pasnau (ed.), The Cambridge History of Medieval Philosophy, Cambridge 2010, 129-145. - Derek Parfit, Reasons and Persons, Part 3, “Personal Identity”, Oxford 1984 - David Edmonds, Parfit: A Philosopher and His Mission to Save Morality, Princeton 2023. - Bernard Williams, “The Makropulos Case: Reflections on the Tedium of Immortality”, in Problems of the Self, Philosophical Papers 1956–1972, Cambridge 1972, 82-100. - Harry Deutsch, “Relative Identity”, Stanford Encyclopedia of Philosophy. - Harold W. Noonan, “Indeterminate Identity, Contingent Identity and Abelardian Predicates”, Mind, New Series 102.405 (1993), 133-146. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku angielskim; - zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; - zna i rozumie kompleksową naturę języka oraz historyczną zmienność jego znaczeń; Nabyte umiejętności: - potrafi samodzielnie tłumaczyć z języka angielskiego na język polski średnio trudny tekst filozoficzny; - potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną; - potrafi analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z wykorzystaniem narzędzi wyszukiwawczych i słowników. Nabyte kompetencje społeczne: - jest gotowa/gotów do wykorzystywania wiedzy o kulturze danego obszaru językowego, zdobytej na zajęciach; - jest gotowa/gotów do uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego; - jest gotowa/gotów do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków; - jest gotowa/gotów do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania |
Metody i kryteria oceniania: |
1) systematyczna praca, w tym przygotowanie do zajęć polegające na sprawdzeniu słownictwa występującego we wskazanej porcji tekstu tłumaczonego na zajęciach; 2) zapisanie przekładu z zajęć w dokumencie google. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ TRAN
PT |
Typ zajęć: |
Translatorium, 60 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Wciórka | |
Prowadzący grup: | Wojciech Wciórka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Translatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.