Analizy metafizyczne: metaontologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-AMMO22-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy metafizyczne: metaontologia |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie podstawowych zagadnień współczesnej metaontologii w tradycji analitycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą podstawowe problemy współczesnej metaontologii. Wśród omawianych zagadnień i stanowisk znajdą się m.in.: (i) status ontologii jako subdyscypliny filozoficznej; (ii) dyskusja nad naturą pytań ontologicznych (spór Quine’a z Carnapem); (iii) semantyczne kryterium istnienia; (iv) pojęcie zaangażowania ontologicznego teorii; (v) rola kwantyfikacji egzystencjalnej i zróżnicowanie znaczeniowe kwantyfikatorów (quantifier variance); (vii) rzeczowość i werbalność sporów ontologicznych; (viii) realizm ontologiczny, odmiany ontologicznego deflacjonizmu. Rekonstrukcja i analiza wymienionych zagadnień oraz towarzyszących im stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk. |
Literatura: |
Uwaga! Dokładnniejsza lista lektur obowiązkowych zostanie podana na stronie przedmiotu. (1) Berto F., Plebani M. (2015), Ontology and Metaontology: A Contemporary Guide, London: Bloomsbury. (2) Biłat A. (2018), Metaontologia. O naturze pojęć i teorii ontologicznych, Kraków: Copernicus Center Press. (3) Blatti S., Lapointe S. (eds.) (2016), Ontology after Carnap, Oxford: Oxford University Press. (4) Chalmers D., Manley D., Wasserman R. (2009) (eds.), Metametaphysics: New Essays on the Foundations of Ontology, Oxford: Clarendon Press. (5) D'Oro G., Overgaard S. (eds.) (2017), The Cambridge Companion to Philosophical Methodology, Cambridge: Cambridge University Press. (6) Hirsch E. (2011), Quantifier Variance and Realism: Essays in Metaontology, Oxford University Press. (7) Miller J.T.M. (2021), The Language of Ontology, Oxford: Oxford University Press. (8) Thomasson A. (2015), Ontology Made Easy, Oxford: Oxford University Press. (9) Sider Th. (2011), Writing the Book of the World, Oxford: Oxford University Press. (10) van Inwagen P. (2014), Existence: Essays in Ontology, Cambridge: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat podstawowych zagadnień współczesnej metaontologii analitycznej. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym. Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty. Nabyte kompetencje społeczne: Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (Uwaga! Podejście do testu jest OPCJONALNE); (ii) przedstawienia co najmniej jednego REFERATU lub KOREFERATU podczas zajęć; (iii) AKTYWNOŚCI; (iv) ewentualnego napisania PRACY SEMINARYJNEJ. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.