Filozofia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FK23-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne (studia stacjonarne, filozofia) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Wykład pomyślany jest jako systematyczne wprowadzenie w specyfikę filozoficznej refleksji nad kulturą. Punktem wyjścia będzie przekonanie, że kulturę można zrozumieć jedynie jako nierozerwalnie splecioną z człowiekiem i na odwrót – człowiek może być rozumiany i rozumieć siebie samego jedynie w horyzoncie uwikłania w kulturę, w jej aksjologiczne, symboliczne, wyobrażeniowe wymiary. Człowiek dany jest sobie jedynie poprzez kulturowo uwarunkowane sposoby przeżywania i doświadczania swojego bycia-w-świecie. Kluczową kategorią będzie dla nas kategoria doświadczenia kulturowego a wyróżnioną perspektywą badawczą antropologiczna filozofia kultury poszukująca właśnie związków między pojmowaniem człowieka i kultury. Szczególny akcent położony będzie na dynamiczny, polifoniczny, wielowymiarowy oraz oparty na fundamentalnych napięciach charakter kultury. |
Pełny opis: |
Wykład pomyślany jest jako systematyczne wprowadzenie w specyfikę filozoficznej refleksji nad kulturą. Punktem wyjścia będzie przekonanie, że kulturę można zrozumieć jedynie jako nierozerwalnie splecioną z człowiekiem i na odwrót – człowiek może być rozumiany i rozumieć siebie samego jedynie w horyzoncie uwikłania w kulturę, w jej aksjologiczne, symboliczne, wyobrażeniowe wymiary. Człowiek dany jest sobie jedynie poprzez kulturowo uwarunkowane sposoby przeżywania i doświadczania swojego bycia-w-świecie. Kluczową kategorią będzie dla nas kategoria doświadczenia kulturowego a wyróżnioną perspektywą badawczą antropologiczna filozofia kultury poszukująca właśnie związków między pojmowaniem człowieka i kultury. Szczególny akcent będzie też położony na dynamiczny, polifoniczny, wielowymiarowy oraz oparty na fundamentalnych napięciach charakter kultury. W pierwszym semestrze wykład skoncentrowany będzie zagadnieniach metodologicznych oraz wybranych aspektach kultury współczesnej. W pierwszym bloku omówione zostaną takie zagadnienia jak: tożsamość filozofii kultury i jej stosunek do nauk o kulturze (socjologii kultury, antropologii kulturowej i kulturoznawstwa); filozofia kultury wobec innych dyscyplin filozoficznych (w szczególności estetyki, filozofii społecznej, etyki, ontologii); sposoby filozoficznego konceptualizowania kultury. W drugim bloku konkretne zagadnienia szczegółowe dotyczące kultury współczesnej takie jak: takie jak: cielesność jako przestrzeń/pole doświadczenia kulturowego w kulturze współczesnej; dynamika zmiany kulturowej i jej wpływ na formy ludzkiego samorozumienia; doświadczenie rozpadu kulturowych form samorozumienia; przemiany tożsamości kulturowej (zarówno w aspekcie indywidualnym, jak i zbiorowym): interkulturowość, transkulturowość, nomadyzm. Wszystkie powyższe zagadnienia omawiane będą w perspektywie charakterystycznych dla kultury współczesnej napięć takich jak: istota - pozór, arche - telos, immanencja - transcendencja, partycypacja - alienacja, tożsamość - obcość. Druga część wykładu koncentrować się będzie na interpretacji wybranych wątków kultury i literatury starożytnej Grecji potraktowanych jako kategorie hermeneutyczne pozwalające rozumieć, oceniać i charakteryzować rozmaite zjawiska i problemy kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki specyfiki i tożsamości kultury europejskiej lub "zachodniej". Kategorie te będą prezentowane w postaci napięć przenikających kulturę i myśl Greków na różnych jej poziomach, takich jak np.: "thymos" - "nous", "pałac" - "agora", "arete" - "sophrosyne", "tragedia" - "filozofia", "demokracja" - "tyrania", "boskie" - "ludzkie", "równość" - "nierówność". |
Literatura: |
Z. Rosińska, J. Michalik (red.) „Co to jest filozofia kultury?” K. Okopień, “Wykłady z ontologii kultury i inne pisma filozoficzne” R. Konersmann, „Filozofia kultury. Wprowadzenie” G. Simmel, „Filozofia kultury” E. Cassirer, „Esej o człowieku. Wprowadzenie do filozofii kultury” E. Cassirer, „Logika nauk o kulturze” R. Benedict, "Wzory kultury" C. Geertz, "Interpretacja kultur" E. Husserl, “Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia” Z. Bauman, “Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności” A. Giddens, “Nowoczesność i tożsamość: ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności” Eric B. Dodds - "Grecy i irracjonalność" Hezjod - "Prace i dnie", "Teogonia" Homer - "Iliada", "Odyseja" Werner Jaeger - "Paideia" Karl Kerenyi "Mitologia Greków", Dionizos Adam Krokiewicz - "Moralność Homera i etyka Hezjoda" Walter Otto - "Teofania", "Bogowie Grecji" Bruno Snell - "Odkrycie ducha" Sofokles - "Edyp król", "Antygona" Jean-Pierre Vernant - "Mit i religia starożytnej Grecji" Tadeusz Zieliński - "Po co nam Homer?" |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu kursu student/ka zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii kultury; - metody interpretacji tekstu filozoficznego; - specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim; - główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii kultury; - w pogłębionym stopniu – normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania; - w pogłębionym stopniu – kompleksową naturę języka oraz historyczną zmienność jego znaczeń; - w pogłębionym stopniu – rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury. Nabyte umiejętności: Po ukończeniu kursu student/ka potrafi: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów; - określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji; - analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami; - identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych; - ujawniać wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz określać wpływ tych wad i błędów na perswazyjność argumentów; - twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji; - precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować; - konstruować i twórczo rekonstruować argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice; - samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze (także grupowe); - wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami. Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu kursu student/ka jest gotów/gotowa do: - identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; - samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu; - dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów; - aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji; - aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie esej na wybrany temat związany z problematyką wykładu. Brana pod uwagę będzie również aktywność w dyskusjach prowadzonych w trakcie wykładu. Ocenie podlegać będą w szczególności: znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych stosowanych w filozofii kultury; pogłębiona znajomość terminologii stosowanej w filozofii kultury i umiejętność prawidłowego jej zastosowania; umiejętność samodzielnej i krytycznej analizy tekstu filozoficznego; umiejętność krytycznej analizy filozoficznych teorii, identyfikacji ich głównych założeń, tez oraz implikacji; umiejętność konstruowania hipotez oraz krytycznej argumentacji w oparciu o zdobytą w trakcie kursu wiedzę; umiejętność krytycznej analizy porównawczej różnych koncepcji filozoficznych. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Bursztyka, Marcin Rychter | |
Prowadzący grup: | Przemysław Bursztyka, Marcin Rychter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.