Filozofia psychiatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FP22-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia psychiatrii |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium dotyczy subdyscypliny filozoficznej zajmującej się zagadnieniami z obszaru psychopatologii, zwanej filozofią psychiatrii. Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu filozoficznych aspektów związanych z koncepcjami zaburzeń psychicznych, w szczególności dotyczących zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych oraz psychotycznych w kontekście historycznym (ze zwróceniem uwagi na najnowsze debaty poświęcone zdrowiu psychicznemu). |
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy filozoficznych problemów w dziedzinie zajmującej się zaburzeniami psychicznymi. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z filozofii psychiatrii. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów odnoszących się do konkretnych dyskusji dotyczących kwestii kulturowych, historycznych i polityczno-ekonomicznych aspektów psychiatrii. Zajęcia obejmują następujące grupy zagadnień i tematy: 1. Wprowadzenie: Po co nam filozofia psychiatrii? 2. Fenomenologia i psychopatologia BLOK I: Melancholia 3. Współczesne debaty na temat depresji 4. Melancholia i szaleństwo w świecie starożytnym 5. „Moda na melancholię” 6. „Biblia melancholii” 7. Nieświadomość a melancholia BLOK II: Histeria 8. Histeria dziś 9. Historia histerii – historią kobiecego orgazmu? 10. Histeria a nieświadomość BLOK III: Psychoza 11. Schizofrenia i antypsychiatria 12. Historia szaleństwa historią chorych na schizofrenię? 13. Schizofrenia z perspektywy pacjentów. 14. Schizofrenia a sztuka 15. Historia i filozofia psychiatrii w Polsce |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do kolejnych zajęć: 1. Kapusta, A., Szaleństwo i metoda: granice rozumienia w filozofii i psychiatrii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010: Wprowadzenie. 2. Fuchs, T., Fenomenologia i psychopatologia, tłum. A. Kapusta, w: J. Migasiński, M. Pokropski (red.). Główne problemy współczesnej fenomenologii, Warszawa 2017: 517-548. 3. Kramer, P., Wsłuchując się w Prozac. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, 1995: 298-337. 4a. Hipokrates, O świętej chorobie, w: Wybór pism. T. I. Warszawa 2008: 124-140. 4b. Platon, Timajos, w: Dialogii. T. II. Przeł. W. Witwicki. Kęty 2005: 118-126. 5a. Adams, Th. Choroba duszy, tłum. L. Barakońska, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 86-90. 5b. Bright, Th. Traktat o melancholii, tłum. L. Barakońska, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 81-85. 6a. Burton, Th., Anatomia melancholii, tłum. T. Sławek, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 47-55. 6b. Burton, Th., Anatomia melancholii, tłum. M. Tabaczyński, Kraków 2020 [wybrane fragmenty]. 7. Freud. S., Żałoba i melancholia, w: K. Pospiszyl, Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło. Wrocław 1991: 295-308. 8. Showalter, E. Hystories: Hysterical Epidemics and Modern Culture. London: Picador, 1997: rozdział pierwszy. 9. Maines, R., Technologia orgazmu. „Histeria”, wibrator i zaspokojenie seksualne kobiet. Warszawa: Aletheia 2011 [wybrane fragmenty] 10. Freud, S., Ogólne uwagi o ataku histerycznym, 1909[1908], w: S. Freud (2001). Histeria i lęk, tłum. R. Reszke. Warszawa 2001: 173-179. 11a. Szasz, T. S., The myth of mental illness: foundations of theory of personal conduct, London 1981: Introduction. 11b. Strojnowski, J., Dialektyczna antyteza psychiatrii, „Znak” 1995, 6: 69-75. 12. Foucault, M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987: 53-82. 13. Beers, C. W., Umysł, który sam siebie odnalazł, tłum. J. Jaroszyński. Warszawa 1984: 33-45; 90-94; 155-167. 14. Sass, L., Madness and Modernism Madness and Modernism: Insanity in the Light of Modern Art, Literature, and Thought 1994 [wybrane fragmenty]. 15. Marcinów, M. Historia polskiego szaleństwa, Gdańsk 2017 [wybrane fragmenty]. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - rolę filozofii w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej psychiatrycznej; - naczelne zagadnienia i problemy z zakresu filozofii psychiatrii; - interdyscyplinarną terminologię stosowaną w dyskusjach z zakresu filozofii psychiatrii; - znaczenie czynników społeczno-kulturowych, historycznych i polityczno-ekonomicznych w praktyce i rozwoju psychiatrii - praktyczne wykorzystanie podejścia filozoficznego w dziedzinie psychiatrii. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - identyfikować i analizować problemy i supozycje filozoficzne występujące na gruncie psychopatologii - krytycznie analizować poglądy i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium; - porównywać i ocenić wybrane koncepcje z zakresu filozofii psychiatrii; - przygotowywać pisemną analizę krytyczną tekstu z zakresu tematyki seminarium; - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu historii i filozofii psychiatrii w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi obecny rozwój psychiatrii - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku filozofii psychiatrii - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na finalną ocenę składa się: (1) przygotowanie do zajęć oraz aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 % (2) przygotowanie i wygłoszenie referatu z zakresu tematyki seminarium – 30% (3) przygotowanie pisemnej krytycznej analizy tekstu z zakresu tematyki seminarium – 30% Skala ocen: 100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0 Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.