Filozofia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FSP22-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia społeczna |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja klasycznych i współczesnych koncepcji filozofii społecznej. W pierwszej części rekonstrukcji poddane zostaną problemy związane z klasyczną filozofią społeczną przedstawione w porządku historycznym – od starożytności do nowożytności. W drugiej części wykładu przeanalizowane zostaną kluczowe problemy filozofii społecznej jako wprowadzenia do nowożytności czy nowoczesności (w sensie Neuzeit). Odwołując się do pojęcia „legitymizacji nowożytności” (Blumenberg) analizie poddane zostaną m.in. pojęcia pracy, intersubiektywności, modernizacji społecznej, ideologii, wolności, a następnie wprowadzone zostaną teorie, które analizują trajektorie rozwoju nowoczesności jako projektu filozoficznego. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja klasycznych i współczesnych koncepcji filozofii społecznej. W pierwszej części rekonstrukcji poddane zostaną problemy związane z pojęciem wspólnoty, naturą ludzką oraz jej oddziaływaniem na życie społeczne oraz kształtowaniem się relacji jednostka-państwo (m.in. Platon, Arystoteles, św. Tomasz, Machiavelli, Hobbes). Następnie analizie poddane zostaną konstytutywne dla nowożytności pojęcia umowa społecznej, stan natury, prawo, własność, wolność, demokracja (m.in. Locke, Kant, Rousseau). W części drugiej nowożytny model państwa i społeczeństwa skonfrontowany zostanie z konsekwencjami postępującej historycznie modernizacji społecznej wyłaniając problem pracy, indywidualizmu, ideologii, form świadomości, techniki (Hegel, Marks, Szkoła Frankfurcka). Kurs zamykać będzie odwołanie do teorii, które analizują metaproblemy nowożytności – problem myślenia, intersubiektywności, aktualności projektu moderny, statusu języka dla budowania wspólnoty społecznej itp. (m.in. Arendt, Habermas). |
Literatura: |
Arsytoteles, Polityka; św. Tomasz, O władzy; Machiavelli, Książę; Hobbes, Lewiatan; Locke, Drugi traktat o rządzie; Rousseau, Umowa społeczna; Hegel, Fenomenologia ducha, Zasady filozofii prawa; Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844r., Ideologia niemiecka; Schmitt, Pojęcie polityczności; Adorno, Horkheimer, Dialektyka oświecenia; Arendt, Kondycja ludzka; Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa; Habermas, Faktyczność i obowiązywanie |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - uczestnik zajęć ma usystematyzowaną znajomość i zrozumienie głównych kierunków i pojęć w ramach obszaru badań filozofii społecznej (społeczeństwo obywatelskie, sprawiedliwość, wolność, uznanie, praca i potrzeby społeczne) Nabyte umiejętności: - uczestnik zajęć samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny z dziedziny filozofii społecznej, potrafi twórczo konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów źródłowych - uczestnik zajęć samodzielnie konstruuje oraz rekonstruuje charakterystyczne dla filozofii społecznej argumentacje z perspektywy różnych stanowisk teoretycznych Nabyte kompetencje społeczne: - uczestnik zajęć ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla formowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie eseju z wybranego tematu przestawionego przez prowadzącego wykład w oparciu o literaturę przedmiotu. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.