Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia umysłu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-FU22-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia umysłu
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien znać podstawy logiki i semiotyki, powinien znać angielski, przynajmniej biernie, w stopniu umożliwiającym lekturę filozoficznych tekstów anglojęzycznych

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami współczesnej filozofii umysłu i filozofii psychologii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami współczesnej filozofii umysłu i filozofii psychologii. W trakcie zajęć omówione zostaną (między innymi) następujące bloki problemowe:

1] Pojęcia psychologii potocznej i eliminatywizm,

2] Zagadnienie przyczynowości umysłowej,

3] Zagadnienie intencjonalności [kryteria wyodrębniania stanów intencjonalnych, zagadnienie treści, koncepcje intencjonalności]

4] Internalizm i eksternalizm w filozofii umysłu

5] Zagadnienie świadomości fenomenalnej [argument z wiedzy, argumenty modalne]

6] Metafizyka umysłu: wybrane zagadnienia

Literatura:

Eliminatywizm i psychologia potoczna/Eliminativism and Folk Psychology

Fodor, J. (1992), Fodor’s Guide to Mental Representation: The Intelligent Auntie’s Vade-Mecum, w: A Theory of Content and Other Essays (przekład polski: Jak grać w reprezentacje umysłowe, w: Modele umysłu, Z. Chlewiński (red.))

Lewis, D. K. (1972), Psychophysical and Theoretical Identifications, “Australasian Journal of Philosophy”, Vol. 50, No. 3.

Churchland, P. M. (1981), Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes, “The Journal of Philosophy”, Vol. 78, No. 2.

Stich, S. (1983), rozdz. 5. A Content Theory of Belief, rozdz. 10 Will the Concepts of Folk Psychology Find a Place in Cognitive Science?, w: From Folk Psychology to Cognitive Science. A Case Against Belief.

Stich. S. (1996), Deconstructing the Mind, w: Deconstructing the Mind.

Przyczynowość umysłowa/Mental causation

Kim, J. (2002), Problemy przyczynowania mentalnego, w: Umysł w świecie fizycznym, R. Poczobut (tłum.).

Davidson, D. (1993), Thinking Causes, w: Mental Causation, J. Heil, A. Mele (red.).

Fodor, J. (1987), Making Mind Matter More, “Journal of Philosophy”, Vol. 84, No. 11.

Chalmers, D. (1995), Facing Up to the Problem of Consciousness, “Journal of Consciousness Studies”, Vol. 2, No. 3.

Intencjonalność/Intentionality

Searle, J. (1983), rozdz. 1 The Nature of Intentional States, w: Intentionality. An Essay in the Philosophy of Mind.

Dennett, D. (1971), Intentional Systems, “The Journal of Philosophy”, Vol. 68, No. 4.

Stich, S.; Laurence, S (1994), Intentionality and Naturalism, “Midwest Studies in Philosophy”, Vol. 19.

Argument z wiedzy/Knowledge argument

Jackson F. (1982) Epiphenomenal qualia, Philosophical Quarterly 32: 127–136.

Jackson F. (1986) What Mary didn't know? Journal of Philosophy 83: 291–295.

Stoljar D. & Nagasawa Y. (2004) Introduction (w: There is something about Mary: essays on phenomenal consciousness and Frank Jackson's knowledge argument, 2004)

Treść, eksternalizam, internalizm/Content, externalism, internalism

Burge Individualism and the Mental

Stalnaker On What's in the Head

Dennett Evolution, Error and Intentionality (chap. 8: Evolution, Error, and Intentionality)

Grabarczyk Directival Theory of Meaning Resurrected

Żegleń Treść i reprezentacje umysłowe, [w:] Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut)

Clark Magic Words. How Language Augments Human Computation

Clark, Chalmers The Extended Mind

Metafizyka umysłu/Metaphysics of mind

Poczobut Relacje psychofizyczne, [w:] Przewodnik po filozofii umysłu (red. Miłkowski, Poczobut)

Kripke Identyczność a konieczność, przeł. T. Szubka, [w:] T. SZUBKA (red.), Metafizyka w filozofii analitycznej, Lublin: TN KUL 1995, s. 95-126

Chalmers, D (2008) „Świadomość i jej miejsce w naturze”, [w:] M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Analityczna metafizyka umysłu, s. 442–494

Iwanicki M. (2012) Dualizm psychofizyczny, w: Miłkowski, Poczobut (red.) Przewodnik po filozofii umysłu, Wydawnictwo WAM

Benovsky Dual-aspect monism

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat współczesnej filozofii umysłu

- zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla współczesnej filozofii umysłu

Nabyte umiejętności:

- rozpoznaje związek filozofii umysłu z innymi dziedzinami filozofii: ontologią, epistemologią, filozofią języka

- potrafi zwięźle przedstawić problem na piśmie wraz z argumentacją na rzecz jego rozwiązania

- przytacza główne tezy czytanych tekstów i potrafi krytycznie odnieść się do zawartej w nich argumentacji

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny

Nabyte kompetencje społeczne:

- potrafi w jasny i zrozumiały sposób prezentować swoje poglądy grupie

- potrafi wysłuchać osobę o odmiennych poglądach i w sposób merytoryczny odnieść się do jej przekonań

Metody i kryteria oceniania:

pisemny sprawdzian końcowy

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)