Analytic Philosophy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-ISP-AnlP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analytic Philosophy |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, International Studies in Philosophy, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
The course is designed to acquaint students with major tenets of 20th century analytic philosophy. |
Pełny opis: |
I have selected seven topic areas of examination: I. The beginnings of analytic philosophy (Frege, Russell, early Wittgenstein), II. Truth and meaning (Tarski, Davidson, Quine), III. Language in action (Austin, Grice, late Wittgenstein), IV. Mind-body problem (Ryle, Place, Smart, Kripke, Putnam, Block), V. Cognitive architecture (McClelland, Rumelhart & Hinton, Fodor & Pylyshyn, Smolensky, Ramsey, Stich &Garon), VI. Nativism versus constructivism (Piaget, Chomsky, Fodor, Putnam), VII. Modularity (Fodor, Sperber). |
Literatura: |
Essential literature: Frege: On sense and nominatum, Russell: On denoting; Strawson: On referring; Kripke: Naming and necessity; Wittgenstein: Tractatus logico-philosophicus; Davidson: Truth and meaning; Quine: Quantifiers and propositional attitudes; Wittgenstein: Philosophical investigations; Austin: How to do things with words; Grice: Logic and conversation; Ryle: Descartes’ Myth; Place: Is consciousness a brain process?; Putnam: The nature of mental states; Block: Troubles with functionalism; McClelland, Rumelhart & Hinton: The appeal of parallel distributed processing; Fodor & Pylyshyn: Connectionism and cognitive architecture: a critical analysis; Smolensky: The constituent structure of connectionist mental states; Ramsey, Stich &Garon: Connectionism, Eliminativism, and the Future of Folk Psychology; Piaget: The psychogenesis of knowledge and its epistemological significance; Chomsky: On cognitive structures and their development: a reply to Piaget; Putnam: What is innate and why? Comments on the debate; Fodor: Modularity of Mind; Sperber: The Modularity of Thought and the Epidemiology of Representations. |
Efekty uczenia się: |
The student will be made familiar with major tenets of analytic philosophy and will be acquainted with the concepts and methods used by eminent representatives of this philosophy. (K_W03, K_W06, K_W09, K_W10, K_W13, K_W14). The student will be suspicious of facile proposals to solve difficult questions by intuitive insights and will be warned against philosophical simplifications of any kind. (K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U10) Clarity of thought and inquisitiveness. (K_K02, K_K10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Class participation, class presentation and exam testing the understanding of fundamental concepts and problems of analytic philosophy. Acceptable number of missed classes without formal explanation: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ TUT
TUT
PT |
Typ zajęć: |
Tutorial, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dan-Cristian Zeman | |
Prowadzący grup: | Dan-Cristian Zeman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Tutorial - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Tutorial, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Grudzińska-Zawadowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Grudzińska-Zawadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Tutorial - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.