Zagadnienia czynu, twórczości i pracy we współczesnej filozofii polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-S1-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia czynu, twórczości i pracy we współczesnej filozofii polskiej |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Skrócony opis: |
Zagadnienia czynu, twórczości i pracy można uznać za jedne z najczęściej rozważanych we współczesnej filozofii polskiej, poprzez co kształtują one jeden z rysów charakterystycznych naszej tradycji filozoficznej, który bywa nieraz określany jako jej orientacja „praktycystyczna”. Zarówno w tej próbie określenia, co oryginalnego mogłaby wnieść filozofia polska do filozofii powszechnej, która pochodzi od polskich filozofów epoki romantyzmu (Cieszkowskiego, Libelta czy Trentowskiego), jak i w przypadku tych prób, które były podejmowane w XX wieku (m.in. przez Łukasiewicza czy Brzozowskiego), czyn, sprawczość i wolne, niezdeterminowane działanie odgrywają istotną rolę. Podczas seminarium będziemy śledzili różne próby filozoficznego opracowania problematyki związanej z ideami czynu, twórczości i pracy. Zaczniemy od pism przedstawicieli polskiej romantycznej filozofii czynu, aby następnie omówić najważniejsze próby ujęcia wspomnianej problematyki w polskiej filozofii tworzonej po 1900 roku. |
Pełny opis: |
Zagadnienia czynu, twórczości i pracy można uznać za jedne z najczęściej rozważanych we współczesnej filozofii polskiej, poprzez co kształtują one jeden z rysów charakterystycznych naszej tradycji filozoficznej, który bywa nieraz określany jako jej orientacja „praktycystyczna”. Zarówno w tej próbie określenia, co oryginalnego mogłaby wnieść filozofia polska do filozofii powszechnej, która pochodzi od polskich filozofów epoki romantyzmu (Cieszkowskiego, Libelta czy Trentowskiego), jak i w przypadku tych prób, które były podejmowane w XX wieku (m.in. przez Łukasiewicza czy Brzozowskiego), czyn, sprawczość i wolne, niezdeterminowane działanie odgrywają istotną rolę. Podczas seminarium będziemy śledzili różne próby filozoficznego opracowania problematyki związanej z ideami czynu, twórczości i pracy. Zaczniemy od pism przedstawicieli polskiej romantycznej filozofii czynu, aby następnie omówić najważniejsze próby ujęcia wspomnianej problematyki w polskiej filozofii tworzonej po 1900 roku. Podczas zajęć zostaną omówione między innymi następujące zagadnienia: 1) U źródeł polskiej filozofii czynu: August Cieszkowski. 2) Polska romantyczna filozofia czynu, twórczości i pracy (Hoene-Wroński, Libelt, Trentowski, Mickiewicz, Krasiński, Norwid). 3) Dwudziestowieczni kontynuatorzy romantycznej filozofii czynu, twórczości i pracy: Lutosławski, Braun, Brzozowski. 4) Stanisława Brzozowskiego filozofia czynu. 5) Stanisława Brzozowskiego filozofia pracy. 6) Zagadnienie twórczości w nauce: kulturalizm Floriana Znanieckiego. 7) Zagadnienie twórczości w nauce w ujęciu Jana Łukasiewicza. 8) Jana Łukasiewicza krytyka determinizmu. 9) Prakseologia Tadeusza Kotarbińskiego. 10) Problem odpowiedzialności i jej podstaw ontycznych w ujęciu Romana Ingardena. 11) Zagadnienie pracy i czynu w filozofii Józefa Tischnera oraz Karola Wojtyły. 12) Filozofia codzienności: wokół tekstów Jolanty Brach-Czainy. Zajęcia zostaną podzielone na dwie części. Podczas 18 godzin zajęć, które zostaną przeprowadzone w sali, uczestnicy będą wspólnie z prowadzącym dyskutowali o tekstach przeczytanych przed zajęciami, dążąc zarówno do zrekonstruowania stanowiska w dziełach tych wyrażonego, jak i do ocenienia koncepcji rozwijanych przez poszczególnych filozofów. Druga część zajęć, która zostanie przeprowadzona w formie e-learningu, będzie służyła zarówno przygotowaniu się uczestników zajęć do dyskusji prowadzonej podczas zajęć odbywających się w sali, jak i pogłębieniu wiedzy uzyskanej podczas nich. Ta część zajęć będzie polegała na samodzielnym opracowaniu tekstów i zagadnień przez uczestników zajęć na podstawie pytań przygotowanych przez prowadzącego zajęcia. Wśród tekstów, które będą opracowywane w tej formie, znajdą się zarówno teksty wspomnianych powyżej polskich filozofów, jak i fragmenty dzieł filozofów zagranicznych (takich jak Hegel, Fichte, Nietzsche czy Marks), którzy wywarli istotny wpływ na kształtowanie się omawianych koncepcji polskich filozofów, oraz teksty tworzące literaturę przedmiotu dla omawianych zagadnień. |
Literatura: |
Zajęcia będą służyły między innymi wspólnemu omówieniu lub indywidualnemu opracowaniu podczas zajęć prowadzonych w formie e-learningu zagadnień sformułowanych w następujących tekstach filozoficznych: 1) Cieszkowski A., Prolegomena do historiozofii, przeł. A. Cieszkowski-syn, w: A. Cieszkowski, Prolegomena do historiozofii, Bóg i palingeneza oraz mniejsze pisma filozoficzne z lat 1838–1842, Warszawa 1972. 2) Cieszkowski A., Ojcze nasz, t. 1–3, Poznań 1922–1923 [nowe wydanie: Warszawa 2022]. 3) Mickiewicz A., Dzieła, t. 8–11: Literatura słowiańska, kursy I–IV (fragmenty), Warszawa 1997–1998. 4) Hoene-Wroński J.M., Wybór pism, w: A. Sikora, Hoene-Wroński, Warszawa 1995. 5) Libelt K., Samowładztwo rozumu i objawy filozofii słowiańskiej, w: tegoż, Samowładztwo rozumu i objawy filozofii słowiańskiej, O miłości ojczyzny, System umnictwa, O panteizmie w filozofii, Warszawa 1967. 6) Krasiński Z., O stanowisku Polski z Bożych i ludzkich względów, wyd. różne. 7) Lutosławski W., Praca narodowa. Program polityki polskiej, Wilno 1922. 8) Brzozowski S., Filozofia romantyzmu polskiego; Monistyczne pojmowanie dziejów i filozofia krytyczna; Kant. W stulecie śmierci, w: S. Brzozowski, Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości. W walce o światopogląd, Warszawa 1973. 9) Brzozowski S., Materializm dziejowy jako filozofia kultury. Program filozoficzny; Prolegomena filozofii „pracy”, w: S. Brzozowski, Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej, Kraków 1990. 10) Brzozowski S., Legenda Młodej Polski. Studya o strukturze duszy kulturalnej, Kraków 1983 [reprint wyd. z 1910 roku]. 11) Znaniecki F., Zasada względności jako podstawa filozofii; Rzeczywistość kultura; Upadek cywilizacji zachodniej, w: F. Znaniecki, Pisma filozoficzne, t. 2, Warszawa 1991. 12) Łukasiewicz J., O twórczości w nauce, w: J. Łukasiewicz, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 13) Łukasiewicz J., Analiza i konstrukcja pojęcia przyczyny; O determinizmie [w:] J. Łukasiewicz, Z zagadnień logiki i filozofii. Pisma wybrane, Warszawa 1961. 14) Kotarbiński T., Szkice praktyczne. Zagadnienia z filozofii czynu, Warszawa 1913. 15) Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, wyd. różne. 16) Ingarden R., O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Kraków 1972. 17) Tischner J., Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych z lat 1966–1975, Kraków 1975. 18) Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1985. 19) Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student/studentka ma uporządkowaną wiedzę na temat najistotniejszych zjawisk z dziejów rozważań nad zagadnieniami czynu, twórczości i pracy prowadzonych w polskiej filozofii współczesnej; - student/studentka zna teksty, które odegrały szczególnie istotną rolę w rozwoju prowadzonej w Polsce refleksji nad zagadnieniami czynu, twórczości i pracy od końca lat trzydziestych XIX wieku do pierwszych dziesięcioleci XXI wieku. Nabyte umiejętności: - student/studentka potrafi analizować teksty filozoficzne; - student/studentka potrafi prowadzić dyskusję na tematy filozoficzne i wykorzystuje podczas niej wiedzę dotyczącą polskiej filozofii czynu, twórczości i pracy; - student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a kontekstem społeczno-kulturowym oraz politycznym. Nabyte kompetencje społeczne: - student/studentka wykorzystuje w rozmowie strategie argumentacyjne poznane dzięki analizie tekstów filozoficznych; - student/studentka ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i filozoficznej dla formowania się więzi i wyobrażeń społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie wystawiona na podstawie krótkiej pracy zaliczeniowej dotyczącej omawianych zagadnień, przygotowanej po uprzednim ustaleniu tematu z prowadzącym zajęcia. dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.