Etyka wojskowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-S3-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka wojskowości |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Znajomość angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem tekstów filozoficznych w języku angielskim. |
Skrócony opis: |
Seminarium dotyczy etyki wojny, w tym filozoficznego i praktycznego wymiary doktryny wojny sprawiedliwej. Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami i problemami z zakresu etyki konfliktów zbrojnych. Ponadto, celem jest rozwinięcie ich zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do identyfikowania, analizowania i rozwiązywania dylematów moralnych, jaką współczesne konflikty zbrojne. |
Pełny opis: |
Choć chcielibyśmy, aby było inaczej, konflikty zbrojne nadal są elementem współczesnego świata. Brzemienne jak rzadko która sytuacja w nieodwracalne i śmiertelnie poważne skutki, konflikty zbrojne generują mnóstwo złożonych dylematów etycznych. Praktycznie każde działanie lub brak działania w ramach konfliktu zbrojnego jest potencjalnie moralnie problematyczne i powinno stać się obiektem wnikliwej analizy etycznej. Niektóre z tych decyzji kształtują los jednostek, inne los milionów. Choć nie sposób twierdzić, że znamy odpowiedzi na wszystkie rodzące się z nich pytania, to równie niemożliwe jest twierdzenie, że część historycznych i obecnych odpowiedzi nie jest wyraźnie lepsza od innych. Seminarium dotyczy etyki wojny, w tym filozoficznego i praktycznego wymiary doktryny wojny sprawiedliwej. Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami i problemami z zakresu etyki konfliktów zbrojnych. Ponadto, celem jest rozwinięcie ich zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do identyfikowania, analizowania i rozwiązywania dylematów moralnych, jaką współczesne konflikty zbrojne. W trakcie seminarium poruszone zostaną następujące zagadnienia: Część I: Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe 1. Sprawiedliwy Pokój – legitymacja moralna władzy państwowej i etyczne zręby podstaw prawa międzynarodowego. 2. Teoria Wojny sprawiedliwej i jej rywale – pacyfizm i „realizm”/nihilizm. 3. Ius Ad Bellum – kryteria moralnej dopuszczalności udziału w konflikcie zbrojnym.. 4. Ulubione kontrowersje – interwencja humanitarna i etyczny charakter udziału szeregowych żołnierzy w niesprawiedliwej wojnie. Część II: Etyka postępowania na wojnie. 5. Ius in Bello – reguły postępowania w trakcie wojny. Kogo i dlaczego uznajemy za cywila? Kogo za jeńca? Jak utracić ten status? Jak go zyskać? 6. Proporcjonalność i środki ostrożności – praktyka ograniczania strat wśród niewinnych. 7. Oblężenia, blokady, sankcje. Tragedia cywili uwikłanych w wojnę. 8. Broń nuklearna oczami etyki. 9. Ius post bellum – jak (nie) zawierać pokoju. |
Literatura: |
- Fabre, C., Cosmopolitan War, Oxford University Press 2012. - McMahan, J. Killing in War, Oxford University Press 2009. - Orend, B., The Morality of War, Broadview Press 2013. - Pattison, J., Humanitarian intervention and the responsibility to protect: who should intervene?, OUP Oxford, 2010. - Walzer, M., Just and Unjust Wars: a Moral Argument with Historical Illustrations, Basic Books 1977/92. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - rolę etyki w ocenie i kształtowaniu konfliktów zbrojnych - naczelne zagadnienia i problemy z zakresu etyki wojny; - terminologię fachową stosowaną w dyskusjach z zakresu etyki wojny; - znaczenie problemów i zaleceń etyki wojny dla problematyki prawa międzynarodowego i stosunków międzynarodowych. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - identyfikować i analizować problemy filozoficzne i etyczne dotyczące konfliktów zbrojnych - krytycznie analizować poglądy i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium; - przygotowywać krytyczną prace pisemną z zakresu tematyki seminarium; - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu filozofii i etyki w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzą obecne konflikty zbrojne - włączenia się w rozwój etyki konfliktów zbrojnych i dziedzin pokrewnych; - rozpoznania etycznych konsekwencji własnych wyborów w sferze działalności publicznej dla kwestii związanych ze współczesnymi konfliktami zbrojnymi i promowania etycznych standardów w tejże działalności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na finalną ocenę składa się: (1) przygotowanie do zajęć oraz aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 % (2) przygotowanie i wygłoszenie referatu z zakresu tematyki seminarium – 30% (3) przygotowanie pisemnej pisemnej pracy z zakresu tematyki seminarium – 30% Skala ocen: 100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0 Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.