Krótka historia monstrualności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-NZ-S5-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Krótka historia monstrualności |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Skrócony opis: |
Seminarium będzie poświęcone dziejom pojęcia monstrualności od antyku po współczesność. Podczas zajęć omówimy fragmenty najważniejszych prac poświęconych pojęciu potworności i ujmujących to pojęcie w perspektywie historycznej, socjologicznej i antropologicznej. Celem kursu jest pokazanie, że kategoria potworności, choć zniknęła ze słowników medycznych i prawnych, nadal wyznacza zasadniczą dychotomię między tym, co akceptowalne i tym, co wykluczane. |
Pełny opis: |
Potwory i potworność to składowa każdej kultury. Nie istnieje bodaj ani jedna społeczność, która nie wytworzyłaby tego pojęcia oraz różnorodnych figur potworów. Potwory stają się pojęciami określającymi, czego dana społeczność się obawia, czym gardzi, co releguje poza swoje granice. Jednocześnie potwór to figura, która zawsze budzi niejednoznaczne uczucia: jednocześnie przeraża i fascynuje. Ze względu na obecność tej dwuznacznej relacji pojęcie potwora może służyć za narzędzie pozwalające opisać najważniejsze cechy danej kultury. Podczas zajęć zrekonstruowane zostaną zasadnicza ewolucja pojęcia potworności, wskazane zostaną elementy relatywnie stałe oraz wskazanie punkty zerwania. |
Literatura: |
Andrzej Perzanowski “Odmieńcy” Elisabeth Rudinesco “Nasza mroczna strona” Georges Canguillem „Potworność i to, co potworne” Anna Wieczorkiewicz „Monstruarium” Richard Kearney “Strangers, Gods and Monsters” Stephen Asma „On Monsters” Waltraud Ernst “Histories of the Normal and The Abnormal” Filippo Del Lucchiese “Monstroisity and Philosophy” Touba Ghadessi “Portrait of Human Monsters in the Renaissance” Richard Godden “Monstrosity, Disability, and the Posthuman in the Medieval and Early Modern World” Nadja Durbach “Spectacle od Deformity: Freak Shows and Modern British Culture” Alison Miller “Medieval Monstrosity and the Female Body” Andrew Hock-soon Ng “Dimensions of Monstrosity” Anna Katharina Schaffner “Modernism and Perversion” |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - znajomość specjalistycznej terminologii filozoficznej w języku polskim - znajomość poglądów wybranego filozofa lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej - znajomość złożonej natury języka oraz historycznej zmienność jego znaczeń Nabyte umiejętności: - umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego - umiejętność identyfikowania strategii argumentacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych - umiejętność precyzyjnego formułowania w mowie i na piśmie złożonych problemów filozoficznych, umiejętność stawiania tezy i krytycznego ich komentowania Nabyte kompetencje społeczne: - gotowość do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności - gotowość do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków |
Metody i kryteria oceniania: |
a) aktywność podczas zajęć b) wygłoszenie krótkiego wprowadzenia do wybranego tekstu lub napisanie krótkiego tekstu poświęconego wybranemu problemowi omawianemu podczas zajęć Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.