Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krótka historia monstrualności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-NZ-S5-22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krótka historia monstrualności
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Skrócony opis:

Seminarium będzie poświęcone dziejom pojęcia monstrualności od antyku po współczesność. Podczas zajęć omówimy fragmenty najważniejszych prac poświęconych pojęciu potworności i ujmujących to pojęcie w perspektywie historycznej, socjologicznej i antropologicznej. Celem kursu jest pokazanie, że kategoria potworności, choć zniknęła ze słowników medycznych i prawnych, nadal wyznacza zasadniczą dychotomię między tym, co akceptowalne i tym, co wykluczane.

Pełny opis:

Potwory i potworność to składowa każdej kultury. Nie istnieje bodaj ani jedna społeczność, która nie wytworzyłaby tego pojęcia oraz różnorodnych figur potworów. Potwory stają się pojęciami określającymi, czego dana społeczność się obawia, czym gardzi, co releguje poza swoje granice. Jednocześnie potwór to figura, która zawsze budzi niejednoznaczne uczucia: jednocześnie przeraża i fascynuje. Ze względu na obecność tej dwuznacznej relacji pojęcie potwora może służyć za narzędzie pozwalające opisać najważniejsze cechy danej kultury. Podczas zajęć zrekonstruowane zostaną zasadnicza ewolucja pojęcia potworności, wskazane zostaną elementy relatywnie stałe oraz wskazanie punkty zerwania.

Literatura:

Andrzej Perzanowski “Odmieńcy”

Elisabeth Rudinesco “Nasza mroczna strona”

Georges Canguillem „Potworność i to, co potworne”

Anna Wieczorkiewicz „Monstruarium”

Richard Kearney “Strangers, Gods and Monsters”

Stephen Asma „On Monsters”

Waltraud Ernst “Histories of the Normal and The Abnormal”

Filippo Del Lucchiese “Monstroisity and Philosophy”

Touba Ghadessi “Portrait of Human Monsters in the Renaissance”

Richard Godden “Monstrosity, Disability, and the Posthuman in the Medieval and Early Modern World”

Nadja Durbach “Spectacle od Deformity: Freak Shows and Modern British Culture”

Alison Miller “Medieval Monstrosity and the Female Body”

Andrew Hock-soon Ng “Dimensions of Monstrosity”

Anna Katharina Schaffner “Modernism and Perversion”

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- znajomość specjalistycznej terminologii filozoficznej w języku polskim

- znajomość poglądów wybranego filozofa lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej

- znajomość złożonej natury języka oraz historycznej zmienność jego znaczeń

Nabyte umiejętności:

- umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego

- umiejętność identyfikowania strategii argumentacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych

- umiejętność precyzyjnego formułowania w mowie i na piśmie złożonych problemów filozoficznych, umiejętność stawiania tezy i krytycznego ich komentowania

Nabyte kompetencje społeczne:

- gotowość do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności

- gotowość do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków

Metody i kryteria oceniania:

a) aktywność podczas zajęć

b) wygłoszenie krótkiego wprowadzenia do wybranego tekstu lub napisanie krótkiego tekstu poświęconego wybranemu problemowi omawianemu podczas zajęć

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)