Dydaktyka etyki w szkole podstawowej I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PED-DESP1-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka etyki w szkole podstawowej I |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
W Ćwiczeniach I zajmiemy się dydaktyką nauczania filozofii w szkole podstawowej. Poznamy różne metody filozofowania z naciskiem na Dociekania filozoficzne czyli Philosophy for Children (P4C) stworzone przez Matthew Lipmana. W formie warsztatowej będziemy starali się razem zbudować wspólnotę dociekającą oraz w działaniu zastanowić się, co oznacza w takim kontekście wydawanie „mądrego” sądu oraz jak wydobywać z uczniów założenia i ukryte kryteria w ich rozumowaniu. Wspólnie będziemy formułować kryteria naszych rozumowań, zastanawiać się , czy da się „uczyć” wartości, jak wyrobić nawyk autokorekty w myśleniu, wrażliwości na kontekst. Poprzez teksty młodzieżowe, gry, układanie klocków Lego, słuchanie muzyki i oglądanie fragmentów filmów, będziemy starali się doświadczyć realnej lekcji oraz przybliżyć do tego, co znaczy filozofować w rzeczywistości szkolnej. |
Pełny opis: |
W Ćwiczeniach I zajmiemy się dydaktyką nauczania filozofii w szkole podstawowej. Poznamy różne metody filozofowania z naciskiem na Dociekania filozoficzne czyli Philosophy for Children (P4C) stworzone przez Matthew Lipmana. W formie warsztatowej będziemy starali się razem zbudować wspólnotę dociekającą oraz w działaniu zastanowić się, co oznacza w takim kontekście wydawanie „mądrego” sądu oraz jak wydobywać z uczniów założenia i ukryte kryteria w ich rozumowaniu. Wspólnie będziemy formułować kryteria naszych rozumowań, zastanawiać się , czy da się „uczyć” wartości, jak wyrobić nawyk autokorekty w myśleniu, wrażliwości na kontekst. Poprzez teksty młodzieżowe, gry, układanie klocków Lego, słuchanie muzyki i oglądanie fragmentów filmów, będziemy starali się doświadczyć realnej lekcji oraz przybliżyć do tego, co znaczy filozofować w rzeczywistości szkolnej. Zakres zagadnień: Metoda Lipmanowska. Wady i zalety. Czym jest filozofowanie w szkole? Czy da się „uczyć myśleć”? Rola samodzielnych pytań uczniów. Dyskusja dociekająca a inne formy dyskusji. Rola argumentu i uzasadnienia w myśleniu. Dzieło sztuki jako pretekst do dyskusji filozoficznej. Lego-logos czyli filozofowanie klockami. Myślenie przestrzenne a dociekania filozoficzne. Dociekania filozoficzne a wartości. Myślenie a przeżywanie. Dociekania filozoficzne a ciało. Myślenie a działanie. Metafora w myśleniu. Definiowanie. Dźwięk, muzyka a dociekania filozoficzne. Pisanie a dociekania filozoficzne. Odkrywanie codzienności a dociekania filozoficzne. |
Literatura: |
Pobojewska A. 2012. Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” R. 21, nr 3 (83), s. 351–36. Pobojewska A. red 2012, Filozofia edukacja interaktywna. Metody, środki, scenariusze. Stentor Łagodzka A. 2014. Dyskusja dialogiczna – filozofia dzieciństwa i filozofia dorosłych, „Analiza i Egzystencja”, nr 16. Zdunowski Z. 2009. Edukacja filozoficzna wobec wyzwania relatywizmu na przykładzie programu Mathew Lipmana. Filozofia w szkole, „Analiza i Egzystencja”, nr 10. Elwich B. Łagodzka A. red. Filozofia dla Dzieci. Wybór artykułów. 1996. Fundacja Edukacja dla Demokracji. Hessen B. 1997 Najdziwniejsze krzesło świata. Fundacja Edukacja dla Demokracji. Depta-Marel D. 2015 Samozapytywanie..Kwartalnik Pedagogiczny Nr 2–3(236–237). Lipman M. Sharp. M. Oscanyan. F.S, 2008, Filozofia w szkole, CODN Piłat R. 1993. Filozofia w szkole, „Edukacja i Dialog”, nr 8. Piłat R. 1992. Filozofia dla dzieci, „Edukacja i Dialog”, nr 7. Gutowska K. 1993. Kurs „Filozofii dla dzieci”, „Edukacja Filozoficzna”, nr 15; Ricoeur P. Podług Nadziei. 1991 PAX, fragm. Trwoga rzeczywista i złudna Przanowska M. Namysł humanistyczny – zmysł pedagogiczny. Potencjał twórczy naśladowania wzorów a zmysłowość pedagogiki humanistycznej 2017 |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej w kontekście aktualnej podstawy programowej; - rozumienie różnych form przekazu treści filozoficznych – od transmisji wiedzy do uprawiania filozofii „per se”. - świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii; - znajomość różnych form oceny pracy uczniów z uwzględnieniem specyfiki nauczania filozofii; - rozumienie znaczenia filozofii dla kształtowania intelektualnych i osobowościowych kompetencji ucznia. Nabyte umiejętności: - argumentatywnej oceny prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania - kształtowania indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,; - metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy, - prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego; - umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania; - diagnozowania poziomu wiedzy i kompetencji uczniów, zgodnie z wytycznymi programowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego; - współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) , - wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury; - budowanie wśród uczniów kultury uczenia się; - współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na warsztatach, napisanie konspektu lekcji oraz samodzielne przeprowadzenie zajęć. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łukomska | |
Prowadzący grup: | Dominika Depta-Marel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.