Dydaktyka etyki w szkole podstawowej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PED-DESP2-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka etyki w szkole podstawowej II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Na ćwiczeniach II będziemy kontynuować Lipmanowskie dociekania oraz zapoznamy się z kilkoma innymi „technikami” uczenia filozofii . Goście będą pokazywać z różnych perspektyw , jak radzą sobie z wieloma „problemami” pojawiającymi się na lekcji. |
Pełny opis: |
Na ćwiczeniach II będziemy kontynuować Lipmanowskie dociekania oraz zapoznamy się z kilkoma innymi „technikami” uczenia filozofii . Goście będą pokazywać z różnych perspektyw , jak radzą sobie z wieloma „problemami” pojawiającymi się na lekcji. Konflikty we współczesnej szkole. Przemoc w szkole. Pojęcie programu ukrytego (hidden curriculum). Metody podawcze i metody aktywizujące w nauczaniu. Wpływ przestrzeni klasowej na przebieg dyskusji filozoficznej. Rola nauczyciela w przebiegu dyskusji filozoficznej. Debata oksfordzka w nauczaniu argumentacji. Rola filmu w kształtowaniu wrażliwości moralnej. Nauczanie etyki poprzez studium przypadku (case – studies). Współczesne media w nauczaniu podstawowych pojęć filozoficznych Będziemy zapraszać różnych gości specjalizujących się w różnorodnym podejściu do tematu, m.in.: Słuchanie w filozofowaniu dr hab. M. Przanowska, Wartościowanie w filozofowaniu: prof. A. Pobojewska, Studium przypadku w filozofowaniu dr A. Łagodzka, Interaktywność w filozofowaniu dr W. Rutkiewicz Drama w filozofowaniu A. Szymaszczyk |
Literatura: |
Pobojewska A. 2012. Zajęcia warsztatowe z filozofii a relatywizm. Dyrektywa wycofania się prowadzącego z merytorycznej warstwy dialogu, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” R. 21, nr 3 (83), s. 351–36. Pobojewska A. red 2012, Filozofia edukacja interaktywna. Metody, środki, scenariusze. Stentor Łagodzka A. 2014. Dyskusja dialogiczna – filozofia dzieciństwa i filozofia dorosłych, „Analiza i Egzystencja”, nr 16. Zdunowski Z. 2009. Edukacja filozoficzna wobec wyzwania relatywizmu na przykładzie programu Mathew Lipmana. Filozofia w szkole, „Analiza i Egzystencja”, nr 10. Elwich B. Łagodzka A. red. Filozofia dla Dzieci. Wybór artykułów. 1996. Fundacja Edukacja dla Demokracji. Hessen B. 1997 Najdziwniejsze krzesło świata. Fundacja Edukacja dla Demokracji. Depta-Marel D. 2015 Samozapytywanie..Kwartalnik Pedagogiczny Nr 2–3(236–237). Lipman M. Sharp. M. Oscanyan. F.S, 2008, Filozofia w szkole, CODN Piłat R. 1993. Filozofia w szkole, „Edukacja i Dialog”, nr 8. Piłat R. 1992. Filozofia dla dzieci, „Edukacja i Dialog”, nr 7. Gutowska K. 1993. Kurs „Filozofii dla dzieci”, „Edukacja Filozoficzna”, nr 15; Ricoeur P. Podług Nadziei. 1991 PAX, fragm. Trwoga rzeczywista i złudna Przanowska M. Namysł humanistyczny – zmysł pedagogiczny. Potencjał twórczy naśladowania wzorów a zmysłowość pedagogiki humanistycznej 2017 |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - rozumienie istoty, założeń, celów i metod edukacji filozoficznej w kontekście aktualnej podstawy programowej; - rozumienie różnych form przekazu treści filozoficznych – od transmisji wiedzy do uprawiania filozofii „per se”. - świadomość roli i zadań nauczyciela filozofii; - znajomość różnych form oceny pracy uczniów z uwzględnieniem specyfiki nauczania filozofii; - rozumienie znaczenia filozofii dla kształtowania intelektualnych i osobowościowych kompetencji ucznia. Nabyte umiejętności: - augmentatywnej oceny prezentowanych teorii i i metod ich praktycznego zastosowania - kształtowania indywidualnego warsztatu pracy nauczyciela filozofii,; - metod prowadzenia zajęć z filozofii z wykorzystaniem różnorodnych form pracy, - prowadzenia zajęć z grupą, jak i nauczania zindywidualizowanego; - umiejętności oceny i doboru programu nauczania, podręczników i pomocy naukowych w zależności od profilu szkoły czy poziomu nauczania; - diagnozowania poziomu wiedzy i kompetencji uczniów, zgodnie z wytycznymi programowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - integrowanie procesu nauczania filozofii z całością procesu edukacyjno-wychowawczego; - współpracy z nauczycielami innych przedmiotów (cooperative teaching) , - wykorzystywanie w pracy dydaktycznej dostępnych zasobów kultury; - budowanie wśród uczniów kultury uczenia się; - współpraca z rodzicami, wychowawcami i pedagogami szkolnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na warsztatach, napisanie konspektu lekcji oraz samodzielne przeprowadzenie zajęć. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łukomska | |
Prowadzący grup: | Dominika Depta-Marel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.