Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PED-DFSPP2-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Na Ćwiczeniach II będą analizowane i testowane różne, czasami sprzeczne lub konkurencyjne, hipotezy z zakresu antropologii, teorii edukacji i filozofii argumentacji, w odniesieniu do nauczania filozofii w szkole średniej. Zajęcia prowadzone będę w formie laboratorium filozoficznego, tak aby uczestnicy zajęć mogli sami świadomie kształtować i formułować cele i metody nauczania filozofii w różnych sytuacjach edukacyjnych w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia II nawiązują do zagadnień omawianych na wcześniejszym wykładzie Dydaktyka filozofii w szkole ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest przemyślenie i analizowanie zagadnień wskazanych na wykładzie. Refleksja będzie dotyczyć takich zagadnień jak: pojęcie nauczania - nauczanie jako proces przekazu wiedzy i kształtowania intelektualnych nawyków; ideologiczny komponent edukacji; filozoficzne koncepcje dzieciństwa a cele edukacji; uczenie filozofii a edukacja do wartości; autorytet w edukacji a podmiotowość ucznia; neutralność nauczyciela w dydaktyce filozofii; zakres autonomii ucznia; indoktrynacja i manipulacja w procesie nauczania filozofii; nauczanie o filozofii i uprawianie filozofii w rzeczywistości szkolnej; diagnoza i ocena postępów ucznia w dydaktyce filozofii; elitarność i egalitarność kształcenia a cele społeczne edukacji. |
Literatura: |
Podstawa programowa nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej; Peter Boghossian & James Lindsay, Co robić, gdy rozmowa staje się niemożliwa, Wydawnictwo Promienistych, 2022; Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, 2017; Jak uczyć, by nauczyć filozofii, (red. W. Kamińska, p.Mroczkowski), UKSW, 2014; Tomasz Kolendo, „Koncepcja Mistrza w edukacji”, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009; Aldona Pobojewska, Po co, kogo i jak uczyć dzisiaj filozofii?, Zeszyty Filozoficzne, 14-15, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2009; Filozofia - edukacja interaktywna. Metody-środki-scenariusze, (red. A. Pobojewska) Stentor, 2012. Harvey Siegel, Myślenie Krytyczne i Indoktrynacja, Wydawnictwo UKW, 2019; Bogusław Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015 C.F Weizsäcker, O roli tradycji w filozofii, Jedność przyrody, PIW, 1978. Lektury mogą ulec zmianie w razie potrzeby dydaktycznej |
Efekty uczenia się: |
Ocena będzie określona na podstawie aktywności w zajęciach i dwóch krótkich esejów. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łukomska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bogusz-Bołtuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łukomska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bogusz-Bołtuć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.