Podstawy ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-112-k-pe |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ekonomii |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia adresowane są do studiów pierwszego stopnia, pierwszego roku. Jest pożądane, by przed rozpoczęciem nauki studenci mieli podstawową wiedzę ogólną o procesach społeczno-gospodarczych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Udział w zajęciach daje możliwość zdobycia podstawowej wiedzy o ekonomii - jej podstawowych pojęciach, szkołach, teoriach, narzędziach analizy oraz toczących się w jej obrębie sporach. |
Pełny opis: |
1. Ekonomia jako nauka. Mikroekonomia a makroekonomia 2. Cele i narzędzia polityki makroekonomicznej. Równowaga makroekonomiczna 3. Geneza i teorie wzrostu gospodarczego 4. Konsumpcja, oszczędności, inwestycje. Elastyczność popytu 5. Cykle koniunkturalne. Wprowadzenie do ekonomii keynesowskiej 6. Społeczne i gospodarcze skutki bezrobocia 7. Stabilność cen. Krzywa Phillipsa 8. Pieniądz i system bankowy. Wprowadzenie do monetaryzmu 9. Polityka fiskalna i pieniężna w warunkach gospodarki zamkniętej 10. Wzrost gospodarczy a rozwój społeczno-gospodarczy 11. Polityka państwa wobec wyzwań globalizacji 12. Strategie rozwoju. Jakie czynniki określają sukces gospodarczo-społeczny? 13. Problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów uczenia się: 30 godzin (udział w zajęciach), 30 godzin (praca własna wymagana do przygotowania się do zajęć i rozwiązania zadań sprawdzających). |
Literatura: |
Do każdego tematu zajęć dołączona jest literatura obowiązkowa i dodatkowa (dla zainteresowanych). Jej wykaz jest dostępny na stronie kursu (http://www.ce.uw.edu.pl/files/users/michal-koltuniak/files/podstawy-ekonomii.docx). Literatura pomocna w czasie zajęć: 1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, "Ekonomia", Poznań 2012. 2. Harry Landreth, David C. Colander, "Historia myśli ekonomicznej", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (różne wydania). 3. John K. Galbraith, "Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna", Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student posiada: WIEDZĘ: - określa cele ekonomii jako nauki - wyjaśnia podstawowe pojęcia i teorie ekonomiczne - charakteryzuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne - dobiera narzędzia analizy danych, w tym techniki graficznej ilustracji danych - analizuje proste dane i wskazuje zależności między nimi - wskazuje cele i narzędzia polityki makroekonomicznej państwa - rozróżnia czynniki określające kondycję gospodarczo-społeczną kraju - wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie opisujące zależności między przemianami gospodarczo-społecznymi - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - wyjaśnia przyczyny i wskazuje konsekwencje problemów ekonomicznych, takich jak bezrobocie czy inflacja - wyjaśnia różnice między wzrostem gospodarczym a rozwojem gospodarczo-społecznym kraju - identyfikuje czynniki określające skuteczność strategii rozwoju - wskazuje problemy i wyzwania współczesnej myśli ekonomicznej UMIEJĘTNOŚCI: - stosuje podstawowe pojęcia ekonomiczne - odwołuje się do właściwych teorii ekonomicznych w uzasadnianiu wyników analizy i własnych sądów - określa i wyszukuje podstawowe wskaźniki makroekonomiczne niezbędne do analizy sytuacji gospodarczo-społecznej kraju - analizuje sytuację makroekonomicznej kraju przy pomocy najprostszych teorii, narzędzi i metod analizy - wskazuje i uzasadnia przesłanki polityki makroekonomicznej państwa - wskazuje najważniejsze różnice między szkołami ekonomii (ekonomia klasyczna, keynesizm, monetaryzm) - uzasadnia podstawowe zadania państwa w kierowaniu wzrostem i rozwojem - identyfikuje czynniki określające gospodarczo-społeczną sytuację kraju, wymienia przykłady ich wpływu - formułuje proste wnioski na temat gospodarki KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - rzetelnej analizy danych - formułowania przemyślanych wniosków i uzasadniania własnych sądów - udziału w dyskusji - samodzielnego uczenia się - systematycznej pracy naukowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową wpływają: 1) oceny cząstkowe z zadań sprawdzających dołączonych do poszczególnych tematów. Łącznie na kursie pojawi się 12 zadań. Za każde z nich będzie można uzyskać od 1 do 10 punktów. Każdy student - bez podania przyczyny - może zrezygnować z rozwiązania dwóch zadań; 2) ocena z kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Do kolokwium końcowego dopuszczeni zostaną studenci, którzy w terminie rozwiążą 10 zadań sprawdzających i zdobędą przynajmniej 50 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.