Polityka energetyczna UE i alternatywne źródła energii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-204PEUEAZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka energetyczna UE i alternatywne źródła energii |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy jednego z kluczowych zagadnień w polityce globalnej. Świat w świetle zachodzących zmian, a przede wszystkim nagłego przyspieszenia gospodarczego na obszarach tzw. wschodzących rynków, stanął przed poważnym wyzwaniem w postaci szybkiego wyczerpywania się surowców energetycznych. Ich brak może mieć też poważne konsekwencje dla systemu bezpieczeństwa na globie. |
Pełny opis: |
Wśród wyzwań o charakterze globalnym na plan pierwszy wysuwa się kwestia zasobów energetycznych planety. Rośnie świadomość, że zasoby surowców kopalnych (ropa, gaz, w mniejszym stopniu węgiel) zaczynają się, kurczyć i w stosunkowo nieodległym czasie mogą się nawet wyczerpać. Wykład ma za zadanie uświadomienie słuchaczom problemu wyczerpywania się surowców naturalnych, a przede wszystkim wskazanie metod, sposobów i środków poszukiwania alternatywnych źródeł energii, w czym akurat Unia Europejska wiedzie prym na globie, podczas gdy w Polsce tematyka ta jest stosunkowo mało znana, poza kręgami specjalistów, a na dodatek obłożona ideologicznymi kliszami i uprzedzeniami. Dlatego kolejnym, ważnym założeniem tego wykładu jest konieczność zapoznania z tematyką studentów europeistyki; także i z tego względu, że instytucje europejskie przykładają do tego zagadnienia coraz większa wagę. Wreszcie, słuchacz powinien na podstawie materiału zawartego w tym wykładzie w większym stopniu zainteresować si ę wyzwaniami globalnymi, a także być w stanie porównać, jak podchodzą do tej - coraz istotniejszej - tematyki inni najwięksi gracze na globie, tacy jak USA (tam. np kwestia gazu łupkowego), Chiny (lider w produkcji sprzętu dla potrzeb energii solarnej czy wiatrowej, a także w dziedzinie ziem rzadkich), czy Japonia (atomistyka). Dopiero w tym szerszym kontekście należy umieszczać Polskę. Wykład został podzielony na trzy części. Rozkład zajęć przedstawia się następująco: I. Przyczyny 1/2. Globalizacja i wyzwania globalne: kategorie i rodzaje 3/4 Historia zużycia surowców energetycznych 5/6 "Wschodzące rynki" a życie surowców energetycznych 7/8 Pakiet energetyczno-klimatyczny UE II. Rodzaje 9. Energia solarna 10. Energia wiatrowa 11. Geotermy i energia wodorowa 12. Biopaliwa 13. Energia jądrowa i bezpieczeństwo energetyczne III. Skutki i możliwości 14. Nowe rozwiązania technologiczne: ziemie rzadkie, samochody elektryczne, fotosynteza itp./ 15. Energia a światowy system bezpieczeństwa. Nakład pracy studenta: wykład - 15 h przygotowanie do wykładu - 30 h przygotowanie do zaliczenia - 15 h ogółem - 60 h |
Literatura: |
Pozycje dotyczące tej tematyki są mocno specjalistyczne. Proponowany jest wgląd w kilka najważniejszych stron internetowych, takich jak: Alternative Energies - http://www.alternative-energies.net/ SaveEnergy.com - www.saveenergy.com Alternative Energy - www.altenergy.org Alternative Energy Sources - www.alternativeenergysources.org Jako literaturę naukową proponuje się: 1. Jonathan Cowe, ""Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka" (oryginał: "Climate Chane. Biological and HumanAspects"), Warszawa 2009. 2. Anthony Giddens, "Klimatyczna katastrofa" (oryginał: "The Politics of Climate Change), Warszawa 2010. 3. Sascha Müller-Kraenner, "Energy Security", London 2008. 4. Jeremy Rifkin "Trzecia rewolucja przemysowa" (orygina "The Third Industrial Revolution"), Katowice 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu słuchacz powinien: WIEDZA - posiadać wiedzę dotyczącą najpoważniejszych zagrożeń płynących z szybkiego zużywania "klasycznych" źródeł energii (nieodnawialnej lub surowców spalanych); - rozumieć procesy związane ze zmianami klimatycznymi; - wiedzieć, że tradycyjne surowce energetyczne są już na wyczerpaniu, a ludzkość znajduje się u progu kolejnej zmiany cywilizacyjnej (o ile chce przetrwać); - znacznie poszerzyć wiedzę nt. zagrożeń globalizacyjnych, które szybko zmieniają tradycyjne pojmowanie bezpieczeństwa oraz innych ważnych kategorii używanych we współczesnych stosunkach międzynarodowych; - uświadamiać sobie, ze choć UE jest, jak dotąd, liderem we kwestii przechodzenia na alternatywne źródła energii, to jednak nie może spoczywać na laurach - i nadal pozostawać gospodarką innowacyjną i i opartą na wiedzy. UMIEJĘTNOŚCI - potrafić zidentyfikować nowe, alternatywne źródła energii, scharakteryzować je i wskazać na plusy i minusy związane z ich stosowaniem; - być w stanie wskazać liderów w procesie poszukiwania alternatywnych źródeł energii, tak w Europie, jak na świecie; - umieć wskazać nowe technologie, wspomagające proces przechodzenia na inne energie; - zindentyfikować nowe technologie, pozwalające na oszczędzanie energii. POSTAWY - mieć większą samodzielność w ocenie zachodzących zmian klimatycznych; - rzetelnie oceniać te kwestie, w Polsce mocno obciążone pojęciami z zakresu systemu wartości oraz emocjami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - z materiału przedstawionego na wykładzie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.