Pluralizm systemów gospodarczo-społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-204PSGS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pluralizm systemów gospodarczo-społecznych |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Nie ma jednego systemu społeczno-gospodarczego i nie ma współcześnie jednego kapitalizmu. Trzeba dostrzec ich wielość oraz wynikające z nich konsekwencje. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pluralizmem współczesnych systemów społeczno-gospodarczych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym (na wybranych przykładach). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pluralizmem współczesnych systemów społeczno-gospodarczych, zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym (na wybranych przykładach). Zajęcia pozwalają przedstawić koncepcje człowieka w gospodarce, omówić relacje między rynkiem, państwem i społeczeństwem, a także dokonać analizy roli państwa w gospodarce. Zajęcia koncentrują się na współczesnej Europie na tle innych państw i regionów świata oraz najważniejszych wyzwaniach społeczno-gospodarczych stojących przed nią w przyszłości. Nakład pracy studenta: wykład - 30 h przygotowanie do wykładu - 45 h przygotowanie do egzaminu - 45 h razem - 120 h |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały): 1. Balcerowicz L., Socjalizm, kapitalizm, transformacja: szkice z przełomu epok, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997. 2. Chang H.-J., 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013. 3. Chang H.-J., Ekonomia: instrukcja obsługi, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015. 4. Europa socjalna: iluzja czy rzeczywistość?, red. W. Anioł, M. Duszczyk, P.W. Zawadzki, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2011. 5. Gardawski J., Gilejko L., Siewierski J., Towalski R., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa 2008. 6. Giddens A., Europa: burzliwy i potężny kontynent, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014. 7. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 8. Kowalik T., Systemy gospodarcze: efekty i defekty reform i zmian ustrojowych, Fundacja Innowacja: Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2005. 9. Kowalik T., www.polskatransformacja.pl, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2009. 10. Morawski W., Socjologia ekonomiczna: problemy, teoria, empiria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 11. North D.C., Institutions, institutional change and economic performance, Cambridge University Press, 1994. 12. North D.C., Zrozumieć przemiany gospodarcze, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszwa 2014. 13. Sachs J., The price of civilization: reawakening American virtue and prosperity Random House, New York 2012. Materiały do lektury i analizy będą systematycznie przekazywane studentom podczas zajęć w semestrze. Przygotowanie do zajęć i ich zaliczenie wymaga korzystania z publikacji i baz danych wybranych organizacji międzynarodowych i innych instytucji, a także z przekazów medialnych tradycyjnych i elektronicznych. Literatura uzupełniająca (wybrane rozdziały): 1. Landes D.S., Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2008. 2. Packer G., Kryzys wolnego rynku? Ameryki portret wewnętrzny, Świat Książki, Warszawa 2015. 3. Smith V.L., Racjonalność w ekonomii, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013. 4. Tittenbrun J., Gospodarka w społeczeństwie: zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. rozumie społeczno-gospodarcze przemiany współczesnego świata 2. posiada wiedzę na temat relacji między rynkiem, państwem i społeczeństwem 3. wie, jaka jest rola państwa w gospodarce 4. zna różne modele społeczno-gospodarczo w Europie i poza nią Umiejętności: 1. potrafi dokonać analizy współczesnych przemian społeczno-gospodarczych, umieszczając je w szerszym kontekście systemowym 2. porównuje systemy społeczno-gospodarcze w Europie i wybranych państwach (regionach) świata 3. umie zidentyfikować i przeprowadzić analizę kluczowych wyzwań społeczno-gospodarczych w Europie 4. potrafi samodzielnie poszukiwać, selekcjonować i gromadzić rzetelne i obiektywne informacje i dane na temat systemów społeczno-gospodarczych w Europie oraz polityki społeczno-gospodarczej w celu przeprowadzenia pogłębionej analizy, aby na tej podstawie formułować wnioski i rekomendacje Kompetencje 1. jest świadomy pluralizmu współczesnych systemów społeczno-gospodarczych 2. wykazuje większe zainteresowanie i wrażliwość społeczną wobec aktualnej problematyki społeczno-gospodarczej w Europie 3. jest świadomy złożoności i wielowymiarowości problemów i wyzwań związanych z przemianami społeczno-gospodarczymi w Europie, w tym w Unii Europejskiej, które wymagają odpowiedzialnego i spójnego formułowania, realizowania i oceny polityki społeczno-gospodarczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe w formie: pisemnej, składającej się z dwóch pytań otwartych. Możliwe, w przypadkach niejasnych, pytania ustne. Źródła wiedzy niezbędnej do egzaminu: znajomość treści wykładów i wskazanej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.