University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Information Policy of the European Union

General data

Course ID: 4003-EU-L24-PIUE
Erasmus code / ISCED: 14.6 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Information Policy of the European Union
Name in Polish: Polityka informacyjna Unii Europejskiej
Organizational unit: Centre for Europe
Course groups: (in Polish) Europeistyka dzienne I stopnia II rok 4 semestr LATO, Centrum Europejskie
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest omówienie i charakterystyka komunikowania publicznego w Unii Europejskiej, które służy wymianie informacji, i jest formą realizacji interesu społecznego i obywatelskiego. Polityka informacyjna UE analizowana jest z uwzględnieniem podmiotów ją kreujących, celów jej prowadzenia oraz narzędzi jej realizacji. Działania UE analizowane są także z uwzględnieniem perspektywy marketingowej.

Full description: (in Polish)

Tematyka prezentowana w trakcie zajęć ma na celu prezentację podstaw prawnych i instytucjonalnych polityki informacyjnej Unii Europejskiej. Studenci poznają przesłanki realizacji polityki informacyjnej, a także cele i instytucje ją realizujące. Istotnym uzupełnieniem jest także analiza działań informacyjnych UE z perspektywy marketingowej, w tym marketingu społecznego.

W trakcie zajęć wykorzystywane są prezentacje multimedialne i filmy, związane z omawianymi zagadnieniami. Studenci mają możliwość zaprezentowania swoich referatów oraz udziału w dyskusjach. Teoretyczna wiedza wykorzystywana jest w trakcie gier i symulacji.

Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia:

Udział w zajęciach: 30 godzin;

Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin;

Przygotowanie do zajęć i wykonanie zadań, wskazanych przez prowadzącą: 30 godzin;

Przygotowanie prezentacji: 20 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2007.

Hudzik J. P., Woźniak W. (red.), Sfera publiczna – Kondycja – przejawy – przemiany, Lublin 2006.

Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010.

Jas-Koziarkiewicz, M. (2019a). Euranet Plus – europejski głos w Twoim domu. Radio w procesie europeizacji. Warszawa: Dom Wydawniczo-Handlowy Elipsa.

Jas-Koziarkiewicz, M. (2019b). Polish young people about the presence of EU topics in the media. Problemi dell'informazione, 1, s. 175–198.

Jas-Koziarkiewicz, M. (2019c). Polish opinion weeklies about Brexit in 2015 and 2016. On-line Journal Modelling the New Europe, 29, s. 78-107.

Jas-Koziarkiewicz M., Kiedy wydarzenie może stać się newsem? Gatekeeping i selekcja źródeł informacji w komunikowaniu o Unii Europejskiej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2 (2017).

Jas-Koziarkiewicz M., Best Practices in Communicating About the European Union, “Przegląd Europejski” 1/(2017).

Jas-Koziarkiewicz M., Europe Direct jako narzędzie strategii informacyjnej Unii Europejskiej w XXI w., (w:) Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, J. Adamowski, A. Jaskiernia (red.) Warszawa 2013.

Jas-Koziarkiewicz M., Information on demand. Evaluation of the European Union’s information policy done by journalists, “Przegląd Europejski” nr 4/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/38/1-Jas.pdf

Jas-Koziarkiewicz M., Polityka informacyjna Unii Europejskiej – strategie, narzędzia i ocena realizacji, (w:) Europa dla młodych – szansa ou d’illusion, Ł. Zamęcki, A. Olejniczak (red.), Warszawa 2013.

Jas-Koziarkiewicz M. Prawne i instytucjonalne podstawy polityki informacyjnej Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” nr 2/2015, http://en.przegladeuropejski.wdinp.uw.edu.pl/zasoby/pliki/36/2-Jas.pdf.

Jurga-Wosik E., Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów w instytucjach Unii Europejskiej, „Przegląd Politologiczny” nr 4/2012.

Kamiński I., Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2006.

Brzoska P. Unia w sieci, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017.

Shishko B., Unia w sieci – platformy informacyjne UE w praktyce, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017.

Malinowska K., Spotkania z Europą – jak o Parlamencie Europejskim można opowiadać obywatelom?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017.

Anna Kwiecień, Co Kowalski wie o funduszach europejskich i jaki ma stosunek do Unii Europejskiej?, w: M. Jas-Koziarkiewicz (red. naukowa), Informacja – jaka i dlaczego w UE?, Rambler, Warszawa 2017.

Ogonowska A., Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.

Strony i witryny internetowe sieci informacyjnych.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Europe Direct Networks – Annual Report 2006-2015 (http://europa.eu/europedirect/)

Grabowska M., Informacja Unii Europejskiej, Warszawa 1999.

Itrich-Drabarek J., Polityka dostępu do dokumentów w Unii Europejskiej, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009.

Ociepka B. (red), Kształtowanie wizerunku, Wrocław 2005.

Ogonowska A., Dostęp do dokumentów Unii Europejskiej, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.

Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część I: Rejestry dokumentów. „Studia Europejskie” nr 3/2006.

Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część II. Udostępnianie bezpośrednie dokumentów, „Studia Europejskie” nr 4/2006.

Ogonowska A., Rola służb prasowych i audiowizualnych instytucji unijnych w polityce informacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” nr 4/2007.

Poźniak W. T., Nieoficjalne, internetowe źródła informacji o Unii Europejskiej. Przegląd najważniejszych agencji informacyjnych, portali i wydawnictw, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.

Samel A., Zaangażowanie organizacji pozarządowych w kampanię profrekwencyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Sudent po zajęciach:

WIEDZA:

1. Zna podstawowe dokumenty określające zasady polityki informacyjnej w UE;

2. Potrafi wymienić podstawowe cele i zasady polityki informacyjnej UE;

3. Zna najważniejsze bazy danych i serwisy informacyjne Unii Europejskiej i innych instytucji i organizacji europejskich;

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje o Unii Europejskiej i Europie z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł;

2. Umie przygotować informacje i komunikaty ustne i pisemne;

POSTAWY:

1. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na tematy europejskie i dąży do jej poszerzenia;

2. Potrafi współpracować w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). Osoby, które przekroczą limit zobowiązane są do zaliczenia testu pisemnego. Nieobecność (w ramach limitu) nie zwalnia z obowiązku dostarczenia na czas prezentacji lub prac! Wszystkie zadania do wykonania w domu i referaty przesyłamy za pośrednictwem platformy Kampus.

Ocena uzależniona jest od spełnienia poniższych kryteriów:

1. Zadania zlecone do wykonania w domu.– 30 pkt; Zadania przesłane po terminie (wskazanym w opisie na platformie Kampus) nie są sprawdzane i student otrzymuje za nie 0 pkt. Zadanie 1 wyceniono na 20 pkt, zadanie numer 2 – 10 pkt. Zadania in

2. Praca na zajęciach – 25 pkt. Realizacja 5 zadań w grupach w trakcie zajęć i prezentacja wyników. Grupy są stałe, w przypadku nieobecności na zajęciach nie uzyskuje się punktów. Nie ma możliwości uzyskania punktów w innej formie. Poszczególne zadania wycenione na maksymalnie 5 pkt.

3. Aktywność – 15 pkt. Punkty za aktywny udział w zajęciach.

4. Referat – jest oceniony pod warunkiem wgrania go do poniedziałku poprzedzającego prezentację na platformę Kampus do godz. 23:55 (aktywność zatytułowana Referaty) – 30 pkt.

Student musi uzyskać co najmniej 60 pkt, aby uzyskać zaliczenie. Osoby, które otrzymają ocenę niedostateczną mogą w sesji egzaminacyjnej przystąpić do zaliczenia poprawkowego (test). Oceny będą wpisane do USOSA do końca sesji egzaminacyjnej.

Skala ocen

Ocena bardzo dobra 87 – 100 pkt

Ocena dobra plus 80 – 86 pkt

Ocena dobra 75 – 79 pkt

Ocena dostateczna plus 70 – 74 pkt

Ocena dostateczna 61 – 69 pkt

Ocena niedostateczna 0 – 60 pkt

Classes in period "Summer semester 2024/25" (past)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 14 places more information
Coordinators: Marta Jas-Koziarkiewicz
Group instructors: Marta Jas-Koziarkiewicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2025/26" (future)

Time span: 2026-02-16 - 2026-06-07
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 14 places more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)