Europejski obszar szkolnictwa wyższego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L36-EOSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Europejski obszar szkolnictwa wyższego |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia III rok 6 semestr LATO, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. W zakresie umiejętności oznacza to przekazanie kluczowych pojęć i nauczenie posługiwania się podstawową terminologią definiującą EHEA, ERA, ESFRI, otwartą naukę, społeczeństwo i gospodarkę bazujące na wiedzy i nowoczesnych technologiach. Poruszone zostaną zagadnienia otwartości przestrzeni edukacyjno-badawczej, mobilności, inkluzji, rozwoju zrównoważonego, kooperacji z otoczeniem i kreowanie ekosystemu wiedzy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. stanu szkolnictwa wyższego w Europie i państwach UE, polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, technologii i innowacji, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R, placówkami szkolnictwa wyższego w kluczowych obszarach ich aktywności. |
Pełny opis: |
Kurs koncentruje się na kilku zakresach: 1. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 1. Historia i ramy rozwoju przestrzeni edukacyjnej w Europie 2. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 2. Obszary oraz główne kwestie Europejskiego Obszaru Edukacyjnego. 3. Otoczenie szkolnictwa wyższego i instytucji badawczych • ekosystem wiedzy; • społeczeństwo i gospodarka oraz ich instytucje. 4. Sieci uniwersytetów i badawcze. 5. Transfer wiedzy i komercjalizacja wyników badań. 6. System oceny organizacji i jakości kształcenia akademickiego • ewaluacja, akredytacja, certyfikowanie; • uczelniane systemy zapewniania jakości; • agencje akredytacyjne w ENQA i EQAR. 7. Rankingi w szkolnictwie wyższym. |
Literatura: |
1. Wyniki egzaminu maturalnego w 2024 roku, https://bip.oke.waw.pl 2. 2023 Global Education Monitoring Report, https://en.unesco.org 3. Education at a Glance 2021, https://www.oecd.org 4. Ministerstwo Edukacji i Nauki: Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl 5. Urząd Statystyczny: Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja 6. Komisja Europejska: Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl 7. Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne: Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/ 8. UNESCO: Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports 9. OECD: https://www.oecd.org/education 10. Szewior. K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Systemowe ujęcie zagadnienia. Wydanie drugie poszerzone. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2019, ss. 390. 11. Szewior. K. Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344. 12. ANNUAL REPORT 2020, European Association for Quality Assurance in Higher Education AISBL, Brussels, Brussels, Belgium, 2021. 13. European Educationa Area, https://education.ec.europa.eu |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza - student rozumie polityki Unii Europejskiej, wybrane aspekty zarządzania nimi oraz ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji społecznych Umiejętności - student potrafi przygotować wystąpienie ustne z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł oraz podjąć akademicką dyskusję. Kompetencje społeczne – student ma świadomość potrzeb edukacyjnych oraz wiązania swej zawodowej biografii z nauką i podnoszeniem kompetencji społecznych i specjalistycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest ciągła aktywność oraz prezentacja wybranego zagadnienia na forum grupy. Forma zaliczenia: - ocena ciągła aktywności - 30%; - prezentacja zagadnienia - 70% |
Praktyki zawodowe: |
Przedmiot nie jest powiązany z praktyką zawodową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szewior | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szewior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. |
|
Pełny opis: |
Kurs koncentruje się na kilku zakresach: 1. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 1. Historia i ramy rozwoju przestrzeni edukacyjnej w Europie 2. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 2. Obszary oraz główne kwestie Europejskiego Obszaru Edukacyjnego. 3. Otoczenie szkolnictwa wyższego i instytucji badawczych • ekosystem wiedzy; • społeczeństwo i gospodarka oraz ich instytucje. 4. Sieci uniwersytetów i badawcze. 5. Transfer wiedzy i komercjalizacja wyników badań. 6. System oceny organizacji i jakości kształcenia akademickiego • ewaluacja, akredytacja, certyfikowanie; • uczelniane systemy zapewniania jakości; • agencje akredytacyjne w ENQA i EQAR. 7. Rankingi w szkolnictwie wyższym. |
|
Literatura: |
1. Wyniki egzaminu maturalnego w 2021 roku, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/wyniki/ 2. Global Education Monitoring Report 2021: Inclusion and education: all means all, https://en.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion 3. Education at a Glance 2021, https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ 4. Ministerstwo Edukacji i Nauki: Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/ 5. Urząd Statystyczny: Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ 6. Komisja Europejska: Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl 7. Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne: Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/ 8. UNESCO: Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports 9. OECD: https://www.oecd.org/education 10. Szewior. K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Systemowe ujęcie zagadnienia. Wydanie drugie poszerzone. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2019, ss. 390. 11. Szewior. K. Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344. 12. ANNUAL REPORT 2020, European Association for Quality Assurance in Higher Education AISBL, Brussels, Brussels, Belgium, 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szewior | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szewior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. |
|
Pełny opis: |
Kurs koncentruje się na kilku zakresach: 1. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 1. Historia i ramy rozwoju przestrzeni edukacyjnej w Europie 2. Europejski Obszar Edukacyjny cz. 2. Obszary oraz główne kwestie Europejskiego Obszaru Edukacyjnego. 3. Otoczenie szkolnictwa wyższego i instytucji badawczych • ekosystem wiedzy; • społeczeństwo i gospodarka oraz ich instytucje. 4. Sieci uniwersytetów i badawcze. 5. Transfer wiedzy i komercjalizacja wyników badań. 6. System oceny organizacji i jakości kształcenia akademickiego • ewaluacja, akredytacja, certyfikowanie; • uczelniane systemy zapewniania jakości; • agencje akredytacyjne w ENQA i EQAR. 7. Rankingi w szkolnictwie wyższym. |
|
Literatura: |
1. Wyniki egzaminu maturalnego w 2024 roku, https://bip.oke.waw.pl 2. 2023 Global Education Monitoring Report, https://en.unesco.org 3. Education at a Glance 2021, https://www.oecd.org 4. Ministerstwo Edukacji i Nauki: Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl 5. Urząd Statystyczny: Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja 6. Komisja Europejska: Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl 7. Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne: Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/ 8. UNESCO: Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports 9. OECD: https://www.oecd.org/education 10. Szewior. K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Systemowe ujęcie zagadnienia. Wydanie drugie poszerzone. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2019, ss. 390. 11. Szewior. K. Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344. 12. ANNUAL REPORT 2020, European Association for Quality Assurance in Higher Education AISBL, Brussels, Brussels, Belgium, 2021. 13. European Educationa Area, https://education.ec.europa.eu |
|
Uwagi: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest ciągła aktywność oraz prezentacja wybranego zagadnienia na forum grupy. Forma zaliczenia: - ocena ciągła aktywności - 30% oraz prezentacja zagadnienia - 70% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.