Modele kapitalizmu w państwach Europy Środkowej i Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU2-SEM-KJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modele kapitalizmu w państwach Europy Środkowej i Wschodniej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnictwo w wykładzie Modele kapitalizmu w Europie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie prac magisterskich w zakresie porównawczej charakterystyki modeli gospodarczych posocjalistycznych państw Europy Środkowej i Wschodniej. |
Pełny opis: |
Tematyka seminarium dotyczy różnorodności kapitalizmu w Europie Środkowej i Wschodniej (EŚW) w perspektywie teorii socjologicznych oraz ekonomicznych. Promowane jest ujęcie problemowe oraz porównawcze. Prace powinny podejmować kwestie ważne zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Pierwszy semestr poświęcony będzie przygotowaniu założeń i metodologii pracy. Natomiast w drugim semestrze studenci, pod kierunkiem promotora, będą pracować indywidualnie i konsultować w grupie swoje prace. Tematy prac magisterskich mogą obejmować następujące zagadnienia: - geneza kapitalizmu w państwach EŚW po 1989 roku - rola państwa w zmianach ustrojowych - mechanizmy koordynacji gospodarki - finansowanie rozwoju gospodarczego i społecznego - nadzór korporacyjny - zbiorowe stosunki pracy - aktorzy zmian systemowych - edukacja i szkolenia zawodowe - innowacyjność gospodarki - umiędzynarodowienie gospodarki i rola inwestycji zagranicznych - miejsce w międzynarodowym podziale pracy - nowe wzory relacji pomiędzy polityką i biznesem - wpływ członkostwa w Unii Europejskiej na kraje Europy Środkowej i Wschodniej Nakład pracy studenta: seminarium – 60 h wybór tematu – 20 h zgromadzenie literatury – 20 h krytyczna analiza zgromadzonych materiałów, w tym literatury w językach obcych – 120 h zapoznanie się z metodami badawczymi – 30 h przygotowanie konspektu pracy – 30 h przeprowadzenie badania naukowego – 150 h przygotowanie tekstu pracy – 150 h zredagowanie pracy w edytorze tekstu – 20 h razem - 600 h |
Literatura: |
Obowiązkowa: A. Pułło. Prace magisterskie i licencjackie. Lexis Nexis. Warszawa 2006 R. Zenderowski. Praca Magisterska – Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej. CeDeWu.Pl (brak miejsca i roku wydania) Polecana: U. Eco. Jak napisać pracę dyplomową. UW. Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Efektem seminarium będzie przygotowanie pracy magisterskiej. Student powinien opanować metody i techniki prowadzenia badań naukowych oraz pisania tekstu naukowego. Wiedza Student • Prezentuje uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu socjologii ekonomicznej w zakresie dotyczącym tematyki pracy magisterskiej. • Rozróżnia metody analizy, interpretacji, wartościowania oraz problematyzowania rożnych zagadnień w obszarze własnych badań. • Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszące się do pracy magisterskiej. Umiejętności • Potrafi zaplanować etapy pracy badawczej. • Jest w stanie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować dane oraz informacje z różnych źródeł. • Posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych i publicznego wyrażania swojego stanowiska. • Łączy merytoryczne argumentowanie z formułowaniem własnych poglądów i stanowisk innych autorów, a także tworzeniem syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne • Potrafi współpracować z promotorem, prowadzić dialog i przyjmować konstruktywną krytykę. • Prezentuje publicznie własne stanowisko, broni, wyjaśnia, krytykuje i interpretuje tezy wystąpienia. • Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje dylematy związane z pracą badawczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium magisterskiego Semestr I: - obecność na zajęciach - określenie tematu pracy i planu pracy wraz z podziałem na rozdziały - zebranie literatury przedmiotu (w tym literatury w językach obcych) i zbudowanie odpowiedniej bibliografii - sformułowanie tez badawczych - krytyczna analiza zgromadzonego materiału - podnoszenie kompetencji językowej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edytorskich Semestr II: - prezentacja na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów prac i regularne konsultowanie ich treści - promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, język i styl, poprawność warsztatu naukowego, autorski charakter pracy, staranność edycji - warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.