Zagadnienia demokracji w funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU2-SEM-WS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia demokracji w funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Seminarium dotyczy kluczowych kwestii związanych z tzw. „deficytem demokratycznym” a także próbami jego zredukowania lub usunięcia, w ramach Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Seminarium dotyczy kluczowych kwestii związanych z tzw. „deficytem demokratycznym” a także próbami jego zredukowania lub usunięcia, w ramach Unii Europejskiej. Seminarium będzie dwujęzyczne (w jęz. polskim i angielskim). Prace magisterskie przygotowywane w ramach tego seminarium mogą dotyczyć następujących zagadnień: 1. Pojęcie „prawowitości” (legitimacy) Unii Europejskiej a zagadnienia demokracji w funkcjonowaniu Unii 2. Historia prób demokratyzacji Unii w kolejnych Traktatach europejskich 3. Różne rozumienia i implikacje tzw. „deficytu demokratycznego” w Unii 4. Różne koncepcje demokracji (przedstawicielska, deliberatywna, bezpośrednia) a Unia Europejska 5. Pojęcie trójpodziału władz a struktura organów UE 6. Demokracja a praworządność (rule of law) w funkcjonowaniu UE 7. Zasady i praktyka demokracji bezpośredniej w Unii Europejskiej w świetle Traktatu Lizbońskiego 8. Relacje między kolejnymi rozszerzeniami Unii a tendencje demokratyzacji instytucji unijnych 9. Kwestia tzw. „kondycjonalności demokratycznej” a wewnętrzna demokratyzacja UE 10. Demokratyzacja Unii a rozumienie Unii jaka państwa federalnego, organizacji międzynarodowej lub struktury „sui generis” Kontakt z Prof. Sadurskim: • Mailowy: wojciech.sadurski@sydney.edu.au • Skype: wojciech_sadurski Terminy seminarium: wtorki 10:00-12:00. Seminarium odbywać się będzie za pośrednictwem Skype i polegać będzie na indywidualnych dyskusjach studentów z prof. dr Sadurskim. Wcześniej należy umówić się z nim drogą mailową. Przynajmniej raz w semestrze Prof. Sadurski postara się zorganizować w Warszawie sesję z udziałem wszystkich uczestników seminarium. Nakład pracy studenta: seminarium - 60 h wybór tematu - 20 h zgromadzenie literatury - 20 h krytyczna analiza zgromadzonych materiałów, w tym literatury w językach obcych - 120 h zapoznanie się z metodami badawczymi – 30 h przygotowanie konspektu pracy - 30 h wykonanie badania naukowego – 150 h przygotowanie tekstu pracy - 150 h zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 20 h razem - 600 h |
Literatura: |
W zależności od tematu pracy. |
Efekty uczenia się: |
Efektem studiów w ramach seminarium magisterskiego jest przygotowanie pracy magisterskiej. Student powinien opanować metody i techniki prowadzenia badań naukowych i technik pisania tekstu naukowego. WIEDZA 1.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę , obejmującą terminologię i metodologię z zakresu europeistyki i procesów integracji europejskiej, w zakresie dotyczącym tematyki pracy magisterskiej. 2.Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu europeistyki i procesów integracji europejskiej zwłaszcza w obszarze badawczym, którego dotyczy przygotowywana praca magisterska. 3. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, obejmującą europeistykę, szczególnie w zakresie odpowiadającym tematyce pracy magisterskiej. 4. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych będących przedmiotem badań studenta. 5. Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszącego się do pracy magisterskiej. UMIEJĘTNOŚCI 1.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb badań własnych. 2.Posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych (o ile wymaga tego tematyka badań), opracowywanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie europeistyki oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. 3.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie europejskich systemów informacyjnych. 4.Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów informacyjnych w świetle wiedzy z zakresu europejskich systemów informacyjnych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia europeistyki w celu określenia ich znaczeń i oddziaływania społecznego w zakresie odpowiadającym potrzebom pracy magisterskiej. 5.Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań w zakresie europejskich systemów informacyjnych - w odniesieniu do tematyki badawczej poruszanej w pracy magisterskiej. 6.Potrafi porozumiewać się ustnie i pisemnie ze specjalistami w zakresie europejskich systemów informacyjnych oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych, w języku polskim i obcym. 7.Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych w języku polskim. 8. Posługuje się językiem obcym w zakresie europejskich systemów informacyjnych, w obszarze zgodnym z tematyką pracy magisterskiej, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. 2.Potrafi odpowiednio określić priorytety służące przygotowaniu pracy magisterskiej. 3.Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z informacją europejską w zakresie odpowiadającym tematyce pracy magisterskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium magisterskiego: Semestr I: - obecność na zajęciach, - sformułowanie tez badawczych, - określenie problemu (tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały, - zebranie literatury przedmiotu (w tym literatury w językach obcych) i zbudowanie poprawnej bibliografii, - krytyczna analiza materiału, w tym literatury w językach obcych, - podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych. - przedłożenie przynajmniej pierwszego rozdziału pracy magisterskiej. Semestr II: Przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści. Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji. Warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.